2025-08-06, 16:21
Avslutad
Druckit i många år nu sedan skada på ryggen, kanske 8 år? Inga kopiösa mängder som de på torget, i slutet, pga tolerensökning var jag uppe på fyra femtio cl öl av starkare.variant (Bellman, Old ox) kanske en fem -.sex dagar i veckan i snitt. Slutade någon vecka då och då utan större problem.

Men nu denna gången! Fy fan. Bestämt mig för att total sluta. Är inne på vecka fem nu. Har varit tvungen ta 10mg oxascand de första två veckorna, som jag också fick ångest av att trappa ut. Fan vad jag blivit fjollig på gamla dar!

Nu är jag alltså på femte veckan, ingen alkohol, ingen oxascand. Har ångest som faan idag inte haft dagångest på ett par veckor, vaknar dock varje natt efter ca en och en halv timme är klarvaken, så har det varit sedan början. Nu brukar jag slippa gå upp dock kanske en liten förbättring där.

Börjat äta holistic b vitamin komplex hört man kan få brist på b vitaminer som alkis, magnesiumtillskott, äter en gaba / l teanin tablett.

Misstänker fan någon brist i systemet. Vad ska man kolla i ett blodprov?

Fy fan vad det suger man trodde det skulle bli bättre..
Senast redigerad av FjodorFap 2025-08-06 kl. 16:24.
Citera
2025-08-06, 16:44
Medlem
Dishys avatar
Små mängder? Nej du, det är söka vård och AA som gäller i din situation.
Citera
2025-08-06, 16:50
Avslutad
Vad snackar du om?
Har slutat sedan 5 veckor det är inte det som är problemet.
Vet du vad beroendeenheten har för verksamhet ens?

Samtal kunde varit bra INNAN man slutade. Det hjälper inte mig ett skit nu
Citera
2025-08-06, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorFap
Druckit i många år nu sedan skada på ryggen, kanske 8 år? Inga kopiösa mängder som de på torget, i slutet, pga tolerensökning var jag uppe på fyra femtio cl öl av starkare.variant (Bellman, Old ox) kanske en fem -.sex dagar i veckan i snitt. Slutade någon vecka då och då utan större problem.

Men nu denna gången! Fy fan. Bestämt mig för att total sluta. Är inne på vecka fem nu. Har varit tvungen ta 10mg oxascand de första två veckorna, som jag också fick ångest av att trappa ut. Fan vad jag blivit fjollig på gamla dar!

Nu är jag alltså på femte veckan, ingen alkohol, ingen oxascand. Har ångest som faan idag inte haft dagångest på ett par veckor, vaknar dock varje natt efter ca en och en halv timme är klarvaken, så har det varit sedan början. Nu brukar jag slippa gå upp dock kanske en liten förbättring där.

Börjat äta holistic b vitamin komplex hört man kan få brist på b vitaminer som alkis, magnesiumtillskott, äter en gaba / l teanin tablett.

Misstänker fan någon brist i systemet. Vad ska man kolla i ett blodprov?

Fy fan vad det suger man trodde det skulle bli bättre..

Långt ifrån fjollig...

Du känner ju enorma krafter som sker eftersom du bedövat så länge med alkohol och nu bubblar allting, kroppen ska ställa om... Tar 1-3 månader minst innan symptomen blir bättre?? Men hur är det med orsaken till varför du bedövat ångesten? Tänker bara så den delen får någon behandling ( psykologiskt.

Btw ja de är några prover att ha koll på!

"
t."

Annars äre ju starkt jobbat.. Skulle ha mer stöd i det där bara. Inte bära allting själv.
Senast redigerad av rawjudge 2025-08-06 kl. 18:00.
Citera
2025-08-06, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Små mängder? Nej du, det är söka vård och AA som gäller i din situation.

Alla behöver inte AA. Kan räcka med en allvarlig bukspottkörtelinflammation, ligga på IVA 1-2V och hålla på att dö. Drack inte en droppe på länge efter det. Nu var det inte alkoholen det berodde på, men.

4-5st 50cl stora stark och du har abstinens efter fem veckor? Knappast. Mängden bensodiazepiner du skriver är heller inget som kommer ge abstinens efter två veckor.

