2025-08-24, 18:32
Medlem
Paddan1000s avatar
Min frus bärbara dator som hon haft i 3 år går plötsligt inte att komma in i. Det står något om att man måste skriva in en Bitlocker kod. Datorn är köpt bättre begagnad, var sannolikt en företagsdator innan och Windows 11 som var på är det som kom med datorn. Vi har ingen aning om vem eller vad som använt datorn tidigare. Den är en HP Elitebook 840 med UEFI.

Min fru vet inte om hon har något Microsoft konto, och jag har redan tittat på mitt utan att hitta någon Bitlocker recovery key. Jag har personligen aldrig använt datorn och vet inte vad min fru hittat på med den.

Denna händelse har förstört husfriden, då min fru tror att problemet var att datorn var för billig och att hon gärna vill lägga på en extra nolla på priset vid nästa datorinköp för att detta inte ska hända igen, om jag inte lyckas lösa problemet.

Mina frågor är följande, där jag bara behöver kortfattade svar utan tekniska detaljer eller gissningar, då andra liknande trådar brukar spåra ur:

1) Går det att komma in i datorn igen på något sätt alls eller är den helt brickad och bara att slänga?

2) Om det inte går att komma in i datorn, går det att rädda informationen på hårddisken?

Jag har redan försökt att återställa Windows, men det går inte varken från USB, datorns recoverypartition eller molnet. Jag kan tänka mig att gå så långt som att skruva upp datorn, plocka ut hårddisken och sätta den i en annan dator om det är nödvändigt, men jag tänker inte hålla på och löda nya BIOS-chip och sådant.

EDIT: En 3:e fråga. Sitter det här Bitlocker på hårddisken (SSD?) eller någon annanstans i datorn och fungerar datorn igen då om man byter till en ny hårddisk eller formaterar om den gamla?
Senast redigerad av Paddan1000 2025-08-24 kl. 18:42.
Citera
2025-08-24, 18:42
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Min frus bärbara dator som hon haft i 3 år går plötsligt inte att komma in i. Det står något om att man måste skriva in en Bitlocker kod. Datorn är köpt bättre begagnad, var sannolikt en företagsdator innan och Windows 11 som var på är det som kom med datorn. Vi har ingen aning om vem eller vad som använt datorn tidigare. Den är en HP Elitebook 840 med UEFI.

Min fru vet inte om hon har något Microsoft konto, och jag har redan tittat på mitt utan att hitta någon Bitlocker recovery key. Jag har personligen aldrig använt datorn och vet inte vad min fru hittat på med den.

Denna händelse har förstört husfriden, då min fru tror att problemet var att datorn var för billig och att hon gärna vill lägga på en extra nolla på priset vid nästa datorinköp för att detta inte ska hända igen, om jag inte lyckas lösa problemet.

Mina frågor är följande, där jag bara behöver kortfattade svar utan tekniska detaljer eller gissningar, då andra liknande trådar brukar spåra ur:

1) Går det att komma in i datorn igen på något sätt alls eller är den helt brickad och bara att slänga?

2) Om det inte går att komma in i datorn, går det att rädda informationen på hårddisken?

Jag har redan försökt att återställa Windows, men det går inte varken från USB, datorns recoverypartition eller molnet. Jag kan tänka mig att gå så långt som att skruva upp datorn, plocka ut hårddisken och sätta den i en annan dator om det är nödvändigt, men jag tänker inte hålla på och löda nya BIOS-chip och sådant.

EDIT: En 3:e fråga. Sitter det här Bitlocker på hårddisken (SSD?) eller någon annanstans i datorn och fungerar datorn igen då om man byter till en ny hårddisk eller formaterar om den gamla?
Vad hindrar dig att kontakta säljaren?
Citera
2025-08-24, 18:57
Medlem
BackToHegels avatar
Bitlocker är kryptering och skyddar informationen på datorn. Glömmer man lösenordet kommer man inte åt informationen på datorn. Men själva datorn fungerar. Man kan installera om Windows, eller lägga in Linux om man vill det, sen är det bara att tuta och köra.

Så för att svara på dina frågor.

1. Det är inget fel på datorn. Installera om operativsystemet eller lämna den till någon som kan göra detta.

2. Informationen på hårddisken är låst och skyddad. Man kommer inte åt informationen utan lösenordet.

3. Se svaret på fråga 1.
Citera
2025-08-24, 19:02
Medlem
Citat:
min fru tror att problemet var att datorn var för billig och att hon gärna vill lägga på en extra nolla på priset vid nästa datorinköp för att detta inte ska hända igen
Hon har inte fel.

Du kan radera hela disken, inklusive Bitlocker-partitionen, och sedan installera Windows igen. All sparad data försvinner. Först måste du skapa en USB-sticka med Windows på och boota med den. Se länkar nedan. När du installerar måste du ta bort alla partitioner först. När allt är “Unallocated space” välj det och klicka Next. Installera klart. Du får aktivera Windows efteråt hur du vill.

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11
https://rufus.ie/sv/
Citera
2025-08-24, 19:03
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Min frus bärbara dator som hon haft i 3 år går plötsligt inte att komma in i.
Om du inte vet vilket Microsoftkonto som använts är det kört. Om du vet vilket kan du logga in och hitta det där. Säljaren kanske vet vilket dom använde vid installation, om du nu ens installerade datorn innan dom sålde den.

Nej, du kan inte sätta in hårddisken i en annan dator då du kommer att behöva låsa upp BitLocker även på den andra datorn, med den nyckel du behöver till datorn idag alltså. Det har jag provat själv och fick inse att BitLocker är besvärligt när man blivit utestängd.

