2025-08-17, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Är detta på grund av dina 250 000 i aktier? De ger knappast något stort avkast.
Avkastning? Nej aktiepengarna hsr jag som "krockkudde". Plockar ut lite när det behövs sätter in lite. Har ju allt jag behöver.
Citera
2025-08-18, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Avkastning? Nej aktiepengarna hsr jag som "krockkudde". Plockar ut lite när det behövs sätter in lite. Har ju allt jag behöver.

Det koster väl pengar att köpa och sälja aktier. Är det inte bättre med en buffert när det behövs?
Citera
2025-08-18, 00:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Faktiskt inte, även om det såklart finns fattiga som inte kan lägga undan ens en hundring per månad. Den kategorin är främst personer som tidigare levt över sina tillgångar och nu måste betala tillbaka vad de är skyldiga.

Så länge inget händer som man inte kan styra över kan man lägga undan lite.Men folk talar så nedslående, de menar att sparar du inte minst 5000 så är det ingen idé. Jag sparar 300 kr i månaden.

Jag gräver inte i sparade pengar om jag inte måste. Råkade låna ut mer än vad jag hade råd med, och fick fråga om att låna några tusen ett par dagar, det sved riktigt. De som lånade av mig har många anledningar till att inte ha pengar, vissa saker är definitivt deras fel, annat är sjuka saker som hänt. I vilket fall hjälper de mig väldigt mycket med annat. Har fått tillbaka pengarna.

En av dem är utnyttjad på sin arbetsplats och underanställd och kan inte jobba med något annat. Sådant suger verkligen.
Citera
2025-08-18, 00:25
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Till er som lever från lön till lön; Varför sparar ni inte era pengar? Jag hade blivit väldigt stressad om jag inte la undan pengar varje månad.

Att öppna kontot och se att det snart närmar sig noll kronor och det är en vecka kvar till löning.. Det hade varit förjävligt.

Jag förstår att folk som lever knapert inte har något annat val. Men jag menar folk som har en vanlig lön som har möjligheter att lägga undan pengar varje månad, men som ändå inte gör det.
För att man kan vara död i morgon.
Citera
2025-08-18, 03:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Yep, har informerat mina barn om detta. Dock behöver man ju öka på efterhand om man vill ha så det motsvarar 3 miljoner i köpkraft om 30 år.
Dessa 3 mkr är inflationsjusterat.
Citera
2025-08-18, 04:04
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Så länge inget händer som man inte kan styra över kan man lägga undan lite.Men folk talar så nedslående, de menar att sparar du inte minst 5000 så är det ingen idé. Jag sparar 300 kr i månaden.

Jag gräver inte i sparade pengar om jag inte måste. Råkade låna ut mer än vad jag hade råd med, och fick fråga om att låna några tusen ett par dagar, det sved riktigt. De som lånade av mig har många anledningar till att inte ha pengar, vissa saker är definitivt deras fel, annat är sjuka saker som hänt. I vilket fall hjälper de mig väldigt mycket med annat. Har fått tillbaka pengarna.

En av dem är utnyttjad på sin arbetsplats och underanställd och kan inte jobba med något annat. Sådant suger verkligen.
Att spara är viktigt, oavsett om det handlar om 300, 3 000 eller 30 000 kr/mån. Framför allt för att få in en rutin. Sparar man redan 300 kr/mån på autogiro är det lättare att öka sparandet i framtiden till 1 000 kr/mån, sedan 2 000 kr/mån osv. Sparar man ingenting får man inte in rutinen och således riskerar att aldrig få ihop en buffert eller pensionsspara på börsen.

300 kr/mån är betydligt bättre än 0 kr/mån. På 10 år har du 50 000 kr, på 45 år 1 mkr.
Citera
2025-08-18, 04:05
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
För att man kan vara död i morgon.
Varför ens förvärvsarbeta i så fall? Du kan ju vara dö imorgon så varför spendera din tid med att jobba när du kan göra annat roligt?
Citera
2025-08-18, 08:21
Medlem
Citat:
Det koster väl pengar att köpa och sälja aktier. Är det inte bättre med en buffert när det behövs?
Har ett konto på SAVR. 40 000 att köpa eller sälja kostar 65:- Eller som det står 0.15%. Det ÄR min buffert.
Behöver jag pengar så har jag de på mitt lönekonto på ca 5 dagar. Sällan jag behöver plocka hem något.
Senast redigerad av Richenbacker 2025-08-18 kl. 08:23.
Citera
2025-08-18, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
När hen är så sjuk att hen måste vara hemma från jobbet så får hen låna pengar av en annan hen för att klara sig och så är hen i en dålig spiral. Hen kommer att få leva lite fattigare under några månader för att hen ska klara av att betala tillbaka det lilla lilla lånet.

Så illa har fler och fler svenskar det nu. Det kallas att leva från lön till lön.
Personen klarar alltså av att betala tillbaka ett lån, även om det blir fattigt några månader.

Mitt förslag är att ta de där fattiga månaderna innan, och istället för att betala ränta - få ränta. Då slipper man sitta med noll kronor på kontot dagarna innan lön.
Citera
2025-08-18, 08:29
Medlem
Citat:
Blir du kund hos Avanza så handlar du courtagefritt fram tills ditt konto passerar 50 000 sek. Därefter kostar courtaget om du köper eller säljer aktier för 10 000 sek, 25 sek.

Sedan kan jag hålla med om att man först ska få till en buffert.
Citera
2025-08-18, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jättebra. När man väl haft ett månadssparande ett tag, så tänker man inte längre på att det dras. Då kan man höja lite, om ekonomin tillåter.
Citera
2025-08-18, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TJUVSVERIGE
Det lönar sig sällan att spara i länder som Sverige. Slösa belönas och Spara bestraffas. Åker du dit för nåt kommer staten tjuven att stjäla allt du har sparat ihop under din livstid.
Om du åker dit för något så är det väl inte mer än rätt att du får betala?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in