Hitta en hobby. Ha rutiner. Det kommer man långt på, låter klyschigt men är så sant. I värsta fall kontakta psykiatrin, ingen ide att gå runt att ha ångest i onödan.
Citera
2025-08-06, 18:23
Medlem
14 dagar på Oxascand 10mg ger inga symptom när man slutar.

Ligger man inne för avgiftning för alkohol, så får man upp till 80mg om dagen, under de första två/tre dagarna av totalt sju. De sista nånstans mellan 30-50 mg.

Frågan är ju hur långt uppehållet var för din del, mellan den period av åtta år som du drack, och den sista perioden.

En brist på B12 kan vara en av orsakerna till ditt mående. Som "alkis" slarvar man med maten, och
kroppen prioriterar utfasning av alkoholen framför att uppta B12.

Som inneliggande för avgiftning får man också starka doser av just B12 och Tiamin, detta för att inte skada hjärnan.

Sannolikt är din hjärna "skadad" efter många års konsumtion, och det kommer ta mer än ett par veckor innan du kommer vara i balans.

Fyra 50cl burkar normal starköl motsvarar 28cl 37%-ig sprit. Du drack de starkare varianterna, så sannolikt har du hällt i dig vad som motsvarar ett halvrör sprit per dag.
Senast redigerad av PatricHbg 2025-08-06 kl. 18:28.
Citera
2025-08-06, 19:00
Avslutad
Tack för svar. Det är fan segt det här. Hade förväntat mig förbättringar vid det här laget.

Ja som jag skrev har jag druckit länge, typ 8 år, men inga kopiösa mängder de flesta dagarna. Slutade för snart 5 veckor sedan.

Typ 4 50cl 7% för det mesta. Visst fanns det fördjupade festdagar men inte ofta.

Fick välbefinnande. Smärtlindring. Trodde faktiskt inte hjärnan kunde fucka upp på det här lilla. Slutat innan en vecka här och där problemfritt.

Det är väl tiden (8 år) som är problemet. Måste träna om hjärnan på.något sätt.
Citera
2025-08-06, 19:09
Medlem
Citat:
Tack för svar. Det är fan segt det här. Hade förväntat mig förbättringar vid det här laget.

Ja som jag skrev har jag druckit länge, typ 8 år, men inga kopiösa mängder de flesta dagarna. Slutade för snart 5 veckor sedan.

Typ 4 50cl 7% för det mesta. Visst fanns det fördjupade festdagar men inte ofta.

Fick välbefinnande. Smärtlindring. Trodde faktiskt inte hjärnan kunde fucka upp på det här lilla. Slutat innan en vecka här och där problemfritt.

Det är väl tiden (8 år) som är problemet. Måste träna om hjärnan på.något sätt.

Det är tiden, OCH mängden. Ett flak med 50cl (7,2) starköl per vecka motsvarar 210 cl sprit, dvs tre helrör per vecka, i åtta år.
Citera
2025-08-06, 19:12
Medlem
Kalaskula544s avatar
Drack du 24st halvliters starköl om veckan? Det enligt mig är mycket.

Jag får dåligt samvete av en(1) 50cl starköl på fredagen som en avkoppling.

Men bra att du kämpar på, hoppas att du lyckas.
Citera
2025-08-06, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är tiden, OCH mängden. Ett flak med 50cl (7,2) starköl per vecka motsvarar 210 cl sprit, dvs tre helrör per vecka, i åtta år.

Fy fan. När du säger det på detta sättet...
Citera
2025-08-06, 19:17
Avslutad
Så det var inte oxascandens fel, 10mg, kanske 20mg något av de första dygnen, som jag trappade ut med 5mg några dygn.

Det är fortfarande alkoholen som gav och ger.mig ångest?
Citera
2025-08-06, 19:18
Medlem
Citat:
Så det var inte oxascandens fel, 10mg, kanske 20mg något av de första dygnen, som jag trappade ut med 5mg några dygn.

Det är fortfarande alkoholen som gav och ger.mig ångest?

Ja, inte Oxascand
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in