Idag, 00:02
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Det är så synd att det läggs krut på alla de som varit anklagade och utredda. Kanske ett fortsatt missledande med viss rädsla att det som egentligen skedde kommer fram. Tror många räds för sanningen iom att kretsen känner till personerna lika väl som Helena gjorde. Vore en enkel sak som GW sa. Utredningen sabbades från början ända till nu så många felaktigt utpekade och slöseri med viktiga resurser. Synd att vissa duktiga skribenter fortsätter på de missledande spåren som redan utretts för statens dyra pengar. Helena åkte bil frivillig, hon promenerade ej över nån bro osv missledande.

Mitt i Bullseye! Sen vad vet egentligen den absolut närmsta kretsen runt Helena, vad kan de dölja? Att de vet alternativt misstänker ngt mer är fullständigt bombsäkert!

Det är dags att sanningen får komma fram nu!
Citera
Idag, 00:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Någon gång mellan 02.00 på söndagen och framåt kvällen när polisen hittade ena skon. Teoretiskt är det ju dock möjligt att vissa saker placerats ut innan sökningarna fortsatte på måndagen, men det ser jag som mindre troligt. Konstigt bara att de inte hittades redan på söndagskvällen.

Det vet du ingenting om. Jag bedömer sannolikheten som hög att den stigen fanns eftersom det var närmaste vägen från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Stigar brukar vara "folkets val".
Det finns för övrigt flera viltstigar också inom området, nu som då.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Du är verkligen helt slut i huvudet.

Den närmaste vägen - och den självklart den bästa - från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen är ju gång-/cykelvägen!

Min fetning: Bara nej, glöm "utplacering i efterhand". Och har du helt missat att polismannen Håkan Fast har sagt i radion att han och hans kollegor sökte i Kohagen HELA NATTEN! Och då menar du att någon skulle ha återvänt till Kohagen för att "placera ut" Helenas tillhörigheter? Börja med att ha koll på fakta innan du öppnar truten. Du är fullständigt dum.

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
ajnoshort skrev vilken sträcka som bli kortast om man kommer från eller ska till stan. Jag tror alla i tråden med ett undantag förstår vad hon menar.

Visste det (!), men hann inte leta förut. Puckot ajnoshort ändrade i texten efter det att jag hade svarat. Nu ser du att det inte var tal om "från/till staden", utan vilken väg som var den kortaste från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Och "stigen" som ajnoshort menar är ju den där "stigen" på orienteringskartan, stigen som inte fanns i verkligheten.
Citera
Idag, 00:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
Inte min sak att svara men vill poängtera att detta är en stor sak.....
Det söktes inte på den självklara hemvägen på söndagsmorgonen varför.? Vänner letade runt i kring men inte specifikt självklara vägen hem..När polis kontaktades på em/kväll då var det självklart att leda dem dit...

Andra skon återfanns först på måndagen vid lunch tid dagen därpå, trots markerat område redan på söndag em då första skon hittades. Kvällen o natten blev aldrig mörk Samt det fanns även ficklampor vid denna tid.
Platsen där personliga saker hittas efter en saknad person där fyndet indikerar på att något har hänt som gör att den saknade befinner sej i nöd, gör området aktuellt för direkt ytterligare punktparkerat sök akut.

Betänk även att det var nära hemmet. Resursbrist hos polis, blir naturligt att anhöriga o nära kan fortsätta kamma igenom området, är kanske ändå svårt att sova o invänta måndagen samt att man befinner sej nära området. Bara en tanke o fundering på ageranden och hur och varför en del val gjordes just då.

Hur vet du var eller inte var Helenas vänner letade på söndagsförmiddagen/runt lunch? Så klart att Helenas vänner letade i Kohagen.

Och så två av mina nyligen publicerade inlägg i repris för dig, då:

Den första sandalen låg relativt öppet, den andra undanskymt. Sedan vet vi inte om det var hunden som hittade skon eller om det polismannen själv. Håkan Fast har ju beskrivit just att trots att det var midsommartider så blev det ju ändå lite mörkare, så pass gissar jag att den undanskymda sandalen blev nästintill omöjlig att upptäcka då. Det sägs också tydligt i radiodokumentären att polisen först ringde hem till familjen och frågade om de fick komma förbi och visa en sko som de hade hittat, senare på kvällen kom polisen förbi hos familjen och visade skon. Det framgår att detta skedde på kvällen, men inte exakt vad klockan var. Det förefaller alltså ha tagit sin lilla tid allt det här med den första skon, och då tror jag att det hade blivit ganska skumt i den då tätbevuxna Kohagen. Notera också att polisen ju inte visste om det var Helenas sko, så det var inte så konstigt om polisen "nöjde sig" med den första skon.