Kan du inte låsa upp disken så kan du inte rädda någon data på den. Har hon inte tagit någon backup på tre år som man kan återställa något ifrån?

Jag är osäker på att allt blir bra genom att sätta i en helt ny disk i datorn då BitLocker ändå brukar sättas på som standard idag. Ev används samma recovery key då det är samma dator/hårdvara, men jag är som sagt osäker.

Priset har ingen betydelse, Bitlocker är på som standard även på dyra workstations för 100.000:-. Jag installerar alltid mha Rufus och stänger alltid av BitLocker då jag tycker att det potentiellt sätt skadar betydligt mer än den skyddar.
Citera
2025-08-24, 19:13
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jag stänger alltid av BitLocker

Hur gör man det?
Citera
2025-08-24, 19:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Tack, jag tror jag har fått svar på mina frågor. Informationen på hårddisken är alltså "skyddad", eller med andra ord förlorad, men jag kan radera alltihop och få datorn att fungera igen.

Min fru vet inte vad ett Microsoftkonto eller en backup är. Hon vet bara att man startar datorn med knappen i hörnet och det var för att detta inte längre fungerade som jag uppmärksammades på problemet. Jag har testat alla hennes mailadresser som alla också hade ett Microsoftkonto kopplat till sig, men ingen av dem innehöll någon Bitlockerkod.

Jag tror inte datorn innehöll något absolut livsnödvändigt som tur var. Bara hennes CV och gamla skolarbeten som redan är inlämnade. Ändå helt sjukt att något sådant här kan hända. Jag kan fatta det om man gör något dumt med datorn eller har sönder den, men det här hände helt spontant och avsiktligt av Microsoft. Tänk om hon varit doktorand och haft enda exemplaret av sin avhandling på datorn, eller enda exemplaren av alla babybilder på våra barn.

Åtminstone kunde Microsoft ge en ledtråd på något sätt vilket Microsoftkonto som har Bitlockernyckeln så man vet var man ska leta.

När jag installerat om Windows igen ska jag nogrannt detaljstyra installationen så att allt sånt här säkerhetsskit är borta och att det är tydligt hur hon är inloggad på datorn.
Citera
2025-08-24, 19:17
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Man ska alltid stänga av BitLocker just för att inte bli utelåst och lätt kunna stoppa in disken i en ny dator.

Hur har hon loggat in på datorn. Ofta vill windows ”tvinga” en att knyta ett outlook-konto eller liknande till kontot. Om hon gjort det bör hon kunna få nycklarna genom att logga in på sitt konto. Man kan googla hur man hittar dem!
Citera
2025-08-24, 19:22
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur gör man det?
Det bästa är att använda https://rufus.ie/en och skapa installationsmedia och då kryssa för Disable BitLocker automatic device encryption när man skapar det. När man då installerar datorn mha det installationsmedia man skapat så blir inte BitLocker aktiverat. Jag har använt Rufus i flera år.

Det går ju även att stänga av i Windows, sök på Manage BitLocker i startmenyn så hittar du det där.
Senast redigerad av Gubbmagen 2025-08-24 kl. 19:25.
Citera
2025-08-24, 19:33
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Det bästa är att använda https://rufus.ie/en och skapa installationsmedia och då kryssa för Disable BitLocker automatic device encryption när man skapar det. När man då installerar datorn mha det installationsmedia man skapat så blir inte BitLocker aktiverat. Jag har använt Rufus i flera år.

Det går ju även att stänga av i Windows, sök på Manage BitLocker i startmenyn så hittar du det där.

Stort tack. Min var avstängd tack och lov.
Citera
2025-08-24, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Hur gör man det?
Har du hört talas om Google?

Högerklicka på hårddisken under "Den här datorn" och stäng av Bitlocker.
Citera
2025-08-24, 19:37
Medlem
SosseIslamisms avatar
Citat:
Tack, jag tror jag har fått svar på mina frågor. Informationen på hårddisken är alltså "skyddad", eller med andra ord förlorad, men jag kan radera alltihop och få datorn att fungera igen.

Min fru vet inte vad ett Microsoftkonto eller en backup är. Hon vet bara att man startar datorn med knappen i hörnet och det var för att detta inte längre fungerade som jag uppmärksammades på problemet. Jag har testat alla hennes mailadresser som alla också hade ett Microsoftkonto kopplat till sig, men ingen av dem innehöll någon Bitlockerkod.

Jag tror inte datorn innehöll något absolut livsnödvändigt som tur var. Bara hennes CV och gamla skolarbeten som redan är inlämnade. Ändå helt sjukt att något sådant här kan hända. Jag kan fatta det om man gör något dumt med datorn eller har sönder den, men det här hände helt spontant och avsiktligt av Microsoft. Tänk om hon varit doktorand och haft enda exemplaret av sin avhandling på datorn, eller enda exemplaren av alla babybilder på våra barn.

Åtminstone kunde Microsoft ge en ledtråd på något sätt vilket Microsoftkonto som har Bitlockernyckeln så man vet var man ska leta.

När jag installerat om Windows igen ska jag nogrannt detaljstyra installationen så att allt sånt här säkerhetsskit är borta och att det är tydligt hur hon är inloggad på datorn.

Här kanske du kan hitta något intressant som kan hjälpa:

Beebom: BitLocker is Locking Out Windows 11 Users; Here’s How to Recover and Prevent It
For the past many years, Microsoft has been putting effort into improving Windows 11’s security. With the latest Windows 11 version 24H2 update, Microsoft finally started enabling BitLocker aka Device Encryption, by default.
Kanske även där som du har problemet: nu är BitLocker på som standard efter 24H2 uppdateringen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in