2025-08-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
De gick från Grand innan LOP, och var så långt före att de redan var ner i T-banan när det sköts.

I uppslag L904-00-A står det följande:
När makarna Palme gick ut på gatan följde Anna Schaeffer och hennes sällskap efter på något avstånd med flera personer mellan sig och Palmes. (...)

Palme och deras sällskap går tämligen långsamt medan familjen Schaeffer går med högre hastighet.

De passerar Palmes vid korsningen Sveavägen & Kammakargatan, går över till Sveavägens östra sida och går till busshållplatsen vid närmaste kvarter.
Jag kan inte få det till annat än att familjen Schaeffer följde efter LOP fram till Kammakargatan och sedan går parallellt med LOP längs Sveavägen, på var sin sida, östra/västra trottoaren.

Familjen Schaeffer stannar upp för att läsa av busstiden och väntar ytterligare en halv minut medan LOP går utan uppehåll till Adolf Fredriks kyrkogata där de korsar Sveavägen.

Förmodligen framför familjen Schaeffer.
Senast redigerad av Utredaren 2025-08-17 kl. 17:46.
Citera
2025-08-17, 17:41
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det lustiga är att de kamrater som AB spanade efter klev in i en bil en ganska kort bit därifrån, söder om Tunnelgatan, möjligen söder om Apelbergsgatan. En av dem som åkte med bilen såg tydligen AB:s gäng men AB såg inte dem.

Passerar inte NF först och en 30-40 sekunder senare kommer LOP åt andra hållet? Måste inte AB ha blivit passerad av Tensonmannen/GM med?

Inte säkert att AB fortfarande befann sig mittemot Götabanken i det läget dock. I så fall är det TRE personer som sneddar vid annonspelaren?

Varför började AB gå efter LOP? Skulle han inte till en festlokal åt andra hållet?

Det går inte att exakt tidsbestämma det här.

Man kan få en aning om vad som är rimligt om man går sträckan själv. Effektiv promenadtid för mig var 3 minuter och 30 sekunder, vilket är ca 5,6 km/h. Och då upplevde inte jag gick fort utan försökte gå som de flesta andra som gick där samtidigt.
Sedan går ju alla individuellt. Men, att gå sträckan på mer än 6 minuter och ändå ha uppfattning att man går raskt, då har man väldigt dålig uppfattning. Då skulle man hamna ner mot ca 3 km/h i hastighet och det är så långsamt att det är svårare att hålla ett sådant temp än ett snabbare. Då har de i så fall stannat utmed vägen i flera minuter, vilket de inte har.
Rimligt är att LOP gick från Grand mellan 23.17.30-23.18.00 givet mordtiden 23.21.30 utefter hennes beskrivning.

AB stod ju högst sannolikt inte helt still, utan gick väl något av och an där intill Dekorima. Han säger ju att han gick typ i 5-6 meter bakom de 3 framför sig. Även han, kan man ana, gick nära väggen då han vid skotten råkade vara i höjd med Dekorimas entré. Han tog ca 1-2 kliv in i porten.
Frågan är om han just när LOP/GM passerar faktiskt står mot väggen?

Jag tolkar utefter hans beskrivning att han under det att kamraterna är där inne och just efter att kamraterna gåttär ute vid körbanan, sedan går han omkring lite och väntar samtidigt som han tittar söderut. När han väl bestämmer sig för att gå bör han ha stått ungefär intill Dekorimas lagerport.

AB skulle på lokal, men ångrade sig medan de andra tog ut pengar.
Citera
2025-08-17, 17:52
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Tack, för "inputen" till min lilla undersökning.

Att vända på resonemanget och beräkna LOPs korsande av Sveavägen genom att subtrahera en och en halv minut från den officiella mordtiden kl. 23:21:30 är ett sätt.

Den fråga som då infinner sig för mig är; Vad gjorde LOP under de 10 minuter sedan de gick ut från Grands entré kl. 23:10?
LOPs samtal med Mårten varade 2-3 minuter enligt T2-00-B
Hela samtalet utanför bokhandeln varade 2-3 minuter enligt Mårtens bedömning.

I sak sällar du dig till Dalulvens och Lebel i det att familjen Schaeffer korsade Adolf Fredriks kyrkogata innan LOP korsade Sveavägen.

