Citat:
Ursprungligen postat av
exsist
Inte min sak att svara men vill poängtera att detta är en stor sak.....
Det söktes inte på den självklara hemvägen på söndagsmorgonen varför.? Vänner letade runt i kring men inte specifikt självklara vägen hem..När polis kontaktades på em/kväll då var det självklart att leda dem dit...
Andra skon återfanns först på måndagen vid lunch tid dagen därpå, trots markerat område redan på söndag em då första skon hittades. Kvällen o natten blev aldrig mörk Samt det fanns även ficklampor vid denna tid.
Platsen där personliga saker hittas efter en saknad person där fyndet indikerar på att något har hänt som gör att den saknade befinner sej i nöd, gör området aktuellt för direkt ytterligare punktparkerat sök akut.
Betänk även att det var nära hemmet. Resursbrist hos polis, blir naturligt att anhöriga o nära kan fortsätta kamma igenom området, är kanske ändå svårt att sova o invänta måndagen samt att man befinner sej nära området. Bara en tanke o fundering på ageranden och hur och varför en del val gjordes just då.
Hur vet du var eller inte var Helenas vänner letade på söndagsförmiddagen/runt lunch? Så klart att Helenas vänner letade i Kohagen.
Och så två av mina nyligen publicerade inlägg i repris för dig, då:
Den första sandalen låg relativt öppet, den andra undanskymt. Sedan vet vi inte om det var hunden som hittade skon eller om det polismannen själv. Håkan Fast har ju beskrivit just att trots att det var midsommartider så blev det ju ändå lite mörkare, så pass gissar jag att den undanskymda sandalen blev nästintill omöjlig att upptäcka då. Det sägs också tydligt i radiodokumentären att polisen först ringde hem till familjen och frågade om de fick komma förbi och visa en sko som de hade hittat, senare på kvällen kom polisen förbi hos familjen och visade skon. Det framgår att detta skedde på kvällen, men inte exakt vad klockan var. Det förefaller alltså ha tagit sin lilla tid allt det här med den första skon, och då tror jag att det hade blivit ganska skumt i den då tätbevuxna Kohagen. Notera också att polisen ju inte visste om det var Helenas sko, så det var inte så konstigt om polisen "nöjde sig" med den första skon.
Polismannen Håkan Fast har sagt i radion att
han och hans kollegor sökte i Kohagen HELA NATTEN! Helt enkelt: Det pågick polisarbete från söndag eftermiddag, hela söndag kväll, hela natten mot måndagen. Och så vidare.