2025-08-07, 22:25
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Allt är relativt, när jag var "som värst" handlade det om (per dag) en hela vodka, en halvliter Jäger samt 2-4 starkcider.

4-5 starköl är här att betrakta som "små mängder". Gudskelov! Säger jag bara.

Ja allt är relativt. På TS lät det som att 4-5 starköl inte är så farligt men det är ju farligt. Det du beskriver är absurd mängd och extremt farligt. Herregud vad bra att du överlevde det.
Citera
2025-08-07, 22:29
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fbanvandare397
- - - kopiösa mängder - - -

Tryck inte ned TS mer än nödvändigt! 4-5 starkbärs om dagen ÄR INTE kopiösa mängder! Dock alldeles för mycket, och ffa, som jag redan berört, under alldeles för lång tid.
Citera
2025-08-07, 22:36
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Ja allt är relativt. På TS lät det som att 4-5 starköl inte är så farligt men det är ju farligt. Det du beskriver är absurd mängd och extremt farligt. Herregud vad bra att du överlevde det.

Thanx!

Som hos många andra suputer (inkl undertecknad) finns det med stor sannolikhet en annan, latent, psykisk problematik. Denna borde TS gå till botten med! Bra att han då inte fokuserar på att "har druckit som en stalledräng" (dricker de mkt? ).

Alla som varit på ett AA-möte vet att det inte alltid är lätt att skilja alkoholisterna från psykfallen (betrakta gärna mig som både-och!) men tror det är bra för TS om han koncentrerar sig på sitt psykiska mående, snarare än hänger upp sig på drickandet. Typ så.

Tror även att "normalkonsumenter" mår bra av att vara helvita 4, helst 5, dagar i veckan, samt ta vita månader lite då och då.
Citera
2025-08-08, 01:04
Medlem
Knappast.......s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaskula544
Drack du 24st halvliters starköl om veckan? Det enligt mig är mycket.

Jag får dåligt samvete av en(1) 50cl starköl på fredagen som en avkoppling.

Men bra att du kämpar på, hoppas att du lyckas.
Varför får du det för? Låter onödigt.
Citera
2025-08-08, 08:05
Medlem
Kalaskula544s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knappast.......
Varför får du det för? Låter onödigt.

Jo, jag vet. Jag är nojig.
Citera
2025-08-08, 09:35
Medlem
PerniWhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorFap
Druckit i många år nu sedan skada på ryggen, kanske 8 år? Inga kopiösa mängder som de på torget, i slutet, pga tolerensökning var jag uppe på fyra femtio cl öl av starkare.variant (Bellman, Old ox) kanske en fem -.sex dagar i veckan i snitt. Slutade någon vecka då och då utan större problem.

Men nu denna gången! Fy fan. Bestämt mig för att total sluta. Är inne på vecka fem nu. Har varit tvungen ta 10mg oxascand de första två veckorna, som jag också fick ångest av att trappa ut. Fan vad jag blivit fjollig på gamla dar!

Nu är jag alltså på femte veckan, ingen alkohol, ingen oxascand. Har ångest som faan idag inte haft dagångest på ett par veckor, vaknar dock varje natt efter ca en och en halv timme är klarvaken, så har det varit sedan början. Nu brukar jag slippa gå upp dock kanske en liten förbättring där.

Börjat äta holistic b vitamin komplex hört man kan få brist på b vitaminer som alkis, magnesiumtillskott, äter en gaba / l teanin tablett.

Misstänker fan någon brist i systemet. Vad ska man kolla i ett blodprov?

Fy fan vad det suger man trodde det skulle bli bättre..
Gjort den där resan och har nu 9 månader utan sponken. Hade jävulska problem i början med postakut abstinens som man sa kunde sitta i 2-3 månader men i mitt fall närmare 6. Mångårigt missbruk och senaste 2 åren dagligen tills det tändes ett Liljeholmens att om jag fortsätter i samma stil kommer det att sluta med att jag bockar upp tofflorna.
Gick på kommunens alkomottagning och nu försöker jag gå på AA-möten två ggr i veckan, inte för att jag har så mycket att dela själv men det är nyttigt att höra vad andra varit med om.
Citera
2025-08-08, 09:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorFap
är dina sk "metylerade"?

Allt utom B1 som inte finns i metylerat form.

Är man helt överkänslig så finns ju b12 i form av cyanocobolamin . Ska fortfarande kombineras med b9
Citera
2025-08-08, 11:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerniWha
Gjort den där resan och har nu 9 månader utan sponken. Hade jävulska problem i början med postakut abstinens som man sa kunde sitta i 2-3 månader men i mitt fall närmare 6. Mångårigt missbruk och senaste 2 åren dagligen tills det tändes ett Liljeholmens att om jag fortsätter i samma stil kommer det att sluta med att jag bockar upp tofflorna.
Gick på kommunens alkomottagning och nu försöker jag gå på AA-möten två ggr i veckan, inte för att jag har så mycket att dela själv men det är nyttigt att höra vad andra varit med om.

