2025-08-24, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du kan inte ens se Finland, fast det inte är några hus i vägen. Men kommer du upp några tusen meter i luften kan du faktiskt se Finland över kvarken. Framförallt från Umeå där det är nära till Wasa
Det är sant och från Haparanda ser man t.o.m. Finland från en parkbänk. Det måste betyda att Jorden är platt. Tråden kan arkiveras.
Citera
2025-08-24, 21:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Och komma fram till att gravitationen är 100 gånger större eller mindre.

Finns säkert en och annan som kommit fram till det eftersom uppmäta en kraft som motsvarar vikten av ca en 100 dels bananfluga nog inte är helt lätt.

Mja, först och främst får du ju reda på att massa attraherar massa. Bara en sån grej, för dig
Citera
2025-08-24, 21:23
Medlem
Det här var underligt.

Det bevisar ju att jorden är platt.
Eller har jag missat någon detalj?

Den accelererar presis vid vatten ytan tydligen.

Därför motverkas accelerationen presis på ytan i motsatt riktning. Därför kan platta jorden accelerera utan att farten ökar.

Wow

Här är varför
Senast redigerad av troligengud 2025-08-24 kl. 21:29.
Citera
2025-08-24, 21:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag har även en fråga till vetenskapen bakom teorin, varför kan jag se Saturnus med en kikare men inte Barcelona?
Är det för många hus i vägen på jorden?
Sikten där jag befinner mig nu är 10 km enligt time an date, säkert likande för dig. Så nej att se så långt genom väder och atmosfär hade varit omöjligt oavsett jordens form. Vinkelupplösning och perspektiv hade också gjort att Barcelona försvunnit för längesedan på en platt yta som jag bevisat i mindre skala och vem som helst kan prova själv.
Citera
2025-08-24, 21:27
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det här var underligt.

Därför motverkas accelerationen presis på ytan i motsatt riktning. Därför kan platta jorden accelerera utan att farten ökar.

Wow
Den detalj du missat är att en heliumballong under vattnet är lättare än vatten och därför inte skulle sjunka utan stiga till ytan och sedan fortsätta att stiga i luften eftersom helium är lättare än luft. Vem har påstått att helium skulle vara tyngre än vatten? Ett fullständigt vansinnigt påstående.
Citera
2025-08-24, 21:32
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Det här var underligt.

Wow

Här är varför

Helium är lättare än luft. Luft är i sin tur lättare än vatten. Helium är mycket lättare än vatten, därför sjunker inte en heliumballong i vatten. Kolla på en tabell över det periodiska systemet så ser du snabbt vad olika ämnen väger.
Citera
2025-08-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Den detalj du missat är att en heliumballong under vattnet är lättare än vatten och därför inte skulle sjunka utan stiga till ytan och sedan fortsätta att stiga i luften eftersom helium är lättare än luft. Vem har påstått att helium skulle vara tyngre än vatten? Ett fullständigt vansinnigt påstående.
Jag läser konstigt då, nä det är ai svaret.
Den vet ju allt
Citera
2025-08-24, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag är alltid öppen för nya infallsvinklar, men plattjordteorin saknar en avgörande parameter i säljsnacket: varför skulle regeringen dölja att jorden är platt? Vad finns det att vinna på en sådan lögn?
Om du kommer till en brottsplats där ett mord skett så behöver du ej veta motivet, mordet har fortfarande skett. Det samma gäller Flat Earth. Bevisen är totalt överväldigande för att jorden är platt och om du ej anser det ej finns ett motiv så blir inte jorden rund pga det.

Att jorden är platt är redan bevisat och klart detta är vad du bör undersöka. Motivet spelar egentligen ingen roll och blir endast spekulation eftersom det ej är vi som är smarta nog att syna bluffen som är de personer som ligger bakom den uppenbara globlögnen.
Citera
2025-08-24, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inget som tyder på att marken accelerar. Och du kan inte mäta upp det.

Då var vi där igen med att acceleration är relativt. Att man kan mäta upp att marken accelerar relativt fritt fall betyder inte att marken accelererar relativt någon annan referens.

Vet inte om du sett Formel 1 och liknande. när man visar accelerationen när bilen svänger, det bli minst några g, och när den bromsar osv..

Tror du sådan mätning av acceleration är korrekt, eller är det också en uppmätning av nåt som inte finns? Bilen svänger alltså inte när accelerometern visar att den gör det?

Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Så du tror att man kan mäta tyngdkraften men du tror inte att man skulle lägga märke till att den varierar?

Det borde man kunna ja, men vilka belägg har du för att så sker?
Citera
2025-08-24, 21:37
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Sikten där jag befinner mig nu är 10 km enligt time an date, säkert likande för dig. Så nej att se så långt genom väder och atmosfär hade varit omöjligt oavsett jordens form. Vinkelupplösning och perspektiv hade också gjort att Barcelona försvunnit för längesedan på en platt yta som jag bevisat i mindre skala och vem som helst kan prova själv.

Men du kan faktiskt se Barcelona från Sverige bara du kommer tillräckligt högt upp. Tillräckligt högt för att se över jordens kurvatur.

Varför tror du fyrar är höga?
Citera
2025-08-24, 21:38
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vet inte om du sett Formel 1 och liknande. när man visar accelerationen när bilen svänger, det bli minst några g, och när den bromsar osv..

Tror du sådan mätning av acceleration är korrekt, eller är det också en uppmätning av nåt som inte finns? Bilen svänger alltså inte när accelerometern visar att den gör det?

Det borde man kunna ja, men vilka belägg har du för att så sker?
Det är väl klart att g-krafterna stämmer i F1-bilarna.

Varför tror att det inte är så?
Citera
2025-08-24, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Helium är lättare än luft. Luft är i sin tur lättare än vatten. Helium är mycket lättare än vatten, därför sjunker inte en heliumballong i vatten. Kolla på en tabell över det periodiska systemet så ser du snabbt vad olika ämnen väger.

Men en sådan här densitetsgradient, hur uppstår den då? Vilken metod kan man använda sig av?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in