Den kritiska frågan är naturligtvis; Vilka tidsangivelser för familjen Schaeffer och LOP medför att LOP kom att gå framför familjen Schaeffer?

Filmen var slut ca 23.10. LOP väntar med att gå ut, de är bland de sista ut, vilket bör ta några minuter.
Vittnet Pia E går ut, hon frågade en i sällskapet vad klockan var. Den var drygt 23.10. Efter några minuter kommer LOP ut, Pia ställer sig vid busskuren och LOP utanför bokhandeln utanför ABF-huset.

Jag tycker det rimmar hyfsat ok med att LOP kom ut på gatan någon gång 23.13, de går med Mårten och Ingrid och ställer sig lite vid sidan av, ca 23.14. Pratar en stund, mer än 2, mindre än 4 minuter och går någon gång 23.17. Jag tror inte man kan komma närmare, men ger en realistisk bild.
Citera
2025-08-17, 17:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
I uppslag L904-00-A står det följande:
När makarna Palme gick ut på gatan följde Anna Schaeffer och hennes sällskap efter på något avstånd med flera personer mellan sig och Palmes. (...)

Palme och deras sällskap går tämligen långsamt medan familjen Schaeffer går med högre hastighet.

De passerar Palmes vid korsningen Sveavägen & Kammakargatan, går över till Sveavägens östra sida och går till busshållplatsen vid närmaste kvarter.
Jag kan inte få det till annat än att familjen Schaeffer följde efter LOP fram till Kammakargatan och sedan går parallellt med LOP längs Sveavägen, på var sin sida, östra/västra trottoaren.

Familjen Schaeffer stannar upp för att läsa av busstiden och väntar ytterligare en halv minut medan LOP går utan uppehåll till Adolf Fredriks kyrkogata där de korsar Sveavägen.

Förmodligen framför familjen Schaeffer.

Jag tror vi kan vara sannolikt säkra på att de går förbi Palme när de stannar vid bokhandeln, de kan inte vara bakom LOP vid något annat tillfälle.
Citera
2025-08-17, 18:05
Medlem
Citat:
Jag tror vi kan vara sannolikt säkra på att de går förbi Palme när de stannar vid bokhandeln, de kan inte vara bakom LOP vid något annat tillfälle.

Det är gaslighting du håller på med, sluta med det.

Det står klart och tydligt att familjen Schaeffer passerade LOP vid Kammakargatan.

Gaslighting är en form av manipulation och vilseledande, där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikten att desorientera ett offer.

Användning av gaslighting är vanligt vid narcissistiskt personlighetssyndrom
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Mer om gaslighting

https://www.google.com/search?q=gaslighting&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAE CMYJxjqAjIJCAAQIxgnGOoCMgkIARAjGCcY6gIyCQgCECMYJxj qAjIJCAMQIxgnGOoCMgkIBBAj GCcY6gIyCQgFECMYJxjqAjIJCAYQIxgnGOoCMgkIBxAjGCcY6g IyCQgIECMYJxjqAjIJCAkQIxgnGOoCMgkIChAjGCcY6gIyCQgL ECMYJxjqAjIJCAwQIxgnGOoCMgkIDRAjGCcY6gIyCQgOECMYJx jqAtIBBi0xajBqN6gCD7ACAfEFFndNURcB8UI&client=table t-android-lenovo-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8
Citera
2025-08-17, 18:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Anders Björkman stod alltså och spanade söderut efter sina kamrater. Ute mot trottoarkanten.

Det stämmer (det är vad AB uppgav i förhören).

Dels när han väntade på Åsa och Klas (när AB steg ut på trottoaren utanför bankomatlokalen).

Kanske var Åsa klar. Klas var ännu inte klar. Niklas uppgav att även AB var med i bankomatlokalen. Uttagen tog sammanlagt 70 sekunder.

"Björkman blev kvar i dörröppningen ensam och rätt som det var så började dörren att stängas och eftersom Björkman ville titta efter sina eftersläntrande kamrater så blev han ensam kvar utanför" (AB den 3 mars 1986).

"Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande" (AB den 25 mars 1987).

Dels efter bankomatbesöket (när AB hade vänt).

När AB inte fick syn på de andra kamraterna valde han att följa efter Klas, Åsa och Niklas en bit. Sedan vände AB. Även när han hade vänt spanade han söderut efter de andra kamraterna (Marco, Rolf och Leif). Det var ju ett av skälen att AB vände. Han ville hitta de andra kamraterna (som senare berättade att de hade fått lift).

