2025-08-23, 22:08
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Man har ju facit, vet vad man bör komma fram till. Konstigare än så är det nog inte
Varför gör du inte experimentet själv?
Citera
2025-08-23, 22:11
Medlem
Citat:
Man har ju facit, vet vad man bör komma fram till. Konstigare än så är det nog inte

Det är övertydligt att du aldrig har utfört en laboration i hela ditt liv. Och ännu mindre har koll på ett cavendish-experiment.

Citat:
Men allt tyder på det. Det går att mäta.

Nej det är inget som tyder på att marken accelerar. Och du kan inte mäta upp det.

Då var vi där igen med att acceleration är relativt. Att man kan mäta upp att marken accelerar relativt fritt fall betyder inte att marken accelererar relativt någon annan referens.

Citat:
Du hänger upp mycket på detta argument. Är du säker att det stämmer?

Att tyngdkraften varierar geografiskt? LoL ... ja det är jag verkligen. Jag har ju tidigare visat massor med empiriskt data och undersökningear som visar detta. Har du verkligen glömt bort att t.ex SGU kontinuerligt mäter tyngdkraften?

Citat:
... Det går att mäta.

Så du tror att man kan mäta tyngdkraften men du tror inte att man skulle lägga märke till att den varierar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-23 kl. 22:26.
Citera
2025-08-23, 22:40
Medlem
ynk21s avatar
Citat:

Så av alla tusentals studenter som gjort experimentet så tror du på fullt allvar att ingen av dessa faktiskt upmätt något, utan istället har samtliga bara låtsats laborera och istället skrivit in ett fejkat resultat från något slags facit?

Du måste ju vara helt dum i huvudet...
Citera
2025-08-23, 23:05
Medlem
Citat:
Nej jag kan inte förklara. Eftersom jag inte har den möjligheten till överblick över hela världen.
Naturligtvis behöver du inte det, men tycker du inte också att det är lite konstigt att du inte är intresserad av något annat än gravitationen? Är du inte lite nyfiken på en del av de andra frågorna? Annars måste du ju vara så hjärntvättad att du vägrar att möta sanningen. För du är väl inte dum.....?
Citera
2025-08-24, 01:59
Medlem
Citat:
Väldigt tveksamt att det skulle vara så. Tveksamt om denna Cavendish ens utförde något experiment.

Du vet inte vad du observerar när du ser dessa himlaobjekt, så du kan inte veta vilken "dynamik" som råder.. är för mycket du inte vet helt enkelt, för att kunna dra någon riktig slutsats.

Jag kan observera att magneter fungerar. "gravitation", däremot, i bemärkelsen "massa attraherar massa" kan inte observeras.

Och min poäng är ju att fenomenet vi diskuterar här, faktiskt INTE verkar vara särskilt konstigt eller svårförståeligt: En kraft, trycker mot allt som finns på marken, och detta kommer sig av att marken accelererar.

Så anledningen att du väger nåt enligt en våg, är att du har massa, som gör motstånd mot att bli accelererad, av marken. Allt tyder på det. Och inget tyder egentligen på något annat.. Och därmed tyder allt också på att jorden EJ är sfärisk. Eftersom det vore en geometrisk omöjlighet.

Sen kan man givetvis säga att fenomenet tröghet ändå är ett mysterium. Massa gör motstånd mot att bli accelererad. Men varför? Ja det kanske kräver en högre nivå av insikt för att förstå. Precis som magneter och elektricitet.

Men själva mekanismen bakom "gravitation", allt som tillskrivs "gravitation", verkar faktiskt inte vara särskilt svårt att förstå och faktiskt fullt möjlig att härleda.
Jag väntar med spänning på den dagen du kan svara på min fråga som du aldrig kan! Varför är det dag på ena sidan jordklotet när det är natt på den andra sidan.....
Citera
2025-08-24, 02:12
Avstängd
Hallbarhetnollas avatar
Fortfarande har ingen plattjordsjesus visat något foto från kanten. Tråden kan därför låsas.
Citera
2025-08-24, 16:59
Medlem
Jag är alltid öppen för nya infallsvinklar, men plattjordteorin saknar en avgörande parameter i säljsnacket: varför skulle regeringen dölja att jorden är platt? Vad finns det att vinna på en sådan lögn?
Citera
2025-08-24, 17:04
Medlem
Jag har även en fråga till vetenskapen bakom teorin, varför kan jag se Saturnus med en kikare men inte Barcelona?
Är det för många hus i vägen på jorden?
Citera
2025-08-24, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Varför gör du inte experimentet själv?

Och komma fram till att gravitationen är 100 gånger större eller mindre.

Finns säkert en och annan som kommit fram till det eftersom uppmäta en kraft som motsvarar vikten av ca en 100 dels bananfluga nog inte är helt lätt.
Citera
2025-08-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ynk21
Så av alla tusentals studenter som gjort experimentet så tror du på fullt allvar att ingen av dessa faktiskt upmätt något, utan istället har samtliga bara låtsats laborera och istället skrivit in ett fejkat resultat från något slags facit?

Du måste ju vara helt dum i huvudet...

Om man tänker en båt som ligger förtöjd vid en brygga. Och jag ska mäta avståndet mellan båten bryggan. Och jag vet exakt vilken siffra jag bör komma fram till. Då är det ju bara att vänta.. båten driver fram och tillbaka.. NU är avståndet 50 cm, eller nåt.

Om någon annan gör experimentet och inte lyckas mäta upp 50 cm räknas det som "misslyckat".

Ungefär så förhåller det sig med Cavendish "experiment", är jag rätt övertygad om.
Citera
2025-08-24, 20:39
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Och komma fram till att gravitationen är 100 gånger större eller mindre.

Finns säkert en och annan som kommit fram till det eftersom uppmäta en kraft som motsvarar vikten av ca en 100 dels bananfluga nog inte är helt lätt.
Det handlar inte om hur mycket, det handlar om ifall massa attraherar massa eller inte.
Citera
2025-08-24, 20:48
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetgirig
Jag har även en fråga till vetenskapen bakom teorin, varför kan jag se Saturnus med en kikare men inte Barcelona?
Är det för många hus i vägen på jorden?

Du kan inte ens se Finland, fast det inte är några hus i vägen. Men kommer du upp några tusen meter i luften kan du faktiskt se Finland över kvarken. Framförallt från Umeå där det är nära till Wasa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in