2025-08-17, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Vart har jag i trådstarten sagt att de får gå före i bostadskön eller får jobb bara sådär. Läs igen tack!

Nej jag hade inte gnällt sådär om jag flyttade till ett annat land det är ju mitt ansvar att lära mig det som behövs för att leva i landet jag flyttar till.
True, jag läste lite fel där. My bad.

De flesta människor gnäller och beklagar sig över att lära sig nytt språk, nya seder osv när man flyttar till andra länder. SDs Erik Almkvist, Kent Ekeroth invandrade till sitt älskade Ungern i många år. Dom lärde sig aldrig ungerska eller tog till sig av Ungerska seder t.ex.

I både Spanien och Thailand finns "svensk-kolonier", dvs hela bosättningar med tiotusentals boende, där svenska talas öppet på gatan mer än spanska, svenska skolor för barn, svenska restauranger affärer med svenska varor, svenska företag, svenska flaggor osv, där även dom svenska ungdomarna är tydligt mer brottsbenägna än inhemska spanska ungdomarna t.o.m.

Man tycker det är "jobbigt" att ställa om, och därför går det trögt och man beklagar sig. I en del fall - som i svensk-kolonierna - så anstränger man sig så lite att det blir parallella samhällen istället. Folk beter sig överlag så, oavsett vilken etnicitet man har. Om du tar helt o fullt ansvar för din del om du skulle invandra till annat land, det är förstås det bästa, även om alla behöver hjälp på vägen. Man fixar inte precis allt helt på egen hand.
Senast redigerad av Robbinist 2025-08-17 kl. 15:12.
Citera
2025-08-17, 16:35
Medlem
Det kan knappast vara en slump att man valt att förstöra Europa. Till och med Putin tar in muslimska migranter som kaosar där. Kanada och Australien har även de mycket import som invånare klagar över.

Den stora frågan är varför så många politiker kollektivt valt att förstöra för sina invånare? Vem är det som tjänar på att förstöra dessa länder? Oavsett vilka folk röstar på så sker det inga förändringar på politiknivå.

I Storbritannien gör migranterna närmanden mot barn och skyller ifrån sig att de inte kan de inhemska lagarna. (!) Samtidigt får de inga straff därför att det är rasistiskt. Folk som inte ser några pågående problem är antingen psykopater som bara bryr sig om sitt eller efterblivna. Som om det inte räckte med inhemska pedofiler.

‘I Couldn’t Control Myself, She Is Very Attractive’- Said Mohammed In The UK.
https://www.youtube.com/watch?v=Cr4SfSAymDw

De åker på semester till de länder de "flytt från".
https://www.youtube.com/watch?v=-6Xc22bcf3M&t
Senast redigerad av Liljor 2025-08-17 kl. 16:50.
Citera
2025-08-17, 17:32
Medlem
heliotrops avatar
För att vi svenskar är ett speciellt folk. Vi är diplomatiska, sekulära, naturälskande, gillar lugn och ro och tystnad. Vi samarbetar och försöker nå lösningar där vi kompromissar. Vi har ett luthersk arv som bland annat innebär Gör din plikt, kräv din rätt.
Vi är snälla och välvilliga men vi gillar också att vara ifred och hålla umgänget till ett fåtal vänner.

Mena-invandrare är tvärt emot allt detta. Vi fungerar inte ihop!
Citera
2025-08-17, 17:39
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Nej, det är fel. Det hörs på ditt tonfall att det här är önsketänkande, och att du själv tycker du vet bättre än hela svenska myndighets- och tjänstemanna-kunskapen sammantaget.

Den absoluta majoriteten kommer hit som direkt följd av krig eller andra katastrofer i omvärlden. Innan 2014 kom knappt ett dussin flyktingar per år till Sverige från Ukraina. Efter 2014, ca 3500 per år (i genomsnitt mellan 2014-2021), och efter 2022 nära 100 000. Med ditt tänk, beror det istället på antingen slump eller organiserad människosmuggling. Det är fel.

Det syns tydligt sambandet statistik och asylsökande, Syrien, Somalia, Ukraina osv. Lycksökare, dom sållas ut ganska rejält av både tullens- och migrationsverkets utredningar, och drabbas även av Dublinförordningens regler. Och vad gäller systematiserade bedrägerier så är Migrationsverket och Tullen väl underrättade om dessa, och det drabbar alla länder - inte bara Sverige.

