2025-08-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cutepsycho
Vi sätter dom i utsatta ställen -> vart ska vi ge dom boende? Låta de gå före i bostadskön eller köpa bostadsrätter åt dom eller slänga ut redan boende ur deras hem och ge bort hemmen?
Vad är hönan och ägget, var dessa ställen utsatta innan de flyttade dit eller blev de det efteråt. Sk utsatthet skapas av de som bor där, det är inte något särskilt med vattnet eller luften på dessa platser.
Citera
2025-08-16, 18:28
Medlem
Citat:
Jag kollade en video av Tyler Oliveira om invandringen i Sverige och började tänka lite och behöver hjälp att förstå problemet invandrare säger att dom har i Sverige.

Vi sätter dom i utsatta ställen -> vart ska vi ge dom boende? Låta de gå före i bostadskön eller köpa bostadsrätter åt dom eller slänga ut redan boende ur deras hem och ge bort hemmen?

Vi hjälper dem inte att få jobb -> ska vi ge dom jobb som de inte är kvalificerade för? En född svensk får inte heller det?

Hade jag flyttat till ex Italien eller what ever så får jag väl betala själv för den standarden jag vill ha annars hamnar jag väl självklart på sämsta möjliga plats
Många fel här.

Man får inte gå före i bostadskön eller får bostadsrätter köpta åt dom, och man slänger inte ut boende ur deras hem för att andra ska bo där istället. Och man "får" inga jobb heller

Sen blandar du ihop invandrade med flyktingar. Invandrade får inga bostäder. Invandrar man till sverige måste man ordna boende och jobb själv. Det ingår i immigrationsprocessen. Flyktingar däremot, placeras i första hand på flyktingförläggningar, och kan i senare skede slussas ut till mer temporära enskilda boenden. Så gör alla länder.

Invandrade får inte heller jobb gratis. Flyktingar kan däremot få delta i sysselsättningsverksamheter, främst till gagn för kommunen där dom finns. I långa loppet är det upp till flyktingar att ordna med arbete ifall dom vill ha det, och ifall deras uppehållstillståndssituation tillåter det. Och ingen kommer anlita någon överhuvudtaget - invandrad eller flykting - om för kvalificerade arbeten som dom uppenbart inte fixar.

I övrigt så är det lätt att man blir klagande och frustrerad när möjligheterna i ett samhälle är mindre än det man är van ifrån. Känner sig segregerad osv, vilket en hel del personer från utlandet är.

Så gör svenskar också, när dom kommer utomlands och inte har några solida förberedelser och planer på boende och arbete. Då blir det klagande och gnällande på "varför måste man lära sig språket så jävla bra hela tiden för?" och liknande. Folk reagerar så för 'det känns så jobbigt'.

Något som är mer unikt för Sverige och Skandinavien är dock att dom formella procedurerna och kvalifikationerna är så inåt helsike överdrivna, dryga och dyra här. Testa t.ex. ta körkort i USA eller England, och sen gör samma sak i Sverige, så ser man det väldigt tydligt. Man ska ha papper på precis allt man kan, och det man inte har papper på, det kan man således inte. Och alla människor - i synnerhet utlänningar - vet vilket genomgående bullshit det är. Och det blir man ännu mer frustrerad över och klagar och gnäller på; liksom vi svenskar gör.
Senast redigerad av Robbinist 2025-08-16 kl. 18:32.
Citera
2025-08-16, 19:25
Medlem
bithaxs avatar
Detta var mycket enklare om man går tillbaka till 50 talet.
För då hade sverige en massa industrier som behövde fysiska arbetare.
Och jobben var ofta väldigt enkla, vilket gjorde att de senare kunde ersättas med robotar vilket sverige också har en världsledande tillverkare av.

Men på den tiden var varje invandrare automatiskt win för landets BNP och de integrerade sig väldigt enkelt då det inte fanns några utsatta områden eller något utanförskap.

Men detta har ändrats under årens lopp. Vi har tagit emot fler än vad det finns jobb till.
Och jobben som finns tillgängliga i sverige har blivit mer högkvalificerade och kräver idag ofta en universitetsexamen om ens det räcker.

Så invandrarnas problem är:
- Det åkte till Europa för att alla sa att Europa är modernt tryggt och säkert
- Sverige var det land i Europa som var enklast att få asyl i
- Men i sverige så hamnade de i utanförskap och arbetslöshet
- Livet var inte lika glamoröst som de trodde
- De drabbades av kriminalitet och fattigdom i de svenska gettona
Citera
2025-08-16, 19:32
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Många fel här.

Man får inte gå före i bostadskön eller får bostadsrätter köpta åt dom, och man slänger inte ut boende ur deras hem för att andra ska bo där istället. Och man "får" inga jobb heller

Sen blandar du ihop invandrade med flyktingar. Invandrade får inga bostäder. Invandrar man till sverige måste man ordna boende och jobb själv. Det ingår i immigrationsprocessen. Flyktingar däremot, placeras i första hand på flyktingförläggningar, och kan i senare skede slussas ut till mer temporära enskilda boenden. Så gör alla länder.

Invandrade får inte heller jobb gratis. Flyktingar kan däremot få delta i sysselsättningsverksamheter, främst till gagn för kommunen där dom finns. I långa loppet är det upp till flyktingar att ordna med arbete ifall dom vill ha det, och ifall deras uppehållstillståndssituation tillåter det. Och ingen kommer anlita någon överhuvudtaget - invandrad eller flykting - om för kvalificerade arbeten som dom uppenbart inte fixar.

