2025-08-25, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Ändå helt sjukt att något sådant här kan hända. Jag kan fatta det om man gör något dumt med datorn eller har sönder den, men det här hände helt spontant och avsiktligt av Microsoft. Tänk om hon varit doktorand och haft enda exemplaret av sin avhandling på datorn, eller enda exemplaren av alla babybilder på våra barn.

Jo, för det där med backup är ju aldrig ens eget ansvar liksom...
Citera
2025-08-25, 12:37
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jo, för det där med backup är ju aldrig ens eget ansvar liksom...

Även om man inte har något viktigt på datorn är det mycket jobb att installera om Windows och allt annat, och man kan inte heller använda datorn innan den är fixad.
Som jag sade är det förståeligt att en dator kan gå sönder, men detta är ett medvetet sabotage som hade kunnat undvikas, eller åtminstone föregås av någon varning.
Citera
2025-08-25, 12:54
Medlem
Citat:
Även om man inte har något viktigt på datorn är det mycket jobb att installera om Windows och allt annat, och man kan inte heller använda datorn innan den är fixad.
Som jag sade är det förståeligt att en dator kan gå sönder, men detta är ett medvetet sabotage som hade kunnat undvikas, eller åtminstone föregås av någon varning.

Och om datorn hade blivit snodd, så hade du kanske skapat en tråd om hur dina filmer ligger ute på redtube nu och om hur MS tänker som inte har sett till att din data (som ligger bakom ett login), så enkelt (inte) gick att plocka fram.
Finns ju en anledning till att ens såna här saker existerar.
Men visst, de kan vara tydligare. Å andra sidan lär inte bitlocker finnas på Home-versionerna av Windows, så man kanske anser att de som kör Pro är företag osv, som har just backup på plats för att hantera en utelåsning.
Senast redigerad av drKickass 2025-08-25 kl. 12:55. Anledning: edit: (inte)
Citera
2025-08-25, 12:58
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Tack, jag tror jag har fått svar på mina frågor. Informationen på hårddisken är alltså "skyddad", eller med andra ord förlorad, men jag kan radera alltihop och få datorn att fungera igen.

Min fru vet inte vad ett Microsoftkonto eller en backup är. Hon vet bara att man startar datorn med knappen i hörnet och det var för att detta inte längre fungerade som jag uppmärksammades på problemet. Jag har testat alla hennes mailadresser som alla också hade ett Microsoftkonto kopplat till sig, men ingen av dem innehöll någon Bitlockerkod.

Jag tror inte datorn innehöll något absolut livsnödvändigt som tur var. Bara hennes CV och gamla skolarbeten som redan är inlämnade. Ändå helt sjukt att något sådant här kan hända. Jag kan fatta det om man gör något dumt med datorn eller har sönder den, men det här hände helt spontant och avsiktligt av Microsoft. Tänk om hon varit doktorand och haft enda exemplaret av sin avhandling på datorn, eller enda exemplaren av alla babybilder på våra barn.

Åtminstone kunde Microsoft ge en ledtråd på något sätt vilket Microsoftkonto som har Bitlockernyckeln så man vet var man ska leta.

När jag installerat om Windows igen ska jag nogrannt detaljstyra installationen så att allt sånt här säkerhetsskit är borta och att det är tydligt hur hon är inloggad på datorn.

Men det är väl rätt skumt att hon kunnat använda datorn innan och lagt in CV samt skolarbeten men helt plötsligt hoppar BitLocker igång av en slump?
Citera
2025-08-25, 13:55
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Man ska alltid stänga av BitLocker just för att inte bli utelåst och lätt kunna stoppa in disken i en ny dator.

Hur har hon loggat in på datorn. Ofta vill windows ”tvinga” en att knyta ett outlook-konto eller liknande till kontot. Om hon gjort det bör hon kunna få nycklarna genom att logga in på sitt konto. Man kan googla hur man hittar dem!

Man skall absolut INTE stänga av bitlocker, då bitlocker är ett skydd ifall datorn blir stulen.. Blir den stulen och bitlocker är aktiverad så kan inte någon stjäla information ifrån datorn...

