2025-08-27, 00:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jo, och då blev det väl buss först till Sjötorp ...

Det måste varit en viktig plånbok!
Citera
2025-08-27, 00:35
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Av allt det som vi känner till så ska Helena vid flera tillfällen ha sagt att hon skulle gå hem (med eller utan betoning på ordet gå). Helena ska aldrig ha hörts fråga om skjuts hem. Hon bör ha sagt till Ulrika att hon skulle gå hem eftersom Ulrika säger att hon föreslog taxi hem trots att de (tjejerna) alltid brukade gå hem. Helena hördes också fråga vid stängningsdags om någon skulle gå åt hennes håll, och Helena ska enligt BW ha sagt att hon skulle gå hem. Många "gå hem" blir det! Då uppstår en liten fråga: Varför skulle Helena då helt plötsligt ha ändrat sig? Dessutom i denna enligt alla underbara och ljuvliga sommarnatt? Det är fullständigt ologiskt. Att Ulrika skulle ha sagt till Helena att hon skulle ta en taxi hem tror jag berodde på att Helena kan ha nämnt något om en efterhängsen person på Stadt som hon kände ett visst obehag av. (Gissa vem!) Det tror jag är anledningen till att Ulrika sa som hon gjorde - och är anledningen till att hon låter lite svävande i tv om just den detaljen eftersom hon vet att hon måste akta sig för att inte lämna ut uppgifter från förundersökningen. Det är alltså jag som tror - inte vet - att det var så här det blev.
Du vet mycket väl hur det ligger till, likväl väljer du att återigen LJUGA.
Här har vi Helene Persson som ger ett klart o tydligt vittnesmål, som sett och med egna öron hörde hur Helena VILLE ta taxin hem! Kanske efter att pratat med Ulrika i telefonen inne på Stadt, som sa att hon skulle lägga ut pengar för taxi, som de aldrig annars tog . Jag tror ändå att hon till slut fick gå hem ensam utefter STIGEN som mynnade ut på Hällristningsvägen där Helenas föräldrar redan då bodde!
https://youtu.be/vdmg5Haio-M?t=255
Citera
2025-08-27, 00:39
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Du vet mycket väl hur det ligger till, likväl väljer du att återigen LJUGA.
Här har vi Helene Persson som ger ett klart o tydligt vittnesmål, som sett och med egna öron hörde hur Helena VILLE ta taxin hem! Kanske efter att pratat med Ulrika i telefonen inne på Stadt, som sa att hon skulle lägga ut pengar för taxi, som de aldrig annars tog . Jag tror ändå att hon till slut fick gå hem ensam utefter STIGEN som mynnade ut på Hällristningsvägen där Helenas föräldrar redan då bodde!
https://youtu.be/vdmg5Haio-M?t=255

Gammal skåpmat. Notera att Helene säger att det var de tre som skulle dela på taxin. Men när Helena blev ensam kvar, ville hon självklart inte ta hela kostnaden själv. Men vi är överens om att Helena gick hem - men med KM i hasorna. Stigen gick till lekplatsen. Alla spåren följer den riktiga stigen till just lekplatsen. Se mitt svarsinlägg till IB03 på föregående sida.

Sedan ljuger jag inte. Jag har i detalj kunnat återge de tillfällen som Helena sa att hon skulle gå hem. Och Helena sågs också gå över torget, det som anges som den sista säkra observationen av Helena. Bereder allt det här dig några problem?
Senast redigerad av Ugglan. 2025-08-27 kl. 00:47.
Citera
2025-08-27, 00:52
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Om vi ponerar att Ulrika skulle veta ngt om vad som egentligen hände, varför skulle hon isf hålla tyst om det?
Det skulle medföra vanära och skam, kanske också brottspåföljd? Hon har ju deltagit i vilseledande och manipulerat massor isåfall. Kastat ut skor o lurat hela Mariestad. Hela landets mediakår och de bästa inom rikskrim, åklagare o hela bunten. Kan bli stort politiskt efterspel som Sverige ännu inte är moget för, även om det redan skulle finnas bevis bortom alla rimliga tvivel i form av telefonsamtal, övervakning, loggar, AI och övervakning.
Men, nääää, så kan det väl ändå inte vara? Då skulle vi ju fått veta det...eller?
Edit: Samma sak gäller Palmemordet som är polisiärt uppklarat. Folket är inte moget.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-27 kl. 01:15.
Citera
2025-08-27, 01:01
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jenven verkar tycka att brovittnet är trovärdigt, men att det är "ytterst osäkert" om det var just Helena som gick där. Det hade varit säkrare om vittnet hade känt igen Helena, eller åtminstone hade kunnat beskriva "tjejen-med-byxornas" utseende något, som exempelvis hårfärg. Och det verkar inte som om hon har gjort det (av vad vi känner till).