"Han bestämmer sig med hänsyn till klockslaget för att dels titta efter sina eftersläntrande arbetskamrater dels för att han är trött och vill åka hem" (AB den 3 mars 1986).

Citat:
Då passeras han av paret Palme och sedan passerar Fauzzi åt andra hållet innanför honom.

Det stämmer. Fauzzi var övertygad att mannen som tog skydd i Dekorimas ingång var samme man som han såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme en minut tidigare. När Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

Citat:
Men om det var en prioritet hos honom att se efter om de andra kamraterna dök upp och gick norrut, borde inte det göra att han ändå måste vara ganska uppmärksam på vem som befinner sig på trottoaren söder om honom? Talar inte det för att han borde uppmärksammat att det gick ett par framför honom åt samma håll som honom och att Fauzzi passerade honom?

En berättigad fråga. Ett rimligt svar är att AB inte förväntade sig att se Leif, Rolf och Marco (som hamnade på efterkälken) på så kort avstånd, utan längre söderut. Därför spanade han längre söderut. När han själv hade vänt och gick söderut.

Därför var AB mindre uppmärksam på folk på närmare håll (och i en annan riktning). Sex meter till vänster honom och mindre än tio meter framför honom. Ett medelålders par som gick längs husväggen. I 40 - 50 sekunder.

De var ointressanta för AB. När han sneddade över trottoaren och hamnade rakt bakom paret fäste han sig vid dem. AB var tydlig med två saker. Han kan kan ha sett paret tidigare (utan att fästa sig vid dem) och GM kan ha väntat vid Dekorima.
Citera
2025-08-17, 18:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Det är gaslighting du håller på med, sluta med det.

Det står klart och tydligt att familjen Schaeffer passerade LOP vid Kammakargatan.

Gaslighting är en form av manipulation och vilseledande, där information förvrängs, förvanskas eller utelämnas eller där falsk information presenteras med avsikten att få offer att tvivla på sina egna minnen, uppfattning och sinneshälsa. Det kan variera från att förövaren endast förnekar ett begånget övergrepp till att iscensätta bisarra händelser med avsikten att desorientera ett offer.

Användning av gaslighting är vanligt vid narcissistiskt personlighetssyndrom
Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Mer om gaslighting

https://www.google.com/search?q=gaslighting&oq=&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqCQgAE CMYJxjqAjIJCAAQIxgnGOoCMgkIARAjGCcY6gIyCQgCECMYJxj qAjIJCAMQIxgnGOoCMgkIBBAj GCcY6gIyCQgFECMYJxjqAjIJCAYQIxgnGOoCMgkIBxAjGCcY6g IyCQgIECMYJxjqAjIJCAkQIxgnGOoCMgkIChAjGCcY6gIyCQgL ECMYJxjqAjIJCAwQIxgnGOoCMgkIDRAjGCcY6gIyCQgOECMYJx jqAtIBBi0xajBqN6gCD7ACAfEFFndNURcB8UI&client=table t-android-lenovo-rvo3&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8

Det gör jag inte alls. Vi vet att LOP stod vid ABF, visserligen inte långt från Kammakargatan, och de tidsuppgifter Schaeffer lämnar ger ju att de har varit på östra sidan före Palme.

Nu minns jag inte i detalj Schaeffers uppgifter, men, jag har aldrig reagerat på det och trott att de över huvud taget var bakom Palme.

Jag kan ha fel, men, nämner de inte ett specifikt klockslag när de väntar på buss vid Bonnierhuset? Om den stämmer har Palme sannolikt inte lämnat Grand då Schaeffer går mot T-banan istället, för vad jag förstått är man på det klara med att de var i T-banan när skotten föll och därmed före Palme.

Om nu Scharffers ville hem, varför stå och vänta så länge tills LOP, som var bland de sista att gå ut, kommer ut?
Senast redigerad av PeoFallmo 2025-08-17 kl. 19:13.
Citera
2025-08-17, 19:17
Medlem
Citat:
Det gör jag inte alls. Vi vet att LOP stod vid ABF, visserligen inte långt från Kammakargatan, och de tidsuppgifter Schaeffer lämnar ger ju att de har varit på östra sidan före Palme.

