Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Fast det är inte bibelns kristendom, det skulle finnas dom som kallar sig för kristna, men som inte följer bibelns bud:
"Akta er för de falska profeterna, som kommer till er förklädda till får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem...
Inte alla som säger ’Herre, herre’ till mig skall komma in i himmelriket, utan bara de som gör min himmelske faders vilja.
På den dagen skall många säga till mig: ’Herre, herre, har vi inte profeterat i ditt namn och drivit ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?’ Då skall jag säga dem som det är: ’Jag känner er inte. Försvinn härifrån, ni ondskans hantlangare!’" (Matt 7:15-16, 21-23 Bibel2000)
Nja. Om du kallar dig kristen så följer du per definition inte Bibelns bud?
Bibeln är full av varningar för att inte bli vilseledda av falska profeter och avgudadyrkan. Gud själv förklarar hur man känner igen en falsk profet i till exempel i 5 Mos 18:20–22 och Jer 23:16–17.
Och enligt Guds alldeles egna kriterier så är Jesus ett skolboksexempel på just en falsk profet.
Han ägnar sig åt trolldom i bla Matt17:27 och 21:19 och predikar nya läror, vilket är exakt vad gud säger att en falsk profet kan göra enligt 5 Mos 13:1–3.
Ingen av Jesus profetior slår in (Matt 24:34, Mark 13:30), vilket också är exakt hur man vet att en profet inte är äkta 5 Mos 18:22
Han påstår sig uppfylla de messianska profetiorna från GT, men uppfyller inte en endaste , Jes 11, Jer 23, Hes 37, Mika 5, etc. etc. Dessutom förmedlar hans efterföljare en bild av Gud som är helt främmande från Tanakh.
Så kristendomen är i praktiken just den typen av avgudadyrkande villolära som GT varnar för. Precis som att Mormonism är en villolära från kristendomen och John Smith är en falsk profet enligt Mat som du citerar ovan.
Så ja du har helt rätt. Jesus och hela NT är ett direkt exempel på det Bibeln varnar för! Människor som följer falska profeter och hittar på nya läror i Guds namn.
Det står där i bibeln svart på vitt.