Kvotflyktingar utses av UNHCR, FNs flykting organ, och utgör både kanske mest säkrast definierade form av just flyktingar och den minsta posten för antalet hitkommande.

Det är ingen som kan ta sig hit från t.ex. Afganistan genom att gå till fots. Eller tror du det?
De flyger till länder som Libyen och tar sig sedan illegalt in i EU mha smugglare.
Det är enda sättet, eftersom de inte får några tillstånd till att resa in i EU på annat sätt.
Att det kom så många under 2015 berodde på att Sverige blev top rekommenderat resmål hos smugglarna, inget annat. Tidigare hade det varit möjligt att ta sig in andra vägar, men dessa började täppas till då. Och som vi vet så var det inga familjer som flydde, det var unga ensamma män till största del. Och deras ide var att komma hit och jobba, och skicka hem pengar till familjen i hemlandet. Kanske på sikt också, försöka ordna uppehållstillstånd till resten av familjen. Men eftersom resan är lång och farlig så är det heller inte lämpligt att ta med sig hela familjen, utan de fick bo kvar i sina säkra boenden i hemlandet.

Enligt en enkät från Mixed Migration Centre:
"Almost all respondents (99%) indicated that they had used a smuggler at some point
in their journey."
"it seems that once the migration journey is underway, smugglers have
considerable influence, with close to half of all respondents (45%) stating that their
smuggler chose the migration route."
https://mixedmigration.org/wp-content/uploads/2021/05/169_4Mi_snapshot_smuggling_dynamics_for_Afghans_on _the_move_toward_Europe.pdf
Senast redigerad av bithax 2025-08-17 kl. 17:53.
Citera
2025-08-17, 18:10
Medlem
Citat:
Jag kollade en video av Tyler Oliveira om invandringen i Sverige och började tänka lite och behöver hjälp att förstå problemet invandrare säger att dom har i Sverige.

Vi sätter dom i utsatta ställen -> vart ska vi ge dom boende? Låta de gå före i bostadskön eller köpa bostadsrätter åt dom eller slänga ut redan boende ur deras hem och ge bort hemmen?

Vi hjälper dem inte att få jobb -> ska vi ge dom jobb som de inte är kvalificerade för? En född svensk får inte heller det?

Hade jag flyttat till ex Italien eller what ever så får jag väl betala själv för den standarden jag vill ha annars hamnar jag väl självklart på sämsta möjliga plats

Att stå i tacksamhetsskuld till någon annan är inte alltid så roligt. i stället för att tacka svenskarna för att de fått komma hit, för bostadsbidrag, barnbidrag, flerbarnstillägg, föräldrapenning, socialbidrag, underhållsstöd, gratis förskola, gratis skola, gratis sjukvård, med mera, med mera så väljer de att känna hat för att de inte fått ännu mer.

Även om det i grunden utgår från någon sorts underlägsenhetskänsla. De jämför sig själva med de mest framgångsrika svenskarna, de jämför sitt hemlands status med Sveriges status, med mera.

Men i grunden är det kanske samma fenomen som i det där klippet som gick runt på sociala medier för några år sedan med en bortskämd tonårstjej som får en lyxbil i födelsedagspresent och blir rasande på sina föräldrar över att det är "fel färg" och skriker att hon hatar dem.

Att få för mycket kan skapa såväl komplex som hat.
Citera
2025-08-17, 18:13
Medlem
zombie-nations avatar
Vaddå sätter? De invandrare jag talat med sökte bostäder själva, de blev inte satta någonstans.
Citera
2025-08-17, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Men det är mångdubbelt vanligare om man kommer från mena-området. Dessutom begås det sådan typ av grova brott som aldrig svenskar skulle ha gjort. Begår du våldtäkt så är det heller ingen social stigmatisering från grannar, vänner och familjer. Ser vi till islamister så är de ca 30 procent av alla muslimer i Sverige, vilket skulle innebära 300 000 tusen personer och det är rätt många och i hela Europa skulle det alltså innebära 15 miljoner. Sammantaget har vi väldigt stort antal våldsamma kriminella och islamister i Sverige och Europa.

Dom flesta brotten tror jag inte begås i sk utanförområden utan i centrum.
Ja många med invandrarbakgrund är kriminella av nån anledning
Citera
2025-08-17, 20:20
Medlem
Citat:
Men neeeeeeej. Inte en sån där jäkel som ska märka på ord……. Sluta vara så lättkränkta kära människosläkte. Jag pratade om de utsatta områdena som det pratas om så mycket i detta ämne/frågeställning.

