2025-08-23, 09:33
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Ja, t.ex. Paulus som förföljde och mördade kristna:

"Men Saul for hårt fram mot församlingen. Han trängde in i hus efter hus, släpade bort män och kvinnor och lät sätta dem i fängelse...
Saul, som ännu rasade av mordlust mot Herrens lärjungar, gick till översteprästen och bad att få med sig brev till synagogorna i Damaskus: om han fann några som hörde till Vägen, män eller kvinnor, skulle han få fängsla dem och föra dem till Jerusalem. Men när han på sin resa närmade sig Damaskus omgavs han plötsligt av ett bländande ljussken från himlen. Han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: »Saul, Saul, varför förföljer du mig?« Han frågade: »Vem är du, herre?« – »Jag är Jesus, den som du förföljer.
" (Apg 8:3, 9:1-5 Bibel2000)

Jag håller med, han är bara bunden av det han har inspirerat:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Ja.

Fast i den nya ordningen på jorden kommer människorna få samma förutsättning som Adam och Eva fick, men utan död och elände:

"Och från tronen hörde jag en stark röst som sade: »Se, Guds tält står bland människorna, och han skall bo ibland dem, och de skall vara hans folk, och Gud själv skall vara hos dem, och han skall torka alla tårar från deras ögon. Döden skall inte finnas mer, och ingen sorg och ingen klagan och ingen smärta skall finnas mer. Ty det som en gång var är borta.«" (Upp 21:3-4 Bibel2000)

Märk väl att det talas om "människorna", att Jerusalem kommer "från himlen" till människorna:

"Och jag såg den heliga staden, det nya Jerusalem, komma ner ur himlen, från Gud...»Se, Guds tält står bland människorna" (Upp 21:2-3 Bibel2000)
Sexualitet är för fortplantning och i det eviga livet behövs ingen fortplantning, vilken bara är till för att hålla släkten vid liv.

JVs bild av det eviga livet är speciell. Ingen föds till evigt liv. Jorden skulle snabbt bli överbefolkad.
Citera
2025-08-23, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Sexualitet är för fortplantning och i det eviga livet behövs ingen fortplantning, vilken bara är till för att hålla släkten vid liv.

JVs bild av det eviga livet är speciell. Ingen föds till evigt liv. Jorden skulle snabbt bli överbefolkad.

Adam och Eva föddes till evigt liv. Om dom inte hade ätit av frukten, så hade dom inte dött.

Dom dog inte på en gång, men dom dog efter 900 år, och livslängden minskade med tiden för Adam och Evas avkommor. Detta visar att Gud tog bort "livets träd" från Adam och Eva, så att dom inte längre skulle leva för evigt, utan sakta dog ut.

Hur överbefolkningen ska lösas avslöjar inte bibeln, men det står att Adam och Eva skulle "uppfylla jorden", inte "överfylla" jorden:

"Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden" (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Så tanken var från början att Adam och Evas avkommor skulle befolka jorden, utan krig och elände, med rikligt med mat för alla, men det blev inte så, utan människan har fått uppleva törnen och tistlar:

"förbannad skall marken vara för din skull. Med möda skall du hämta din näring från den så länge du lever, törne och tistel skall den ge dig. Du skall äta av växterna på marken, du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden." (1 Mose 3:17-19 Bibel2000)

Men i den nya ordningen kommer människor åter uppväckas till jorden, så som Lasaros:

"Marta svarade: »Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.« Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?« Hon svarade: »Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.«...
Jesus blev åter upprörd och gick till graven. Det var en klipphåla med en sten för öppningen. Jesus sade: »Ta bort stenen.« Den dödes syster Marta sade då: »Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.« Jesus sade till henne: »Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?« De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: »Fader, jag tackar dig för att du har hört mig... Sedan ropade han med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.«
" (Joh 11:24-27, 38-41,43-44 Bibel2000)
Citera
2025-08-23, 10:50
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Adam och Eva föddes till evigt liv. Om dom inte hade ätit av frukten, så hade dom inte dött.

Dom dog inte på en gång, men dom dog efter 900 år, och livslängden minskade med tiden för Adam och Evas avkommor. Detta visar att Gud tog bort "livets träd" från Adam och Eva, så att dom inte längre skulle leva för evigt, utan sakta dog ut.

