2025-08-24, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Om du kommer till en brottsplats där ett mord skett så behöver du ej veta motivet, mordet har fortfarande skett. Det samma gäller Flat Earth. Bevisen är totalt överväldigande för att jorden är platt och om du ej anser det ej finns ett motiv så blir inte jorden rund pga det.

Att jorden är platt är redan bevisat och klart detta är vad du bör undersöka. Motivet spelar egentligen ingen roll och blir endast spekulation eftersom det ej är vi som är smarta nog att syna bluffen som är de personer som ligger bakom den uppenbara globlögnen.
Hur vet du att ett mord skett på brottsplatsen? Hur vet du ens att det är en brottsplats? Behövs inte ett motiv för att kunna bestämma svaren på frågorna?
Senast redigerad av Fetgirig 2025-08-24 kl. 21:49.
Citera
2025-08-24, 21:44
Medlem
FarbrorFranks avatar
Citat:
Om du kommer till en brottsplats där ett mord skett så behöver du ej veta motivet, mordet har fortfarande skett. Det samma gäller Flat Earth. Bevisen är totalt överväldigande för att jorden är platt och om du ej anser det ej finns ett motiv så blir inte jorden rund pga det.

Att jorden är platt är redan bevisat och klart detta är vad du bör undersöka. Motivet spelar egentligen ingen roll och blir endast spekulation eftersom det ej är vi som är smarta nog att syna bluffen som är de personer som ligger bakom den uppenbara globlögnen.
Vilka personer är "de"? Berätta även "deras" syfte med att lura oss att jorden är rund.
Citera
2025-08-24, 21:45
Medlem
Citat:
Sikten där jag befinner mig nu är 10 km enligt time an date, säkert likande för dig. Så nej att se så långt genom väder och atmosfär hade varit omöjligt oavsett jordens form. Vinkelupplösning och perspektiv hade också gjort att Barcelona försvunnit för längesedan på en platt yta som jag bevisat i mindre skala och vem som helst kan prova själv.
Men jag kan se Saturnus genom samma väder och atmosfär? Berätta mer.
Citera
2025-08-24, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Det är väl klart att g-krafterna stämmer i F1-bilarna.

Varför tror att det inte är så?

Och om en sådan accelerometer placeras på bordet framför dig, vad visar den då?

Om den utsätts för fritt fall, vad visar den då?

Kan man lita på vad den visar? Om inte, varför kan man då lita på instrumentet till att visa hur Formel bil accar bromsar och svänger?
Citera
2025-08-24, 21:50
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Och om en sådan accelerometer placeras på bordet framför dig, vad visar den då?

Om den utsätts för fritt fall, vad visar den då?

Kan man lita på vad den visar? Om inte, varför kan man då lita på instrumentet till att visa hur Formel bil accar bromsar och svänger?
Jag antar att den skulle visa 1g nedåtgående kraft.

Ok, nu såg jag det var två frågor så 1g på bordet och 0g i fritt fall.

Vad tror du den visar?
Senast redigerad av Västkustskt 2025-08-24 kl. 21:54.
Citera
2025-08-24, 21:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Det är fri sikt mellan dig och Saturnus vilket det inte blir mellan dig och Barcelona om nu inte åker upp typ 100 mil upp i rymden. Vad är det konstiga?
Citera
2025-08-24, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Luften blir tunnare över dig och det blir ej atmosfär som samlas på samma vis så som när du gör en horisontell observation över vår platta jord. Den platta jord där du jag eller vem som helst annars kan testa den påstådda globens matematik och se att det ej stämmer! Du borde testa själv och bli förbryllad!

När det gäller "Saturnus" så vet du jag eller ingen annan vad det är och det går ej att bevisa vilket avstånd "Saturnus" befinner sig på. Ett ljus på himlen är allt vi vet att det är, såvida man inte väljer att lapa i sig sagor som auktoriteter serverat oss.
Citera
2025-08-24, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag antar att den skulle visa 1g nedåtgående kraft.

Vad tror du den visar?

Den visar acceleration, uppåt.
I fritt fall visar den på ingen acceleration alls.

Det blir extremt mycket "special pleading" att hävda detta i själva verket är tvärtom. Samtidigt som man litar på att instrumentet kan registrera acceleration i alla andra sammanhang.

Citat:
Special pleading is an informal fallacy wherein a person claims an exception to a general or universal principle, but the exception is unjustified.[1][2][3][4][5] It applies a double standard.[6][7]
Citera
2025-08-24, 21:57
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Den visar acceleration, uppåt.
I fritt fall visar den på ingen acceleration alls.

Det blir extremt mycket "special pleading" att hävda detta i själva verket är tvärtom. Samtidigt som man litar på att instrumentet kan registrera acceleration i andra sammanhang.
Jag ändrade min post när jag såg det var två frågor.

Sensorerna i F1-bilarna är inte i fritt fall.
Citera
2025-08-24, 21:58
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Men en sådan här densitetsgradient, hur uppstår den då? Vilken metod kan man använda sig av?

Man räknar atomkärnor och elektroner. Det finns många sätt att göra det på men smartskallar kunde det redan på 1800-talet.

Var det du förresten som påstod att alla för i tiden trodde värden var platt? Då jag länkade till en tavla från 1533 alltså en 492 år gammal tavla som visade en jordglob med Italien synligt inritad. Nu har jag hittat en ännu äldre tavla med en avbildad jordglob. Vill du se?
Citera
2025-08-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Man räknar atomkärnor och elektroner. Det finns många sätt att göra det på men smartskallar kunde det redan på 1800-talet.

Metoden man kan använda är i stora drag följande https://www.youtube.com/watch?v=y8mzDvpKzfY

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Var det du förresten som påstod att alla för i tiden trodde värden var platt? Då jag länkade till en tavla från 1533 alltså en 492 år gammal tavla som visade en jordglob med Italien synligt inritad. Nu har jag hittat en ännu äldre tavla med en avbildad jordglob. Vill du se?

Ja, visa gärna den.

Och folk har säkert trott på klotformad jord sedan långt tillbaka. Det är elegant, estetiskt tilltalande.. men numera i rådande kunskapsläge tyder väldigt mycket på att det inte stämmer.
Citera
2025-08-24, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Det är fri sikt mellan dig och Saturnus vilket det inte blir mellan dig och Barcelona om nu inte åker upp typ 100 mil upp i rymden. Vad är det konstiga?
Det konstiga är att du verkligen inte finner något problem med plattisteorin. Är min herre måhända efterbliven?

Saturnus ligger 1 400 000 000 km bort medan Barcelona är ynka 2 600 km härifrån. Självklart handlar det om träd som är i vägen, annars kunde man kolla Lewandowskis dribblingar från den egna balkongen.

Om det är schysst väder förstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in