Jag blir iaf inte kränkt men jag kan tänka mig att dom blir det, som blir stämplade redan från början om dom inte är det. Nämner man att man bor på en sån adress blir man direkt stämplad som kriminell, bidragstagare, problemmänniska etc
Citera
2025-08-17, 20:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Problemet är att många fått fly sina hemländer, ett annat stort problem är att det är skillnad på folk och folk, det går inte hålla på och blanda härs och tvärs och tro det ska gå smärtfritt.

Invasiva arter ställer ALLTID till med problem, i naturen och djurriket är det okej att prata om men inte hos arter/raser i människovärlden, tokigt!

Renrasigt är bäst, både bland hundar och människor.

Stämmer bra.

Det är fullt naturligt att människor söker sig till andra människor av samma ursprung, etnicitet, religion, tradition, historia och kultur.

Mångkultur är i grunden ett onaturligt tillstånd för både människor och djur.
Citera
2025-08-18, 02:28
Medlem
Tänk er om svenska män hade åkt ner till Irak eller Syrien och betett sig som de gör här. Speciellt mot deras kvinnor. Vi hade bokstavligt talat blivit lynchade. Här är det nästan tvärtom, om man inte serverar sina döttrar till dem på silverfat så är man rasist.
Citera
2025-08-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
sista finnen måste ha kommit runt 70talet
dom från Balkan kom för 30-35årsen

varför skulle dom vilja bråka med dig?

Du missar poängen.

Förr i tiden så kunde det vara vem som helst som ville bråka. Idag är det 9 av 10 gånger någon från MENA.
Citera
2025-08-18, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Många fel här.

Man får inte gå före i bostadskön eller får bostadsrätter köpta åt dom, och man slänger inte ut boende ur deras hem för att andra ska bo där istället. Och man "får" inga jobb heller

Sen blandar du ihop invandrade med flyktingar. Invandrade får inga bostäder. Invandrar man till sverige måste man ordna boende och jobb själv. Det ingår i immigrationsprocessen. Flyktingar däremot, placeras i första hand på flyktingförläggningar, och kan i senare skede slussas ut till mer temporära enskilda boenden. Så gör alla länder.

Invandrade får inte heller jobb gratis. Flyktingar kan däremot få delta i sysselsättningsverksamheter, främst till gagn för kommunen där dom finns. I långa loppet är det upp till flyktingar att ordna med arbete ifall dom vill ha det, och ifall deras uppehållstillståndssituation tillåter det. Och ingen kommer anlita någon överhuvudtaget - invandrad eller flykting - om för kvalificerade arbeten som dom uppenbart inte fixar.

I övrigt så är det lätt att man blir klagande och frustrerad när möjligheterna i ett samhälle är mindre än det man är van ifrån. Känner sig segregerad osv, vilket en hel del personer från utlandet är.

Så gör svenskar också, när dom kommer utomlands och inte har några solida förberedelser och planer på boende och arbete. Då blir det klagande och gnällande på "varför måste man lära sig språket så jävla bra hela tiden för?" och liknande. Folk reagerar så för 'det känns så jobbigt'.

Något som är mer unikt för Sverige och Skandinavien är dock att dom formella procedurerna och kvalifikationerna är så inåt helsike överdrivna, dryga och dyra här. Testa t.ex. ta körkort i USA eller England, och sen gör samma sak i Sverige, så ser man det väldigt tydligt. Man ska ha papper på precis allt man kan, och det man inte har papper på, det kan man således inte. Och alla människor - i synnerhet utlänningar - vet vilket genomgående bullshit det är. Och det blir man ännu mer frustrerad över och klagar och gnäller på; liksom vi svenskar gör.

Du har fel, det finns exempel när man har slängt ut svenskar som bott i samma hyresrätt i 40 år sedan huset var nytt som slängs ut för att det ska bli flyktingboende. Tex skedde detta i ett uppmärksammat fall i Örebrotrakten när huset fick ny ägare. Sök på Besim Akdogan så får du se hur det kan gå till.

Vidare är det så att många ekonomiska migranter får flyktingstatus i Sverige, vilket gör att det inte stämmer det du skriver om det heller. Det sitter många aktivister på Migrationsverket som skapar dessa orättvisa förhållanden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in