Hur överbefolkningen ska lösas avslöjar inte bibeln, men det står att Adam och Eva skulle "uppfylla jorden", inte "överfylla" jorden:

"Gud välsignade dem och sade till dem: »Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden" (1 Mose 1:28 Bibel2000)

Så tanken var från början att Adam och Evas avkommor skulle befolka jorden, utan krig och elände, med rikligt med mat för alla, men det blev inte så, utan människan har fått uppleva törnen och tistlar:

"förbannad skall marken vara för din skull. Med möda skall du hämta din näring från den så länge du lever, törne och tistel skall den ge dig. Du skall äta av växterna på marken, du skall slita för ditt bröd i ditt anletes svett tills du vänder åter till jorden." (1 Mose 3:17-19 Bibel2000)

Men i den nya ordningen kommer människor åter uppväckas till jorden, så som Lasaros:

"Marta svarade: »Jag vet att han skall uppstå vid uppståndelsen på den sista dagen.« Då sade Jesus till henne: »Jag är uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör, och den som lever och tror på mig skall aldrig någonsin dö. Tror du detta?« Hon svarade: »Ja, herre, jag tror att du är Messias, Guds son, han som skulle komma hit till världen.«...
Jesus blev åter upprörd och gick till graven. Det var en klipphåla med en sten för öppningen. Jesus sade: »Ta bort stenen.« Den dödes syster Marta sade då: »Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.« Jesus sade till henne: »Har jag inte sagt dig att om du tror, skall du få se Guds härlighet?« De tog bort stenen, och Jesus lyfte blicken mot himlen och sade: »Fader, jag tackar dig för att du har hört mig... Sedan ropade han med hög röst: »Lasaros, kom ut.« Och den döde kom ut med armar och ben inlindade i bindlar och med ansiktet täckt av en duk. Jesus sade åt dem: »Gör honom fri och låt honom gå.«
" (Joh 11:24-27, 38-41,43-44 Bibel2000)
Vi glider bort från trådämnet men ...

Vid uppståndelsen taga män sig icke hustrur, ej heller givas hustrur åt män, utan de äro då såsom änglarna i himmelen. — Matteus 22:30
Citera
2025-08-23, 14:16
Medlem
Citat:
Vi glider bort från trådämnet men ...

Vid uppståndelsen taga män sig icke hustrur, ej heller givas hustrur åt män, utan de äro då såsom änglarna i himmelen. — Matteus 22:30

Du vet väl att det finns två uppståndelser, inte bara en?:

"då skall de som är döda i Kristus uppstå först" (1 Thess 4:16 Bibel2000)

"Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år." (Upp 20:5-6 Bibel2000)
Citera
2025-08-23, 14:23
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Du vet väl att det finns två uppståndelser, inte bara en?:

"då skall de som är döda i Kristus uppstå först" (1 Thess 4:16 Bibel2000)

"Detta är den första uppståndelsen. Salig och helig den som får vara med i den första uppståndelsen. Över dem har den andra döden ingen makt, utan de skall bli Guds och Kristi präster och vara kungar med honom i tusen år." (Upp 20:5-6 Bibel2000)
'Som du vet så följer jag vad Jesus sa och har varken tro på eller hopp knutet till någon annan. Kristendomens grundare Paulus har inga nycklar till himlen vad jag förstår.

Vissa dör två gånger men ingen uppstår annat än vid födseln och på Domens dag.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-08-23 kl. 14:26.
Citera
2025-08-23, 14:32
Medlem
Citat:
'Som du vet så följer jag vad Jesus sa och har varken tro på eller hopp knutet till någon annan. Kristendomens grundare Paulus har inga nycklar till himlen vad jag förstår.

Vissa dör två gånger men ingen uppstår annat än vid födseln och på Domens dag.

Uppenbarelseboken skrevs av Johannes, en av Jesu närmaste.

Men du förkastar också Jesu ord, så det är ganska meningslöst att försöka bevisa saker och ting från bibeln för dig, för du vrakar och väljer bland skriftställena vad du själv tycker är rätt eller fel.
Citera
2025-08-23, 14:53
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Uppenbarelseboken skrevs av Johannes, en av Jesu närmaste.

Men du förkastar också Jesu ord, så det är ganska meningslöst att försöka bevisa saker och ting från bibeln för dig, för du vrakar och väljer bland skriftställena vad du själv tycker är rätt eller fel.
Jag vrakar inte mer än dig och Bibeln kan inte bevisa annat än vad som står i Bibeln. Inte mycket tyder på annat än att Uppenbarelseboken är en saga skriven av någon som var mycket bildad grek och judaist. Den togs bara med i Bibeln därför att den var omåttligt populär i församlingarna, i motsats till t.ex Bergspredikan.
Citera
2025-08-23, 15:12
Medlem
Citat:
Jag vrakar inte mer än dig och Bibeln kan inte bevisa annat än vad som står i Bibeln.

