Jag har granskat alla EU länder ang AR och AK som jaktvapen. Alla EU länder har AR vapen för jakt med enstaka undantag från ofta då länder som knappt har jaktmarker. Alla halvautomater är förbjudna i tex Danmark oavsett utseende. I Grekland där enda jakten i princip är duvor, vaktlar och kaniner är allt utom hagelgevär förbjudna. Det illegala vapeninnehavet är dock enorm stort. Så stort att polis och politiker ser mellan fingrarna. Kalashnikov och pistoler finns i en obegriplig omfattning. Bara på Kreta uppskattar man att det finns 600 000 till 1 miljon illegala vapen på en befolkning på 600 000. Vilken ironi.
I Frankrike finns nåt underligt förbud jag inte får grepp om. I jaktbutiker säljs AR vapen under kategori C ( jakt). med lösa mag. Men enligt lag skall det vara fasta magasin. Jag vet inte om polisen ser mellan fingrarna eller om repeterfunktionen är borttagen på "militärt" till "straight pull" som i Danmark. I Frankrike kan man alltid få "specialtillstånd" om man betalar extra till tjänstemannen.
I tex Belgien är det enklare, snabbare och smidigare att köpa AR I klubb än för jakt. Man ska bara ha deltagit i 12 möten på klubben. Belgien har knappt jaktmarker.
Annars i länder som Tyskland, Österrike, Rumänien, finland; Bulgarien, Italien, Holland, Lettland, Estland Litauen, Tjeckien, Belgien, Ungern, Spanien etc etc är det 2 skott i magasinet vid jakt som gäller och 10 skottsmagasin på bana. Inget annat. Ingen annan hakar upp sig på det yttre utseendet eller "standardmagasin" som i Sverige.
Om jag förstått EU lagen rätt så får vapnets utseende (t.ex. militärt utseende) inte påverka dess godkännande, så länge det är tekniskt lämpligt för jakt.
Här lät jag AI göra ett lagförslag utifrån genomsnittet av EU ländernas lag om jaktvapen. Intressant läsning.
(FB) Regeringen sviker vapenägare