2025-08-13, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvadrolupia
De 9.5 liter du anger som genomsnitt är ren alkohol och inte mängden alkoholhaltig dryck.

Du har helt rätt, fel av mig. Det står t.o.m i Wikipedia-artikeln () :

Citat:
This is a list of countries by alcohol consumption measured in equivalent litres of pure alcohol (ethanol) consumed per capita per year.

A standard drink is about 17 milliliters of ethanol, putting one liter at about 59 drinks.

"Standard drink" definierar de bl.a som 33-cl bärs på 5%. 1 liter alkohol motsvarar ~59 "drinkar". Detta skulle innebära att medel-Svensson häller i sig [9,2 x 59] ~548 33cl:are/år, om jag har räknat rätt? Självfallet drinker inte medel-Svensson enbart 33cl bärs, men det låter fortfarande som helt sjuka mängder? 548 är typ 22 plattor bärs, för referens.

Jag är down för att diskutera ämnet i DM, tror inte det här ämnet var syftet med tråden och jag vill inte hijacka TS tråd på det här sättet.
Citera
2025-08-13, 17:26
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbanvandare397

"Standard drink" definierar de bl.a som 33-cl bärs på 5%. 1 liter alkohol motsvarar ~59 "drinkar". Detta skulle innebära att medel-Svensson häller i sig [9,2 x 59] ~548 33cl:are/år, om jag har räknat rätt? Självfallet drinker inte medel-Svensson enbart 33cl bärs, men det låter fortfarande som helt sjuka mängder? 548 är typ 22 plattor bärs, för referens.

Jag är down för att diskutera ämnet i DM, tror inte det här ämnet var syftet med tråden och jag vill inte hijacka TS tråd på det här sättet.

Den siffran verkar vara korrekt, och det är värt att ha i åtanke att det är ett årsgenomsnitt för alla vuxna som även inkluderar de som dricker väldigt lite eller ingenting alls. Kontentan är att de som faktiskt dricker kan ligga betydligt högre än snittet.
Citera
2025-08-14, 22:57
Medlem
Purpurhaegers avatar
Citat:

548 x 33 cl per år ~= 10 per vecka. 1x 33 cl öl kan då bytas ut mot 1 litet glas vin eller en drink.

Fredag: 1 fredagsgrogg + 2 glas vin
Lördag: 2 öl tiill matchen. På kvällen: 2 glas vin + avec till kaffet
Söndag: 1 whisky
Onsdag: 2 små öl eller glas vin

Då är du uppe i maxkonsumtion. Det är inte jättesvårt.
Jag tror inte medelsvensson dricker det varje vecka men många når nog 6-7 glas/vecka normalt och bra mycket mer på semestern.

Själv fixar jag lätt det dubbla varje vecka och sköter ändå jobbet prickfritt, men det kräver viss träning.
Citera
2025-08-19, 11:14
Medlem
Hur har det gått, TS? Uppdatera oss gärna
Citera
2025-08-23, 23:20
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Hur har det gått, TS? Uppdatera oss gärna

Nu har han avslutat sitt konto, tyvärr. Det vore ju trevligt om han kunde komma tillbaks och delge resultatet från blodprovet. Vore intressant att se vilka referensintervall han ligger utanför. Och hur mycket.

Det är ju några års drickande.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in