Citat:
Ursprungligen postat av
Paddan1000
Min frus bärbara dator som hon haft i 3 år går plötsligt inte att komma in i.
Om du inte vet vilket Microsoftkonto som använts är det kört. Om du vet vilket kan du logga in och hitta det där. Säljaren kanske vet vilket dom använde vid installation, om du nu ens installerade datorn innan dom sålde den.
Nej, du kan inte sätta in hårddisken i en annan dator då du kommer att behöva låsa upp BitLocker även på den andra datorn, med den nyckel du behöver till datorn idag alltså. Det har jag provat själv och fick inse att BitLocker är besvärligt när man blivit utestängd.
Kan du inte låsa upp disken så kan du inte rädda någon data på den. Har hon inte tagit någon backup på tre år som man kan återställa något ifrån?
Jag är osäker på att allt blir bra genom att sätta i en helt ny disk i datorn då BitLocker ändå brukar sättas på som standard idag. Ev används samma recovery key då det är samma dator/hårdvara, men jag är som sagt osäker.
Priset har ingen betydelse, Bitlocker är på som standard även på dyra workstations för 100.000:-. Jag installerar alltid mha Rufus och stänger
alltid av BitLocker då jag tycker att det potentiellt sätt skadar betydligt mer än den skyddar.