2025-08-17, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Jo det har jag, din ståndpunkt med "lol varför investerar inte bara fattiga på börsen och blir rika" är ungefär som "vaför äter de inte bara bakelser".
Faktiskt inte, även om det såklart finns fattiga som inte kan lägga undan ens en hundring per månad. Den kategorin är främst personer som tidigare levt över sina tillgångar och nu måste betala tillbaka vad de är skyldiga.
Citera
2025-08-17, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Det vet jag! men för folk som röka,alkohol,gå på krogen blir det svårt spara ?
Jo, men lev en månad eller två utan att gå på krogen och liknande, därefter har du såpass så att du inte behöver leva ur hand i mun.

Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Betyder inte talesättet att leva från lön till lön att man inte har pengar över att spara?
Näe, det betyder att man planerar dåligt.

Om en sådan person blir sjukskriven en vecka, så kommer den månadslönen att vara ett par tusen lägre, hur löser de det om en ordinarie lön räcker exakt till det man köper under månaden?
Citera
2025-08-17, 19:53
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Näe, det betyder att man planerar dåligt.

Det kan det vara också. Så det kan väl vara antingen att man planerar dåligt eller har ett fattigmansjobb. Eller båda kan det också vara.

Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om en sådan person blir sjukskriven en vecka, så kommer den månadslönen att vara ett par tusen lägre, hur löser de det om en ordinarie lön räcker exakt till det man köper under månaden?

När en sådan person är sjuk så går hen till jobbet ändå. När hen är så sjuk att hen måste vara hemma från jobbet så får hen låna pengar av en annan hen för att klara sig och så är hen i en dålig spiral. Hen kommer att få leva lite fattigare under några månader för att hen ska klara av att betala tillbaka det lilla lilla lånet.

Så illa har fler och fler svenskar det nu. Det kallas att leva från lön till lön.
Citera
2025-08-17, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag har full förståelse för detta. Som ung kan man antagligen inte spara mer än några tusenlappar.

Men börjar man tidigt så spelar faktiskt dessa tusenlappar ganska stor roll. Lägger man undan 2 000 kr/mån på börsen dagen man fyller 18 år så har man närmare 3 mkr när man fyller 50 år.

Yep, har informerat mina barn om detta. Dock behöver man ju öka på efterhand om man vill ha så det motsvarar 3 miljoner i köpkraft om 30 år.
Citera
2025-08-17, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Yep, har informerat mina barn om detta. Dock behöver man ju öka på efterhand om man vill ha så det motsvarar 3 miljoner i köpkraft om 30 år.

Skitsvårt att hålla den disciplinen år ut och år in, åtminstone i större städer i Sverige. Helt plötsligt har du barn på G och måste ha ett boende för 5-10Mkr.
Citera
2025-08-17, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Skitsvårt att hålla den disciplinen år ut och år in, åtminstone i större städer i Sverige. Helt plötsligt har du barn på G och måste ha ett boende för 5-10Mkr.

Säger inte emot det heller. Kan också vara så att man hellre lägger pengar på reser med barnen än att få bra avkastning när de flyttar hemifrån.

Personligen så börjar jag spara seriöst nu när jag närmar mig 50 och barnen snart är på väg ut, blir sjuka summor över då
Citera
2025-08-17, 21:55
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR

Ingenstans måste man ha ett boende för 5-10 Mkr.
Citera
2025-08-17, 21:56
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
För mig är det enkelt - har inte råd.
Vad arbetar du med?
Citera
2025-08-17, 21:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När en sådan person är sjuk så går hen till jobbet ändå. När hen är så sjuk att hen måste vara hemma från jobbet så får hen låna pengar av en annan hen för att klara sig och så är hen i en dålig spiral. Hen kommer att få leva lite fattigare under några månader för att hen ska klara av att betala tillbaka det lilla lilla lånet.

Jag är hellre utfattig än en hen.
Citera
2025-08-17, 22:24
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:

Tidigare pension? De flesta tackar nog inte nej till det, men samtidigt kanske det innebär att man skippar semesterresor med barnen för en framtid som man inte ens vet om den blir av.

Jag la nästan en halv miljon på en hobbybil (för sparade pengar) för några år sen, många tycker det är helt vansinnigt när man kan investera pengarna istället, men som sagt, man ska ha lite kul på vägen till graven också.

Säkerligen en projektion av dig själv, du la en halv miljon på din leksaksbil istället för att semestra med barnen och andra aktiviteter.

Gratulerar, årets loser som förälder är utsett, din egoist.
Citera
2025-08-17, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isterbandsdoktorn
Säkerligen en projektion av dig själv, du la en halv miljon på din leksaksbil istället för att semestra med barnen och andra aktiviteter.

Gratulerar, årets loser som förälder är utsett, din egoist.

Man kan göra både och vet du. Ja, jag vet att det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt men försök så kanske det löser sig.

De har dessutom fått både hojar och hojkort, så de är nöjda de också!
Citera
2025-08-17, 22:45
Avstängd
Isterbandsdoktorns avatar
Citat:
Man kan göra både och vet du. Ja, jag vet att det är svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt men försök så kanske det löser sig.

De har dessutom fått både hojar och hojkort, så de är nöjda de också!

Det är inte mycket du vet eller har koll på, den saker är klar.
Lycka till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in