2025-08-16, 21:13
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
En del har nog inte möjlighet att spara. Är man ensamstående och har barn kan jag tänka mig att det mesta av pengarna går åt.
Det är ju inte gruppen som diskuteras här. Det förstår alla. De har ju ingen möjlighet att spara något. Det är de som har möjligheten men som inte gör det ändå som är fokus i tråden.
Citera
2025-08-16, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Jo visst är det så att inflationen äter upp mycket, i alla fall om man har alla sina pengar på ett sparkonto, även om räntan är relativt hög.

Men det finns andra sätt att spara på, som värdepapper. Och även om det reella värdet minskar så finns det fördelar med ett sparande. Kanske främst för att slippa leva ur hand i mun, slippa att tacka nej till en utekväll med hemvändarkompisarna för att det råkar vara en vecka kvar till lön. Sedan har vi en buffert, något som är otroligt praktiskt att ha, det kommer tillfällen i livet då man kan behöva betala en dyr bilreparation eller man kanske måste köpa en ny tvättmaskin.

Du diskuterar precis som en alkoholist som försöker försvara sitt drickande, som inte inser att det är ett problem utan istället försöker hitta på konstiga anledningar till att fortsätta.

Tråden handlar inte om att spara ihop en miljon eller två, utan att ha så pass så att man fortfarande har ett gäng tusenlappar kvar på kontot när nästa lön tickar in.

Att spara sig till något sådant på ganska kort tid är fullt möjligt för de allra flesta.
Sånt där prat får mig att tänka på marshmallowexperimentet.
Marshmallowexperimentet vid Stanfords universitet var en studie i fördröjd tillfredsställelse, genomfört 1972 av psykologen Walter Mischel vid Stanford University. En marshmallow erbjöds de fyraåriga barn som deltog i studien. Ledaren för försöket berättade för barnet att om hon eller han kunde motstå att direkt äta den erbjöds han eller hon istället två.
I genomsnitt kunde ett fyraårigt barn inte hålla sig längre än tre minuter innan det åt upp sin marshmallow. Vissa barn åt upp den direkt när ledaren för försöket lämnade rummet och en tredjedel av fyraåringarna lyckades motstå frestelsen och fick därför en extra marshmallow av försöksledaren.
https://svipedia.org/wiki/Marshmallowexperimentet_vid_Stanfords_universitet

Konsumtionslån, framförallt typ sms-lån, är som ett modernt marshmallowexperiment, fast för vuxna.

Fast det Bytok svarade på var just att man skulle spara så man fick ett så stort kapital att man blir ekonomiskt oberoende, och inte att ha en buffert (som tråden mycket riktigt handlar om)
Citera
2025-08-16, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Vi har alla olika prioriteringar i livet. Du verkar nöjd med ditt val, jag är nöjd med mitt och trivs alldeles utmärkt i livet

Att man kan få ihop mycket pengar på sikt genom att spara eller investera är inte direkt någon banbrytande kunskap som enbart några få invalda känner till, utan vanlig allmänbildning.

Det du inte förstår är att man medvetet kan välja en annan väg i livet än att lägga pengar på hög.

Det är inte konstigare än att folk väljer yrken efter intresse och inte efter hur hög lön man kan få
Man märker att du sitter fast i det traditionella fattiga sättet att se på pengar. Du tror att det handlar om att spara och lägga dom på hög när det handlar om något helt annat och mycket större nämligen personlig frihet.
Citera
2025-08-16, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chris.Hagen
men samtliga som lever från månad till månad började spendera pengar så fort dom började tjäna dom.

Absolut, men det betyder inte att de inte vet att om man sparar blir det pengar på sikt, de har bara inte lust helt enkelt.