Polismannen Håkan Fast har sagt i radion att han och hans kollegor sökte i Kohagen HELA NATTEN! Helt enkelt: Det pågick polisarbete från söndag eftermiddag, hela söndag kväll, hela natten mot måndagen. Och så vidare.
Citera
Idag, 00:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Och VI VET, Polisen VET, Åklagare VET, alla förutom två Pellejönsar här i tråden VET....
....att KM är helt OSKYLDIG!
Däremot pekar väldigt väldigt väldigt mkt mot att BW är GM, han lär ha stött på Helena och hon avvisat honom, sedan gick ngt på tok och Helena dog. Följ BWs agerande dagarna efter hon försvann, han överarbetar allt som han gör exakt på ett sätt som en skyldig skulle gjort. BW helt klart huvudmisstänkt!

Värst vad du är aggressiv, då.

Jag tror att alla inser att Kl*s inte är skyldig till Helenas död. Däremot är det helt uppenbart att Kl*s vet mer än vad han har sagt. Det är det bevisat flera gånger om att Kl*s ljög och ändrade sig i polisförhören.

Eftersom BW verkar ha ett alibi som håller, pekar ingenting mot BW.

Sedan har jag ingen ett par frågor till dig som du hittills har undvikit att svara på (ja, du brukar ju undvika att svara på frågor ...): Hur kommer det sig att du "vet" allt det här? Och hur kommer det sig att du "vet" allt så tvärsäkert om BW först nu? Och varför blir du så aggressiv i det "vetande"?
Senast redigerad av Ugglan. Idag kl. 00:51.
Citera
Idag, 01:01
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Visste det (!), men hann inte leta förut. Puckot ajnoshort ändrade i texten efter det att jag hade svarat. Nu ser du att det inte var tal om "från/till staden", utan vilken väg som var den kortaste från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Och "stigen" som ajnoshort menar är ju den där "stigen" på orienteringskartan, stigen som inte fanns i verkligheten.

Nej, det finns ingen ändring i inlägget från ajnoshort som du citerade fyra dagar senare. Vem som är pucko framgår med all tydlighet och det är inte ajnoshort.

(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992-06-14
Citera
Idag, 01:02
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Nej, det finns ingen ändring i inlägget från ajnoshort som du citerade fyra dagar senare. Vem som är pucko framgår med all tydlighet och det är inte ajnoshort.

Du har inläggen ovan. Det som du länkar till nu är ett ytterligare svar till ajnoshort, men det inlägget skrev jag utan att läsa särskilt noga och såg därför inte ändringen. IDIOT!

Detta är exakt det som jag svarade på:

"Det vet du ingenting om. Jag bedömer sannolikheten som hög att den stigen fanns eftersom det var närmaste vägen från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Stigar brukar vara "folkets val".
Det finns för övrigt flera viltstigar också inom området, nu som då."

I 61118 ovan.
Senast redigerad av Ugglan. Idag kl. 01:05.
Citera
Idag, 01:05
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du kan verkligen aldrig acceptera att du har fel ibland? Ulrika/familjen berättade för polisen vilken väg de - ihop eller var för sig - brukade gå hem, och då är det rimligt att Ulrika/familjen sa till polisen vilken väg hon/de trodde/utgick från att Helena hade gått. Och utmed just den vägen - just i den där Kohagen! - hittade polisen Helenas sandaler. Attans, är det inte märkligt, så säg!

Vilken väg Lisa Holm fraktades till Martorp har aldrig kunnat påvisas. Det enda vittnet sa att han hade sett Nerijus bil komma ut i korsningen från grusvägen från Blombergs säteri och den asfalterade vägen mellan Husaby och Västerplana. Hur turerna gick före det är okänt. Sluta sprid fabler. Dessutom är det här OT.

Vad är det som är fel i mitt inlägg, är det att tomten inte finns? Nej, det är inte OT att jämföra detaljer i andra försvinnanden med Helenafallet och det var inte Lisa själv som slängde sina tillhörigheter utefter vägen till Martorp.
Citera
Idag, 01:08
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vad är det som är fel i mitt inlägg, är det att tomten inte finns? Nej, det är inte OT att jämföra detaljer i andra försvinnanden med Helenafallet och det var inte Lisa själv som slängde sina tillhörigheter utefter vägen till Martorp.

Sluta skifta fokus när det går dig emot.
Citera
Idag, 01:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
/.../Vidare sa ar det ju lika intressant att om nu en bil statt och vantat med tva personer pa den vagen under minst 10 minuter att ingen pa vag till eller fran campingen/Ekudden har observerat detta. Det hade ju varit hogvilt for utredningen om en bil setts pa den vagen med 2 personer som stod dar under denna tidpunkt.

