Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-25, 19:16
Medlem
Min sambo spelar och målar Warhammer, jättkul för henne. Hon tycker att aremerna hon har är fina och vill gärna kunna se dem. Majoriteten är målat men inte allt.

Jag har inte mycket till övers för dem. Det är som att samla andra typer av prydnadsföremål, så som glaskatter, änglar, eller för att ta ett exempel på något som folk påstår sig använda 20+ muminkoppar, gamla serviser eller fler än armbandsur än kvartal på ett år. Tycker att det blir plotter när alla står synligt och gillar inte dammbildningen på dem.

När vi blev sambos fick de flytta in i ett glasskåp. Hon får titta hur mycket hon vill på dem, kan komma åt dem och visa upp för intresserade som besökare. Jag är okej med skåpet, då de uppfattas mer som en enhet (i alla fall på avstånd) och ackumulerar inte längre damm. Med tiden har dock hyllplanen i skåpet blivit fler och fler, och det har börjat pratats om att hon vill ha fler gubbar som kanske behöver leta sig ut ur skåpet.

Hur hanterar ni det som finns i hemmet som ni inte vill ha hemma men behöver ha där ändå?
Citera
2025-08-25, 19:25
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Man tiger och lider för husfridens skull
Citera
2025-08-25, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Man tiger och lider för husfridens skull

Blir lite svårt när skåpets kapacitet är slut och gubbarna börjar befolka det gemensamma skrivbordet permanent.
Citera
2025-08-26, 04:05
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaermdump
Blir lite svårt när skåpets kapacitet är slut och gubbarna börjar befolka det gemensamma skrivbordet permanent.

Dags att skaffa ett till/ett större skåp då.
Citera
2025-08-26, 04:45
Medlem
Det är väl bara att skaffa ett till skåp. Eller ett större?
Har du inga hobbyintressen som tar upp någon plats i ert hem? Bokhylla med böcker? Elektronik? Träningsredskap? Film/spel? Fordon? Nada? Har du inget personligt som du använder och gärna visar upp? Kuken räknas ej.
Citera
2025-08-26, 04:59
Medlem
lockouts avatar
Min sambo målar också warhammer gubbar.
Tillslut blev lägenheten för liten så vi köpte oss ett hus, så nu har hon 70 kvadratmeter hobbyrum bakom garaget där hon kan fortsätta vara kreativ och glad

Så köp hus och ge din sambo det hon behöver
Citera
2025-08-26, 08:10
Medlem
Tidvinds avatar
Glasskåpet skyddar mot damm, men det bygger även upp där med tiden speciellt om det inte dammsugas i rummet regelbundet. Men det är bara att damma av figurerna med jämna mellanrum. Sen får ju stora glasskåp med flera hyllor plats med ett antal figurer (sen behöver man ju inte ha alla figurerna framme) om det nuvarande är för litet.
Senast redigerad av Tidvind 2025-08-26 kl. 08:12.
Citera
2025-08-26, 13:19
Medlem
buddy99s avatar
De som har samlarvärde kan plockas undan då endast spelarna ser dem för vad de är.
Citera
2025-08-26, 13:36
Medlem
bananjuices avatar
Ni behöver mer plats för förvaring
Citera
2025-08-26, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lockout
Min sambo målar också warhammer gubbar.
Tillslut blev lägenheten för liten så vi köpte oss ett hus, så nu har hon 70 kvadratmeter hobbyrum bakom garaget där hon kan fortsätta vara kreativ och glad

Så köp hus och ge din sambo det hon behöver

Vi letar nytt boende men det lutar åt att bli mindre, inte större. Så det är nog inte lösningen vi söker.

Citat:
Ursprungligen postat av MissDope
Det är väl bara att skaffa ett till skåp. Eller ett större?
Har du inga hobbyintressen som tar upp någon plats i ert hem? Bokhylla med böcker? Elektronik? Träningsredskap? Film/spel? Fordon? Nada? Har du inget personligt som du använder och gärna visar upp? Kuken räknas ej.

Skåpet är redan stort nog, behöver inte ett till innan flytt. Har en kamera som står framme för att påminna mig om att komma ut och fota. Andra grejer delar vi, de stuvas undan i lådor, bokhyllor, garderober och källare. Jag är lite preppig av mig, men det räknar jag inte som ett intresse. Vi har båda friluftsgrejer. Det jag har mer av är fysiska kartor, det tar en skolåda i anspråk. Däremot har vi på initiativ av mig börjat ha ett större lager av matvaror hemma som vi omsätter, men det står inte framme till allmän beskådan.

Blottare är dock något jag inte är, kanske borde lägga mig till med
Citera
2025-08-26, 21:09
Medlem
Timoteuss avatar
Åfyfan, jag skulle lida om min fru samlade warhammer, eller vadsomhelst som måste bo i vitrinskåp egentligen.

Kan ni utnyttja höjden i rummet, de flesta möblerar inte sina hem över ögonhöjd och golvutrymme för fler skåp tar ju slut? Typ vägghängda skåp?

Kan hon annars rotera vilka figurer som får vara framme i skåpet? Typ byta vid jul och midsommar och packa resten i lådor. Då får hon "kuratera" sin samling som det heter numera och göra temautställningar. Kanske kan det dra fokus från den rena produktionen av fler och fler gubbar? Har hon kompisar som också håller på kan de ju ha detta som en gemensam aktivitet. Du vet, lite rosévin och tilltugg för att göra det till en kul grej. (Eller tequila eller whisky om de är den sortens flickor? )

Annars: skaffa såna där sjok med plastfack att hänga på insidan av hennes garderobsdörrar. Brukar tillverkas av genomskinlig plast för badrumsaccessoarer eller skor. Då kan hon säga hej till sina små målade människor när hon hämtar kläder varje dag utan att utsätta dig för dessa tingestar.
Citera
2025-08-29, 07:45
Medlem
Uncorruptables avatar
Två stycken i tråden som har kvinnor som håller på med Warhammer? Otippat. Brukar vara en extrem manshobby. Höll på lite i min ungdom mest för att jag bodde i England under en kort tid, fanns 0 kvinnor så långt ögat kunde se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in