Verkligen? Du säger att vissa skriftställen är "sagor", medans jag säger att hela bibeln är inspirerad av Gud.

Citat:
Inte mycket tyder på annat än att Uppenbarelseboken är en saga

Som sagt, hur menar du att du inte vrakar mer än mig när du uppenbart förkastar vissa skriftställen och böcker i bibeln?

Citat:
skriven av någon som var mycket bildad grek och judaist. Den togs bara med i Bibeln därför att den var omåttligt populär i församlingarna, i motsats till t.ex Bergspredikan.

Det vore bra om du sammanställde en lista på vilka skriftställen är sanning och vilka är "sagor".
Citera
2025-08-23, 17:18
Medlem
Citat:
Verkligen? Du säger att vissa skriftställen är "sagor", medans jag säger att hela bibeln är inspirerad av Gud.

Som sagt, hur menar du att du inte vrakar mer än mig när du uppenbart förkastar vissa skriftställen och böcker i bibeln?

Det vore bra om du sammanställde en lista på vilka skriftställen är sanning och vilka är "sagor".

Problemet med att säga som AskMeAboutAllTheShitIJustMakeUp gör, dvs att vissa delar i Bibeln är sagor och andra inte, är ju att han då måste kunna förklara hur man objektivt skiljer det ena från det andra.

Det kan han ju inte utan säger bara i praktiken: ”sånt som låter bra i mitt huvud är sant, och det som inte låter bra är sagor.”

Med andra ord ett direkt logiskt felsteg som är enkelt att avfärda.

Ditt alternativ dvs att hela Bibeln är Guds ord, är åtminstone internt konsekvent. Men ditt problem uppstår då genom att du då istället antingen måste försvara våldtäkt, slaveri och spädbarnsmord som Guds vilja, eller erkänna att hans gud är ett omoraliskt monster.

Det är de två alternativen och arslet sitter alltid bak hur man än vrider på sig. Det är nackdelen med att grunda sin världsbild på sagor som inte har med verkligheten att göra.
Citera
2025-08-23, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Problemet med att säga som AskMeAboutAllTheShitIJustMakeUp gör, dvs att vissa delar i Bibeln är sagor och andra inte, är ju att han då måste kunna förklara hur man objektivt skiljer det ena från det andra.

Det kan han ju inte utan säger bara i praktiken: ”sånt som låter bra i mitt huvud är sant, och det som inte låter bra är sagor.”

Med andra ord ett direkt logiskt felsteg som är enkelt att avfärda.

Ditt alternativ dvs att hela Bibeln är Guds ord, är åtminstone internt konsekvent.

Ja, jag håller med.

Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Men ditt problem uppstår då genom att du då istället antingen måste försvara våldtäkt, slaveri och spädbarnsmord som Guds vilja, eller erkänna att hans gud är ett omoraliskt monster.

Det är de två alternativen och arslet sitter alltid bak hur man än vrider på sig. Det är nackdelen med att grunda sin världsbild på sagor som inte har med verkligheten att göra.

Problemet med dig är att du inte har hela bilden som Gud har. Du tror att du är allvetande, men jag kan se att enkla sanningar går över ditt huvud, och det blir uppenbart att det inte går att resonera med en envis åsna.
Citera
2025-08-23, 19:14
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med.

Kul att vi är överens om något i alla fall.

Citat:
Problemet med dig är att du inte har hela bilden som Gud har. Du tror att du är allvetande, men jag kan se att enkla sanningar går över ditt huvud, och det blir uppenbart att det inte går att resonera med en envis åsna.

Ok! Så det du i sak lyckades presentera var alltså ett klassiskt god of the gaps-argument och därefter en ren bevisbördeflykt. Menar i stället för att faktiskt visa varför Bibelns texter om våldtäkt, slaveri och spädbarnsmord inte skulle vara moraliskt problematiska. Ingen vidare hög nivå i sak alltså.

Om du säger att vi människor inte kan förstå Guds moral, då kan du heller inte säga att Gud är god eftersom för ordet ”god” då blir helt meningslöst.

Om vi däremot kan förstå Guds moral, då återstår problemet att du måste försvara våldtäkt, slaveri och spädbarnsmord som något gott?

Vilket av de två alternativen väljer du?
Citera
2025-08-23, 19:40
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ja, jag håller med.
Jag tror på det jag tror och behöver varken några äldste eller några objektiva regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in