Jag har sett IB03:s svar till dig, och: Om bilen kom in i bilden som IB03 tror, tror inte jag att den "stod och väntade" mer än kanske bara några minuter. Sedan måste det faktiskt inte ha kommit någon/några som passerade just då, för så himla "överbefolkat" var det inte på Ekuddenvägen runt 02:20. Dessutom har "Hanna" sagt att hon stod och lyssnade i kanske fem minuter (jag tror dock att det inte var mer än kanske max tre minuter, eftersom människor har en tendens att överskatta tid), och jag kan lova dig att om det hade kommit någon/några gående eller cyklande på Ekuddenvägen då hade den/de stannat alternativt hört av sig till polisen. Så nej, jag tror att det var tomt på folk på Ekuddenvägen i det aktuella området i det aktuella tidsintervallet. På samma sätt menar jag - och har flera gånger menat tidigare - att det inte gick en massa folk över Marieholmsbron heller. Jag tror helt enkelt att det var mer folktomt så här dags på natten på de aktuella platserna (Ekuddenvägen och Marieholmsbron) än vad många tror att det var, trots att Stadt (och Hembygden?) precis hade stängt. Undertecknad har dessutom tillbringat ett par sena högsommarkvällar/högsommarnätter i centrala Mariestad under senare år och då passat på att gå Marieholmsbron fram och tillbaka innan det var dags att natta kudden, och slogs då av hur folktomt det var trots tidpunkten på året, bra tryck på restaurangerna samt i gästhamnsområdet.
Citera
Idag, 10:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Du har inläggen ovan. Det som du länkar till nu är ett ytterligare svar till ajnoshort, men det inlägget skrev jag utan att läsa särskilt noga och såg därför inte ändringen. IDIOT!

Detta är exakt det som jag svarade på:

"Det vet du ingenting om. Jag bedömer sannolikheten som hög att den stigen fanns eftersom det var närmaste vägen från Hällristningsvägen till Ekuddenvägen. Stigar brukar vara "folkets val".
Det finns för övrigt flera viltstigar också inom området, nu som då."

I 61118 ovan.

Om du inte läste särskilt noga när du skrev ditt inlägg så är det naturligvis någon annans fel.
Du har verkligen maximal otur när du försöker bortförklara din egen idioti!
Citera
Idag, 11:47
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Du kan verkligen aldrig acceptera att du har fel ibland? Ulrika/familjen berättade för polisen vilken väg de - ihop eller var för sig - brukade gå hem, och då är det rimligt att Ulrika/familjen sa till polisen vilken väg hon/de trodde/utgick från att Helena hade gått. Och utmed just den vägen - just i den där Kohagen! - hittade polisen Helenas sandaler. Attans, är det inte märkligt, så säg!

Vilken väg Lisa Holm fraktades till Martorp har aldrig kunnat påvisas. Det enda vittnet sa att han hade sett Nerijus bil komma ut i korsningen från grusvägen från Blombergs säteri och den asfalterade vägen mellan Husaby och Västerplana. Hur turerna gick före det är okänt. Sluta sprid fabler. Dessutom är det här OT.
Min fetning.
Ja är det inte märkligt så säg!? Tänk om Ulrika var den som planterade ut skorna? Och berättade för polisen att JUST den vägen brukade de ALLTID gå, för där skulle de minsann hitta grejjor. Just i den där kohagen som det fortfarande tjatas om.
Citera
Idag, 11:54
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Denna stig bakom fängelset tog inte längre tid att gå än den upplysta gångbanan rakt fram då det är högst marginellt de skiljer i avstånd. Kanske att asfaltsvägen tog en 30-40 sekunder fortare. Absolut ingen omväg att tala om och ingenting spricker.

Denna bil stod absolut inte där i 10 minuter utan vi snackar högst i så fall 5 minuter. Mer åt kanske endast 3 till 4 minuter. Det är så här detta har gått till som jag sagt tidigare:

Helena och KM når Kungsgatan och rakt fram där vid teatern till sitter några i en bil som ropar till sig Helena. Vänlig som hon är pratar hon med dessa kort och tackar nej till ett hemskjutsförslag. Minst en utav dem vet alltså exakt vart hon bor. Helena får dåliga vibbar av dessa och tror att dessa kommer att hänga efter dem. Det är endast därför hon med KM i sällskap väljer att vika ner höger ner på denna stig emellan fängelset och ån för att "skaka av dem" (en falsk kortvarig trygghet som istället bäddade sorgligt nog för en riggad fälla). Detta ser GM från bilen längre bak på Kungsgatan. GM rullar på och från bron så går denna stig efter åkanten med fri sikt från bron och med hjälp av belysning också som är beläget i anslutning tlll det västra brofästet så ser GM antingen dem där på stigen vid åkanten eller att ej ser dem alls och då har de redan hunnit in vänster bakom fängelset och så kan han efter bron titta vinkelrätt in mot höger samt därefter se rakt fram på den upplysta gångbanan då de rullar på västerut.

Om han ej ser Helena eller KM någonstans så VET han/drar slutsatsen att det då bara finns endast en destination vart detta par är på väg. Han vet vad han skall göra nu. D vs bara gasa på Marieforsleden västerut och sedan ta in höger in på Ekuddenvägen och senare gira in på den nu borttagna västra cykelbanan alldeles nära skogsstigens början och invänta, för han vet att de alldeles snart skall inkomma på Ekuddenvägen och till denna skogsstig. Han ställer sig på denna cykelbana i syfte att främst dölja bilen för Helena när hon kommer samt så blockerar han inte själva vägbanan. Det fanns heller ingen gatubelysningen på Ekuddenvägen. Det var lummigt och skumt.
Min fetining överst.
Här är det faktiskt du själv som skriver som om du gick denna vägen på den tiden väldigt ofta. Hur kan du annars känna till denna stig så väl? Den finns ju inte längre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in