När jag var ung och har man inte hade så mycket pengar sparade jag inte så matt ycket, för att jag inte ville det helt enkelt. Prioriterade att ha kul istället

Nu sparar jag rätt mycket, då jag tjänar mer och har andra prioriteringar i livet

Men visst, folk som är 30+ med familj och verkligen har slut oå pengar när barnbidraget kommer bör väl kamma till sig lite, det kan jag hålla med om.
Citera
2025-08-16, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Man märker att du sitter fast i det traditionella fattiga sättet att se på pengar. Du tror att det handlar om att spara och lägga dom på hög när det handlar om något helt annat och mycket större nämligen personlig frihet.

Vi har nog lite olika lika synsätt på det där helt enkelt.

Men det är som sagt ingen hemlighet hur man bygger kapital, det är bara en fråga om prioritering, och människor prioriterar olika.

Intressant dock att se vilka dryga otrevliga personligheter många verkar ha vara för att de råkar sitta på lite mer kapital än genomsnittet, undrar vad det kan bero på....
Citera
2025-08-16, 23:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Kollar man på sin omgivning så är det ju såklart att en del bara är ekonomiskt hopplösa och inte kan hålla i pengar av natur.
Jag har en kollega som ständigt är i ekonomisk kris.
Tjänar han dåligt? Nej absolut inte.
Men han skaffar sig utgifter hela tiden. En sak är ju om man har gamla synder att betala men på det trasslar han in sig i nya ekonomiska problem hela tiden.
Det spelar ingen roll om han tjänar 20 eller 80 papp i månaden, allt kommer försvinna.
Min livserfarenhet är också att det är bara att lägga ner att på något sätt försöka hjälpa dessa individer, både med pengar eller råd.
Dom är och kommer förbli panka veckan innan den 25e.
Citera
2025-08-16, 23:34
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
För att pengar är till för att förbrukas. Flyttade hemifrån för drygt 10 år sedan och först nu har jag kommit på att göra en budget och börja spara. Det har helt och hållet, till 100% med jobbrelaterad stress och ångest att göra. Jobba ihjäl sig, betala in vartenda öre varenda månad för att så fort som möjligt säga upp sig är målsättningen.

Parallellt med tvångssparandet har jag gett upp samlarintresset (samlat it/telefoni/fordon hela mitt vuxna liv) då dagarna ändå flyger bort och jag inte vill ha barn att donera grejerna till när jobbhelvetet äntligen är över.

Summa summarum, lev. Från lön till lön. Det är värt det.
Citera
2025-08-16, 23:36
Medlem
Har så lite över varje månad att jag inte orkar lägga undan.
Citera
2025-08-16, 23:41
Medlem
Alkohol,tobak,spel är så dyrt 🙄
Citera
2025-08-17, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Alkohol,tobak,spel är så dyrt 🙄
Det blir inte dyrare för att du ser till att ha några tusenlappar kvar på kontot innan nästa lön kommer in. Det gör bara livet fan så mycket bekvämare.
Citera
2025-08-17, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nej, du har inte insikt. Att komma med ett påstående att fattiga inte ska spara för att de kan bara spara så lite är så fel det bara kan bli.

För övrigt handlar tråden om att ha så man slipper leva ur hand i mun, alltså att kunna gå på krogen eller storhandla på ICA dagarna innan lön. Då handlar det mest om att under ett år eller två förskjuta sina inköp. Man får vare sig mer eller mindre att handla för, men man kan handla när man vill och kanske när det är mest fördelaktigt. Får man dessutom ihop en buffert, så ökar fördelarna - Då slipper man ta dyra konsumtionslån när det åter är jul eller när man måste laga bilen.

Jo det har jag, din ståndpunkt med "lol varför investerar inte bara fattiga på börsen och blir rika" är ungefär som "vaför äter de inte bara bakelser".
Citera
2025-08-17, 10:41
Avstängd
De som vet att de kommer att ärva massor kan unna sig att ha kuul för hela lönen* o de är rätt många numera

*men för syns skull o inte reta upp sina föräldrar spara en begränsad peng som de kan bränna av efter årsskiftet o börja om
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in