Nu minns jag inte i detalj Schaeffers uppgifter, men, jag har aldrig reagerat på det och trott att de över huvud taget var bakom Palme.

Jag kan ha fel, men, nämner de inte ett specifikt klockslag när de väntar på buss vid Bonnierhuset? Om den stämmer har Palme sannolikt inte lämnat Grand då Schaeffer går mot T-banan istället, för vad jag förstått är man på det klara med att de var i T-banan när skotten föll och därmed före Palme.

Om nu Scharffers ville hem, varför stå och vänta så länge tills LOP, som var bland de sista att gå ut, kommer ut?

Det är något fel med ditt inlägg. Jag ser bara de två första meningarna. När jag skall svara kommer resten av texten fram.

Edit Nu funkar det
Citera
2025-08-17, 19:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han visste faktiskt inte själv vad han skulle göra. Han var i ett «avvaktande skede» står det.

Eller han «surrade runt på fyllan» som det också heter.

Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Du kan köpa en själv.

Den finns hos 80scasualclassics.co.uk.

Nu till nedsatt pris. Endast 89 pund.

En "parkas" som "slutade strax ovanför knäna". Den var "mörk" och "den kan ha varit blå" (IM den 14 mars).

"En blå, något litet 'bullig' täckjacka som gick en bit nedanför midjan" (Lisbeth den 1 mars). "Marinblå" (Lisbeth den 29 april).

AB:s täckjacka var som bekant varken knälång eller marinblå. Däremot sågs den av Nicola Fauzzi. Som kände igen den en minut senare.

Komplettera med en mörkblå stickad Jack Nicholson-mössa och valfria mörka byxor.

Finns i många butiker. Grova skor rekommenderas i snömodden på Tunnelgatan.

Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Utgångspunkten här är Lebels resonemang och då passeras Björkman först av paret Palme som går söderut och sedan av Fauzzi som går norrut. Björkman är här identisk med Tensonmannen, som alltså inte bär någon Tensonjacka utan en blå kortare täckjacka

Björkman spanar söderut efter sina borttappade kamrater och bestämmer sig i samma veva för att åka hem istället för att fortsätta.

Nu hänger jag inte med. AB tittade söderut efter sina kamrater när han befann sig i höjd med Götabanken. Var det före eller efter att de hade klivit in i bilen?

En tid efter att hans kamrater inne i bankomatfoajén lämnat och gått norrut så beslutar sig även AB att gå norrut. Från den punkt där AB befann sig utanför Götabanken och till den punkt där NF såg honom, i detta scenario, är det 60 meter. AB gick alltså 70-80 meter norrut mot festlokalen innan han ändrade sig och vände?

AB såg av någon anledning dessutom "lite äldre" ut och NF kände igen honom på ett avstånd av minst 150 meter?
Citera
2025-08-17, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Nu hänger jag inte med. AB tittade söderut efter sina kamrater när han befann sig i höjd med Götabanken. Var det före eller efter att de hade klivit in i bilen?

En tid efter att hans kamrater inne i bankomatfoajén lämnat och gått norrut så beslutar sig även AB att gå norrut. Från den punkt där AB befann sig utanför Götabanken och till den punkt där NF såg honom, i detta scenario, är det 60 meter. AB gick alltså 70-80 meter norrut mot festlokalen innan han ändrade sig och vände?

AB såg av någon anledning dessutom "lite äldre" ut och NF kände igen honom på ett avstånd av minst 150 meter?

Ingen vet vel helt vad AB gjort och inte gjort, troligen inte äns han själv, han var full.
En lös kanon på däck.

OM Björkman var Tensonmannen så blir det ju lite konstigt när Fauzzi säger han såg äldre ut.. samtidigt såg han inte Tensonmannens ansikte..

Fauzzi minns dock att han gick konstigt, så som jag ser det måste han fått idén om ålder utifrån hur Tenson rörde sig.

Ärligt talat finns ingen fasit på det här. Tensons identitet är och förblir en öppen fråga.
Citera
2025-08-17, 19:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Det stämmer (det är vad AB uppgav i förhören).

Dels när han väntade på Åsa och Klas (när AB steg ut på trottoaren utanför bankomatlokalen).

Kanske var Åsa klar. Klas var ännu inte klar. Niklas uppgav att även AB var med i bankomatlokalen. Uttagen tog sammanlagt 70 sekunder.