Så man bör istället hålla koll på vilka konton man använder, så slipper man liknande problem..
Citera
2025-08-25, 13:58
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Min frus bärbara dator som hon haft i 3 år går plötsligt inte att komma in i. Det står något om att man måste skriva in en Bitlocker kod. Datorn är köpt bättre begagnad, var sannolikt en företagsdator innan och Windows 11 som var på är det som kom med datorn. Vi har ingen aning om vem eller vad som använt datorn tidigare. Den är en HP Elitebook 840 med UEFI.

Min fru vet inte om hon har något Microsoft konto, och jag har redan tittat på mitt utan att hitta någon Bitlocker recovery key. Jag har personligen aldrig använt datorn och vet inte vad min fru hittat på med den.

Denna händelse har förstört husfriden, då min fru tror att problemet var att datorn var för billig och att hon gärna vill lägga på en extra nolla på priset vid nästa datorinköp för att detta inte ska hända igen, om jag inte lyckas lösa problemet.

Mina frågor är följande, där jag bara behöver kortfattade svar utan tekniska detaljer eller gissningar, då andra liknande trådar brukar spåra ur:

1) Går det att komma in i datorn igen på något sätt alls eller är den helt brickad och bara att slänga?

2) Om det inte går att komma in i datorn, går det att rädda informationen på hårddisken?

Jag har redan försökt att återställa Windows, men det går inte varken från USB, datorns recoverypartition eller molnet. Jag kan tänka mig att gå så långt som att skruva upp datorn, plocka ut hårddisken och sätta den i en annan dator om det är nödvändigt, men jag tänker inte hålla på och löda nya BIOS-chip och sådant.

EDIT: En 3:e fråga. Sitter det här Bitlocker på hårddisken (SSD?) eller någon annanstans i datorn och fungerar datorn igen då om man byter till en ny hårddisk eller formaterar om den gamla?

Fråga 1: Har din fru en epostadress?? vilken typ av e.postadress är det, om det är ett hotmain. outlook eller live konton så är detta troligen hennes "microsoft-konto",

Det är detta konton hon isåfall har loggat in på datorn med.. och hon kan via en webbläsare besöka:
https://account.microsoft.com för att se hennes bitlocker kod..
Ni skriver in den i datorn och VIPS! så kan hon använda sin dator igen!

Skall ni installera om datorn så rekommenderar jag att ni kollar in detta reddit-inlägg: https://www.reddit.com/r/computers/comments/1mlgazc/comment/n7r6hy0/?utm_source=share&utm_medium=web3x&utm_name=web3xc ss&utm_term=1&utm_content=share_button så får ni all hjälp ni behöver inkl. hur ni skyddar era konton osv.
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2025-08-25 kl. 14:03.
Citera
2025-08-25, 14:46
Medlem
DragforADHDs avatar
är ju bara ominstallera windows
Citera
2025-08-25, 15:16
Medlem
HerrTragisks avatar
Leo beskriver på ett pedagogiskt sätt för de som inte kan så mycket om datorer.

https://www.youtube.com/watch?v=ktPiFWBoIU0
How to Save or Recover Your BitLocker Recovery Key
Citera
2025-08-25, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrTragisk
Leo beskriver på ett pedagogiskt sätt för de som inte kan så mycket om datorer.

https://www.youtube.com/watch?v=ktPiFWBoIU0
How to Save or Recover Your BitLocker Recovery Key
Hur ska han göra det där när frugan inte ens fattar om hon har ett Outlook-konto eller inte?
Senast redigerad av segernisse 2025-08-25 kl. 15:58.
Citera
2025-08-25, 16:09
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av segernisse
Hur ska han göra det där när frugan inte ens fattar om hon har ett Outlook-konto eller inte?

Har hon en outlook-mejl?
Citera
2025-08-25, 16:21
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Å andra sidan lär inte bitlocker finnas på Home-versionerna av Windows, så man kanske anser att de som kör Pro är företag osv, som har just backup på plats för att hantera en utelåsning.
BitLocker finns sedan länge på Homeversionen av Windows 11, aktiverad som standard.
Citera
2025-08-25, 16:39
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Man skall absolut INTE stänga av bitlocker, då bitlocker är ett skydd ifall datorn blir stulen.. Blir den stulen och bitlocker är aktiverad så kan inte någon stjäla information ifrån datorn...

Så man bör istället hålla koll på vilka konton man använder, så slipper man liknande problem..
Är ingen större risk som jag ser det. Risken är större att man förlorar sin data om man får problem med nycklarna eller att c: pajar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in