Starkt jobbat fan.
Citera
2025-08-08, 11:13
Avslutad
Citat:
Thanx!

Som hos många andra suputer (inkl undertecknad) finns det med stor sannolikhet en annan, latent, psykisk problematik. Denna borde TS gå till botten med! Bra att han då inte fokuserar på att "har druckit som en stalledräng" (dricker de mkt? ).

Alla som varit på ett AA-möte vet att det inte alltid är lätt att skilja alkoholisterna från psykfallen (betrakta gärna mig som både-och!) men tror det är bra för TS om han koncentrerar sig på sitt psykiska mående, snarare än hänger upp sig på drickandet. Typ så.

Tror även att "normalkonsumenter" mår bra av att vara helvita 4, helst 5, dagar i veckan, samt ta vita månader lite då och då.

Tack. Bra kämpat av dig.

Jo jag kämpar psykiskt också. Bipolär typ 2 men det funkade hyfsat, innan alkohol eran.
Citera
2025-08-08, 11:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Allt utom B1 som inte finns i metylerat form.

Är man helt överkänslig så finns ju b12 i form av cyanocobolamin . Ska fortfarande kombineras med b9

Tack för du delar med dig av din kunskap, kan komma fler till användning dessutom.

Helt cp:ig och nipprig fortfarande men det tog ett par dagar innan b vitamin komplexet kickade in, antar det är det som spökar. Hoppas det går ur snabbt, tog i går på morgonen innan jag gjorde kopplingen
Citera
2025-08-11, 14:21
Medlem
Citat:
Tryck inte ned TS mer än nödvändigt! 4-5 starkbärs om dagen ÄR INTE kopiösa mängder! Dock alldeles för mycket, och ffa, som jag redan berört, under alldeles för lång tid.
Var aldrig min intention att trycka ner TS. Pratade från min egna erfarenhet, och i min bekantskapskrets hör det inte till vanligheterna att trycka 4-5 stycken 0.5or (typ) varje dag.

Som sagt, den konsumtionen under den period TS uppgav i originainlägget är inte normalt. Genomsnittskonsumtionen av alkolhaltiga drycker för en individ i Sverige är ~9.5L/år(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capit a , https://ourworldindata.org/alcohol-consumption) vilket, om än anekdotiskt, stämmer typ överens med min bekantskapskrets. TS har druckit ~300L/år ENBART genom vardagliga 0.5or [[0.5L x 4] x 4(dagar/vecka) x40(antal veckor, valde 40 istället för 52 för att beakta de off-dagar TS ej drack samt några veckor TS också hade pauser)] = 320L/år, vilket jag avrundade neråt till 300. Detta är alltså helt oaktat allt supande vid högtider och fester.

Mitt syfte är som sagt inte att trycka ner TS, men han behövde läsa det här IMO. Det finns ingen anledning att försöka sugar coata det med att det inte är kopiösa mängder när han dricker x25 den genomsnittliga årskonsumtionen för en Svensson.
Senast redigerad av Fbanvandare397 2025-08-11 kl. 14:24.
Citera
2025-08-13, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fbanvandare397
Var aldrig min intention att trycka ner TS. Pratade från min egna erfarenhet, och i min bekantskapskrets hör det inte till vanligheterna att trycka 4-5 stycken 0.5or (typ) varje dag.

Som sagt, den konsumtionen under den period TS uppgav i originainlägget är inte normalt. Genomsnittskonsumtionen av alkolhaltiga drycker för en individ i Sverige är ~9.5L/år(https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_alcohol_consumption_per_capit a , https://ourworldindata.org/alcohol-consumption) vilket, om än anekdotiskt, stämmer typ överens med min bekantskapskrets. TS har druckit ~300L/år ENBART genom vardagliga 0.5or [[0.5L x 4] x 4(dagar/vecka) x40(antal veckor, valde 40 istället för 52 för att beakta de off-dagar TS ej drack samt några veckor TS också hade pauser)] = 320L/år, vilket jag avrundade neråt till 300. Detta är alltså helt oaktat allt supande vid högtider och fester.

Mitt syfte är som sagt inte att trycka ner TS, men han behövde läsa det här IMO. Det finns ingen anledning att försöka sugar coata det med att det inte är kopiösa mängder när han dricker x25 den genomsnittliga årskonsumtionen för en Svensson.

De 9.5 liter du anger som genomsnitt är ren alkohol och inte mängden alkoholhaltig dryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in