Däremot hann hon notera att killen bar glasögon, och även att detta skulle ha varit i pilot-modell. Jag vet inte om det framkommit, men är det verifierat att MMPG (KlMa) verkligen hade just pilotglasögon denna kväll/natt? Det borde ju en hel del människor, både på festen i Töreboda och inne på/vid Stadt, ha lagt märke till (speciellt när en okänd kvinna på gatan, en natt, kunde notera det). Dock borde det ha varit så, då han senare blev misstänkt.

Jodå, jag såg hur Jenven "irrade" med penna på kartan. Slarvigt.
Min fetning.
Man kan ha redigerat det så och inte vetat vad han pekade på där. Alltså ljud o bild var inte synkade. Vi fattar ju till skillnad mot redigeraren att bildsekvensen blir fel. Vilket jag tycker är mest troligt just där. Inte att Jenve'n är så vimsig att han är helt borta geografiskt.
Citera
2025-08-27, 01:02
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ja, men då skall det finnas konklusivt DNA att man säkert kan säga att det har med gärningen att göra. Det är ju inte ens säkert att Kohagen är en brottsplats och sannolikheten att HA slogs brutalt ihjäl med en sandal är nog ganska liten.
Inte nog med det. Det spilldes bara EN droppe!
Citera
2025-08-27, 01:19
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Min fetning.
Man kan ha redigerat det så och inte vetat vad han pekade på där. Alltså ljud o bild var inte synkade. Vi fattar ju till skillnad mot redigeraren att bildsekvensen blir fel. Vilket jag tycker är mest troligt just där. Inte att Jenve'n är så vimsig att han är helt borta geografiskt.

ajnoshort var tidigare inne på liknande resonemang som du. Jag tänkte inte på det förut, men det låter som en rimlig förklaring.
Citera
2025-08-27, 01:27
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Ringarna, cerat och halstablett låg samlat i direkt anslutning till legan som var i direkt anslutning till där stigen mynnade ut på lekplatsen och där precis i anslutning på den av polisen utskurna asfaltsbiten fanns däckavtryck /rivstartsmärke/hjulspår.

Allt detta har ett direkt samband också med den bil som killarna på Hällristningsvägen såg vid 2.30-2:40. Dessförinnan har ett vittne "Hanna" hört kvinnoskrik och bildörrar smälla igen bl a strax innan.

Det sunda förnuftet säger att allt detta har ett SAMBAND. Vem som helst måste ju fatta detta. Det är i själva verket så att detta passar inte in i DIN modell att något skulle ha hänt i hemmet. Inte sant ? Jo, precis så är det. Försök inte.

Det är ju samma med denna helt bisarra ide´ med denna stig som ingen har hört talas om som PÅ PAPPRET fanns utprickad på din gamla orienteringskarta...Hur det var och såg ut i verkligheten är ju något annat det.

För det var ju så att denna stig som inte fanns som du nämner var ju en viktig beståndsdel i detta vansinniga koncept att Helena skulle då gått in på baksidan och genom altandörren i bostaden och därför skulle aldrig hon inkommit i Killarnas synfält som stod på Hällristningsvägen 6...Så otroligt dumt. Men på riktigt ?

Något skulle skett i hemmet va ? Det var bara Ulrika där i hemmet för jag frågade PW om hennes pojkvän TP och han var inte ens i stan denna helg. Ulrika och Helenas bil stod parkerad hos PW i Töreboda (Mardrömmen i Mariestad). Hur fraktades Helenas kropp utan tillgänglig bil !? Ulrikas väninna var ju där i huset när Helena ringde från Stadt och om detta har ju polisen kännedom om. Det var inga andra där huset. Eller ändrar du dig nu och slopar konceptet med den icke existerande norra stigen och istället placerar Helena i en bil som körs av någon hon känner och den/de blir GM med Ulrika ? Brovittne samt "Hanna" stryks direkt sedan får vi se vad vi skall slopa sedan... Återkommer på det eller ?
Du luras som vanligt. Helena kan helt fritt och öppet knallat in i hemmet (där de då bodde) strax efter att killarna åkt därifrån. De satt ju liksom inte där o vaktade Helenas dörr fram till morgonkvisten! Ulrika kan ha ringt B.W eller någon på morgonen, strax efter hon ser...hmft...hon inte e där.
Senast redigerad av Pepparkakemannen 2025-08-27 kl. 01:32.
Citera
2025-08-27, 02:20
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Gammal skåpmat. Notera att Helene säger att det var de tre som skulle dela på taxin. Men när Helena blev ensam kvar, ville hon självklart inte ta hela kostnaden själv. Men vi är överens om att Helena gick hem - men med KM i hasorna. Stigen gick till lekplatsen. Alla spåren följer den riktiga stigen till just lekplatsen. Se mitt svarsinlägg till IB03 på föregående sida.

