Citat:
Ursprungligen postat av
HerrGickhan
Bara begreppet »gilla« forskning visar hur politiserat ni ser på frågan. Forskning ska vara neutral och det ska diskuteras på ett helt annat sätt än som nu sker.
Nej, det är en beskrivning av hur ni ser på frågan. Ni kan inte acceptera de resultat forskningen kommer fram till och därför anklagar ni den för att inte vara "neutral". Den skall bedrivas på "ett annat sätt" vilket det nu skulle vara.
Citat:
Det märktes tydligt hur störd du blev när jag nämnde den senaste rapporten som menar att det är för mycket överdrifter rörande koldioxidens inverkan. Då var du direkt där och menade att dessa forskare minsann inte kan tilltros och att de är utsedda på konspiratorisk väg.
Menar du att jag har fel? Hur utsågs dessa författare anser då du? Spencer beskrev det ju själv som att det handlade om ett "red team", dvs inte något opartiskt.
Citat:
Det är ett stor problem när forskning likställs med fakta och när politiken är inne och ska bestämma vilken forskning som den ska stödja sig på. Politiken ska inte stödja sig på forskning överhuvudtaget eftersom forskning är hypoteser som ska leda fram till ny forskning eller förkastas.
Naturvetenskap är det mest pålitliga vi har här i världen. Om politiker inte får basera sig på den, vad skall de basera sig på? Ekonomisk forskning däremot...
Citat:
Detta är dock något som på alla sätt upprätthålls och det är därför dessa klimatmodeller, med fokus på koldioxid, bearbetas av IPCC för att passa den gröna omställningens intentioner.
Och här var konspirationsteorierna igång igen. Till skillnad från den där DOE-rapporten utses författarna till IPCC:s rapporten från en massa olika länder vilket minskar risken för partiskhet.
Citat:
Den gröna omställningen är industrialiseringen baklänges och hittills har det bara lätt till dyrare och sämre lösningar än de befintliga som kom med industrialiseringen. Du blev svaret skyldig när jag bad dig ta fram exempel på något lyckat med grön omställning som inneburit lägre kostnader, högre verkningsgrad och bättre teknik i storskalig drift.
Du verkar resonera baklänges. Du gillar inte den gröna omställningen och därför måste klimatvetenskapen som ligger bakom vara fel. Vi har t ex sett dramatiska prisfall på sol- och vindkraft. Batteritekniken utvecklas snabbt liksom elbilarna. Det finns mycket som gått fel också, det förnekar jag inte på något sätt, men det innebär ju inte att AGW inte är ett verkligt problem.