"Björkman blev kvar i dörröppningen ensam och rätt som det var så började dörren att stängas och eftersom Björkman ville titta efter sina eftersläntrande kamrater så blev han ensam kvar utanför" (AB den 3 mars 1986).

"Tillfrågad om vad han nu företog sig uppger han att han gick snett bakåt ut mot trottoarkanten, för att kunna titta Sveavägen söderut upp mot Kungsgatan efter det andra gänget. Han stod och tittade en bra stund, men kunde inte se till någon av dessa i antågande" (AB den 25 mars 1987).

Dels efter bankomatbesöket (när AB hade vänt).

När AB inte fick syn på de andra kamraterna valde han att följa efter Klas, Åsa och Niklas en bit. Sedan vände AB. Även när han hade vänt spanade han söderut efter de andra kamraterna (Marco, Rolf och Leif). Det var ju ett av skälen att AB vände. Han ville hitta de andra kamraterna (som senare berättade att de hade fått lift).

"Han bestämmer sig med hänsyn till klockslaget för att dels titta efter sina eftersläntrande arbetskamrater dels för att han är trött och vill åka hem" (AB den 3 mars 1986).

Det stämmer. Fauzzi var övertygad att mannen som tog skydd i Dekorimas ingång var samme man som han såg "5 - 10 meter" bakom paret Palme en minut tidigare. När Fauzzi mötte paret 10 meter norr om Skandias entré.

En berättigad fråga. Ett rimligt svar är att AB inte förväntade sig att se Leif, Rolf och Marco (som hamnade på efterkälken) på så kort avstånd, utan längre söderut. Därför spanade han längre söderut. När han själv hade vänt och gick söderut.

Därför var AB mindre uppmärksam på folk på närmare håll (och i en annan riktning). Sex meter till vänster honom och mindre än tio meter framför honom. Ett medelålders par som gick längs husväggen. I 40 - 50 sekunder.

De var ointressanta för AB. När han sneddade över trottoaren och hamnade rakt bakom paret fäste han sig vid dem. AB var tydlig med två saker. Han kan kan ha sett paret tidigare (utan att fästa sig vid dem) och GM kan ha väntat vid Dekorima.

Men hans kamrater säger att AB inte gick efter dem:

"F: Medan AB enligt din uppfattning då stannade kvar utanför banken?
FR: Ja."

KN: "AB blir kvar vid bankomaten".

"F: Och AB var han med på vägen upp en bit eller?
ÅG: Nej, han stod kvar vid bankomaten."

Så AB gick efter dem senare, enligt din mening?
Citera
2025-08-17, 20:02
Medlem
Citat:

Bra, att du börjar reflektera lite.

Jag skrev tidigare
Den kritiska frågan är naturligtvis; Vilka tidsangivelser för familjen Schaeffer och LOP medför att LOP kom att gå framför familjen Schaeffer?
Svaret på den frågan gör det möjligt att generera alternativa scenarier, men så långt har jag inte kommit.

Enligt Ljubisa Najic i uppslag E23-00-A
Ljubisa Najic ringer och kompletterar förhöret E23-00 från 1986-03-01 04:55 med uppgifter om tre (3) män som ”omringade” makarna Palme vid gatuköket.

Samtidigt som detta pågick kom två (2) st killar samt en tjej i cirka 20-25 årsåldern till gatuköket och köpte korv.

Dessa tre (2 killar och en tjej) kan vara Nicklas Fröling, Claes Nyberg, Åsa Gustavsson som kommer från bankomaten på Sveavägens östra trottoar.

Claes Nyberg avslutade sitt uttag kl. 23:16:49 enligt EG10019-00

Birgitta Schaeffer säger i uppslag L904-00

Därefter går familjen Schaeffer fram till buss 52 hållplats, som ligger mitt för Adolf Fredriks kyrka. De avläser att nästa buss går klockan 23:32.

Vid avläsandet är klockan 23:17.

Eftersom en av flickorna Anna Schaeffer L904-00-A fryser beslutar de sig för att gå till hållplatsen före. De har då stått still i cirka 30 sekunder.
Av detta följer att "Boforsarna" inte mötte familjen Schaeffer som stod vid busshållplatsen utan korsade Sveavägen till gatuköket varefter LOP korsade i motsatt riktning.

Sen blir frågan vem som hinner före vem LOP eller familjen Schaeffer vidare längs Sveavägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in