2025-07-04, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nosik
Det är väl otroligt konstigt i och med att han ser ut som en apatisk tomskalle på varenda bild; eller ja gemene man ser det rätt fort men heter man Gunhild stämplar godkänt på det mesta så lär det inte blir så mycket psykologisk bedömning. Med tanke på att herr Andersson klarade av detta, har vi troligtvis en stor del likasinnade där ute som även gått igenom processen och äger vapen.

Skärp kraven rejält.

Är det någon som vet vilka bedömningar som görs vid LICENSANSÖKAN? inte JÄGAREXAMEN. Där görs givetvis inga. Utbildarna har säkert möjlighet att sparka ut någon om denne är uppenbart psykiskt störd men att någon är lite autistisk har jag väldigt svårt att se att de skulle kunna säga något om.
Citera
2025-07-04, 12:31
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
AR-15 är ett vapen som är mycket omtyckt av kriminella i USA och det riskerar alltså att bryta det som högersidan kan försvara era vapen med, argumentet att jägares vapen sällan används vid brott.

Omtyckt av kriminella? Snarare bland vanligt folk, skulle jag säga. I USA kostar en AR-15 endast från 700 dollar = 8000 kr, och det har sålts 20 miljoner av dem, med andra ord så äger var 20e amerikan äger ett eller flera AR vapen. Och då är kvinnor, barn och gamla inräknade. Bland män 20-60 år så kanske var 8e har en AR.
Citera
2025-07-04, 15:57
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikAron
De är liksom sluga och har media på sin sida. I EU sitter de och röstar att ni ska bli av med alla halvautomatiska vapen till skillnad ifrån högersidan.
Trams
Dorisutredningen, hemligstämplade instruktioner till eu rådet vilket påverkade eus vapenlagar och överimplementering av eus regler. Det är högersidan det.
Citera
2025-07-04, 18:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Är det någon som vet vilka bedömningar som görs vid LICENSANSÖKAN? inte JÄGAREXAMEN. Där görs givetvis inga. Utbildarna har säkert möjlighet att sparka ut någon om denne är uppenbart psykiskt störd men att någon är lite autistisk har jag väldigt svårt att se att de skulle kunna säga något om.

Det är ju polisens personal som gör bedömningen vid licensansökan, så det gissas väl mest.

Vid några av licensärenden jag varit inblandad i har det varit någon som ringt upp och ställt lite uppföljande frågor för att be mig förtydliga något. Dock har det vid något av dessa tillfällen varit frågor där de redan haft svaren till hands men inte riktigt gjort sitt jobb och kollat genom handlingarna ordentligt innan de kontaktat mig.

Om allt går rätt till flyttas hanteringen av licensfrågorna över till den planerade jakt- och viltvårdsmyndigheten så att fokus kan läggas på vad som faktiskt är relevant i sammanhanget.
Citera
2025-07-05, 08:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Ukrainska armén har inte brist på gevär och behöver alltså inte civila vapen. De kommer säljas till Ukrainare för en billig peng, där behöver man inte vapenlicens. Sen kommer kriget ta slut och dessa vapen kommer läcka till de kriminella i Sverige, så puckona på PM har uppfyllt sin egen profetia om läckage av lagliga vapen till gängen.

Ukrainarna gör givetvis rätt. Jag har aldrig i hela mitt liv förstått hur människor kan vara så patetiska att de finner sig i att det finns vapenlicenser. Bara slavar finner sig i att äga vapen på statens villkor. Jag skulle ha emigrerat från det här fega skitlandet med dess fega skitbefolkning, om min hälsa och ekonomi hade tillåtit det.
Citera
2025-07-05, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge

Mannen i Örebro hade överhuvudtaget aldrig skjutit någon om kärringarna på FK och soc inte hade jävlats med honom och dragit in hans ersättning. Tyvärr sköt han inte dem eller, ännu hellre, de as till politiker som har bestämt att man ska jävlas med autister som lever på existensminimum.
Citera
2025-07-05, 19:36
Medlem
Men nu verkar ju formuleringen innebära att det kommer ryka betydligt fler än AR-15 ändå. Tex Browning BAR... eller typ alla halvautomatiska då kanske.
Citera
2025-07-05, 19:50
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nolivesmatter25
Ukrainarna gör givetvis rätt. Jag har aldrig i hela mitt liv förstått hur människor kan vara så patetiska att de finner sig i att det finns vapenlicenser. Bara slavar finner sig i att äga vapen på statens villkor. Jag skulle ha emigrerat från det här fega skitlandet med dess fega skitbefolkning, om min hälsa och ekonomi hade tillåtit det.
Svenskarna är försossade i brist på bättre ord.
Citera
2025-07-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nolivesmatter25
Instämmer. Det som är mitt är mitt och försöker någon ta det ifrån mig så är jag villig att stoppa dem med våld. Jag kommer att fortsätta jaga rådjur med min AR-15 tills staten skickar insatsstyrkan på mig och då är det Valhall som gäller. 2 år kvar.
Citera
2025-07-14, 11:39
Medlem
DARYLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incontinentia
Instämmer. Det som är mitt är mitt och försöker någon ta det ifrån mig så är jag villig att stoppa dem med våld. Jag kommer att fortsätta jaga rådjur med min AR-15 tills staten skickar insatsstyrkan på mig och då är det Valhall som gäller. 2 år kvar.

Du kommer att få ett sista datum då din licens upphör och senast den dagen skall vapnet vara inlämnat på polisstation eller om polisen kommer och hämtar vapnet hemma hos dig. Duckar du detta och drar över en enda dag så är du automatiskt skyldig till grovt vapenbrott vilket leder till efterlysning/gripande och du kommer få fängelse, i värsta fall 4 år. Finns inga nämndemän som skulle lägga sig i nedre delen av straffskalan när det gäller en AR15. Farfars gamla studsare eller en ombyggd startpistol möjligen.
Citera
2025-07-14, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
Du kommer att få ett sista datum då din licens upphör och senast den dagen skall vapnet vara inlämnat på polisstation eller om polisen kommer och hämtar vapnet hemma hos dig. Duckar du detta och drar över en enda dag så är du automatiskt skyldig till grovt vapenbrott vilket leder till efterlysning/gripande och du kommer få fängelse, i värsta fall 4 år. Finns inga nämndemän som skulle lägga sig i nedre delen av straffskalan när det gäller en AR15. Farfars gamla studsare eller en ombyggd startpistol möjligen.
Låter som en ren krigsförklaring. Jag hoppas den delen av svenska folket som är beväpnade och har pungkulor ser till att fälla ner dem och säga "nej, äganderätten rör ni inte utan att det blir inbördeskrig". Men känner jag dumsvenne rätt så böjer sig 99% sig fram och låter staten fista dem i röva.
Citera
2025-07-14, 20:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incontinentia
Låter som en ren krigsförklaring. Jag hoppas den delen av svenska folket som är beväpnade och har pungkulor ser till att fälla ner dem och säga "nej, äganderätten rör ni inte utan att det blir inbördeskrig". Men känner jag dumsvenne rätt så böjer sig 99% sig fram och låter staten fista dem i röva.

Kan vara så att vi har våra vapen till jakt på vilt och inte till att skjuta andra människor med.

Ditt sista stycke är bara trans och har inget med inställningen till att inte vilja skjuta sina medmänniskor att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in