Sedan ljuger jag inte. Jag har i detalj kunnat återge de tillfällen som Helena sa att hon skulle gå hem. Och Helena sågs också gå över torget, det som anges som den sista säkra observationen av Helena. Bereder allt det här dig några problem?
Min fetning.
Jo, du LJUGER!
Här nedan säger du ju "Helena ska aldrig ha hörts fråga om skjuts hem". Men jag har ju precis fört i bevis i youtubeklippet, som jag länkar till, att Helene Petersson själv hört att Helena ville ta taxi hem samma kväll! https://youtu.be/vdmg5Haio-M?t=253
Förvirring av tråden är en av dina taktiker.

Citat:
Av allt det som vi känner till så ska Helena vid flera tillfällen ha sagt att hon skulle gå hem (med eller utan betoning på ordet gå). Helena ska aldrig ha hörts fråga om skjuts hem. Hon bör ha sagt till Ulrika att hon skulle gå hem eftersom Ulrika säger att hon föreslog taxi hem trots att de (tjejerna) alltid brukade gå hem. Helena hördes också fråga vid stängningsdags om någon skulle gå åt hennes håll, och Helena ska enligt BW ha sagt att hon skulle gå hem. Många "gå hem" blir det! Då uppstår en liten fråga: Varför skulle Helena då helt plötsligt ha ändrat sig? Dessutom i denna enligt alla underbara och ljuvliga sommarnatt? Det är fullständigt ologiskt. Att Ulrika skulle ha sagt till Helena att hon skulle ta en taxi hem tror jag berodde på att Helena kan ha nämnt något om en efterhängsen person på Stadt som hon kände ett visst obehag av. (Gissa vem!) Det tror jag är anledningen till att Ulrika sa som hon gjorde - och är anledningen till att hon låter lite svävande i tv om just den detaljen eftersom hon vet att hon måste akta sig för att inte lämna ut uppgifter från förundersökningen. Det är alltså jag som tror - inte vet - att det var så här det blev.
Citera
2025-08-27, 02:35
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
....
Något skulle skett i hemmet va ? Det var bara Ulrika där i hemmet för jag frågade PW om hennes pojkvän TP och han var inte ens i stan denna helg. Ulrika och Helenas bil stod parkerad hos PW i Töreboda (Mardrömmen i Mariestad). Hur fraktades Helenas kropp utan tillgänglig bil !? Ulrikas väninna var ju där i huset när Helena ringde från Stadt och om detta har ju polisen kännedom om. Det var inga andra där huset. Eller ändrar du dig nu och slopar konceptet med den icke existerande norra stigen och istället placerar Helena i en bil som körs av någon hon känner och den/de blir GM med Ulrika ? Brovittne samt "Hanna" stryks direkt sedan får vi se vad vi skall slopa sedan... Återkommer på det eller ?
Föga förvånande går du i svaromål för Ulrika. Droppar ny information. Hur kan du så säkert veta att Ulrika var ensam hela natten? För att Ulrika sagt det till PW, som sa det till dig, som säger det till oss? Så Ulrika och Helena hade en bil tillsammans? Varför körde de den till Törebodafesten om KM med flickvän (Helenas bästa vän) ändå åkte samma resa den dagen? Du verkar sitta på endel information som du inte delgett tråden. Kan vi lita på den?
Citera
2025-08-27, 06:29
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Det kan inte vara svårt att få igenom en begäran om släktforsknings-DNA i det här fallet. Allt tyder på att de oidentifierade DNA-spåren kommer från en gärningsman och/eller hans medhjälpare. Dessutom bedrivs fallet som en mordutredning.

Håller med!

Inte så konstigt att det kryllar med ouppklarade brott i vårt land om utredarna inte har förstånd nog att se möjligheterna av vad som kan göras.
Citera
2025-08-27, 08:25
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Inte nog med det. Det spilldes bara EN droppe!
Är det känt hur Helenas skor hittades? Var det hundföraren som visuellt upptäckte dom? eller var det hunden som kände vittring av blod som förde honom dit? Om nu ens bloddroppen relativt nyss besudlat skon. Om det funnits fler droppar i omgivningen borde hunden markerat för dessa då skon var funnen. Om nu hunden och föraren var tränade för uppgiften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in