I övrigt så är det lätt att man blir klagande och frustrerad när möjligheterna i ett samhälle är mindre än det man är van ifrån. Känner sig segregerad osv, vilket en hel del personer från utlandet är.

Så gör svenskar också, när dom kommer utomlands och inte har några solida förberedelser och planer på boende och arbete. Då blir det klagande och gnällande på "varför måste man lära sig språket så jävla bra hela tiden för?" och liknande. Folk reagerar så för 'det känns så jobbigt'.

Något som är mer unikt för Sverige och Skandinavien är dock att dom formella procedurerna och kvalifikationerna är så inåt helsike överdrivna, dryga och dyra här. Testa t.ex. ta körkort i USA eller England, och sen gör samma sak i Sverige, så ser man det väldigt tydligt. Man ska ha papper på precis allt man kan, och det man inte har papper på, det kan man således inte. Och alla människor - i synnerhet utlänningar - vet vilket genomgående bullshit det är. Och det blir man ännu mer frustrerad över och klagar och gnäller på; liksom vi svenskar gör.

I slutet av dagen så är Invandring eller Flykting bara olika sätt för dessa mäniskor att ta sig till Europa.
Endast sk. kvotflytingar är i praktiken riktiga flyktingar. Övriga är personer som med avsikt ger sig av för att få ett EU pass. Och de har pengar och tar hjälp av agenter som ger dem t.ex. falska födelsecertifikat från Afganistan, en historia att berätta för svenska myndigheter och biljetter till t.ex. gummibåtar över medelhavet. Det är därför det blir så systematiskt och organiserat, och floder av människor som kommer till samma land helt plöstligt. Ett tag var det människor som sket i sverige och skulle till Finland, för de hade fått dessa instruktioner.
Senast redigerad av bithax 2025-08-16 kl. 19:34.
Citera
2025-08-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Vilket skitsnack. EU vill ju tvinga alla EU-länder att ta emot Mohameds. Om man som i Polen och Ungern vägrar så hotas man med miljardböter.
Men EU är inte bara en röst. Det finns många som försöker förstöra inifrån. Man använder mänskliga rättigheter som vapen. Det är självklart inte lätt att bolla allt. Därför är det så bra med extremhögern som sköter dessa argument åt de politiker som försöker ligga i mittfållan. Jag kan lova dig att ingen politiker vill bo granne med Mohammed, hur mycket de än lovar och svär. Aldrig!
Citera
2025-08-16, 20:21
Medlem
cutepsychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Många fel här.

Vart har jag i trådstarten sagt att de får gå före i bostadskön eller får jobb bara sådär. Läs igen tack!

Nej jag hade inte gnällt sådär om jag flyttade till ett annat land det är ju mitt ansvar att lära mig det som behövs för att leva i landet jag flyttar till.
Citera
2025-08-16, 20:51
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyros
Men EU är inte bara en röst. Det finns många som försöker förstöra inifrån. Man använder mänskliga rättigheter som vapen. Det är självklart inte lätt att bolla allt. Därför är det så bra med extremhögern som sköter dessa argument åt de politiker som försöker ligga i mittfållan. Jag kan lova dig att ingen politiker vill bo granne med Mohammed, hur mycket de än lovar och svär. Aldrig!

Det är klart de inte vill. Men det hindrar dem inte från att förstöra de vita länderna så länge de kan. Och de nationalistiska partierna är än så länge i minoritet i EU.
Citera
2025-08-16, 21:08
Medlem
Citat:
Jag kollade en video av Tyler Oliveira om invandringen i Sverige och började tänka lite och behöver hjälp att förstå problemet invandrare säger att dom har i Sverige.

Vi hjälper dem inte att få jobb -> ska vi ge dom jobb som de inte är kvalificerade för? En född svensk får inte heller det?

Hade jag flyttat till ex Italien eller what ever så får jag väl betala själv för den standarden jag vill ha annars hamnar jag väl självklart på sämsta möjliga plats
De går föra i kön och de får ofta nybyggeslägenheter då de är lätttillgängliga för kommunen atyt ge då de är skyldiga att ge boenden till alla som kommer.
Citera
2025-08-16, 21:22
Medlem
Citat:
Säg att det hade blivit krig i Sverige och vi hade behövt att fly, inte hade vi väl ställt krav på att ha midsommar och äta sill osv.

Säg att vi hade flytt till ett land där alla kvinnor måste bära slöja, inte hade vi väl vägrat det då? Vi hade väl inte haft något att säga till om?
Utöver det rest förbi femton länder där det inte råder krig eller elände bara för att kunna installera sig i ett lämpligt lands välfärdssystem.

Ingen har heller gett mig ett jobb. Det har jag fått förtjäna genom utbildning, jobbsökande, gnetande genom diverse skitjobb för att dels kunna ta mig fram och dels få erfarenhet.
Citera
2025-08-16, 21:36
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast områden blev ju utsatt efter att invandrarna kom dit.
Jag har själv sett det i min ungdom i Stockholm. Och det blir bara mer och mer områden. Snar har vi det här i Norrland också. Umeå är på god väg att få ett på Ålidhem.

Det är fan på tiden.

Sist i kön.

Mest positiva till invandring i Sverige.

Har via röstsedeln röstat mest blodrött sedan massinvandringen infördes 1975.

Stått och flinat medan resten av Sverige fyllts av jordens värsta avskum.

Hur fan kan man göra så mot sina egna landsmän?

Norrlänningar är svin.
Citera
2025-08-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Det är fan på tiden.

Sist i kön.

Mest positiva till invandring i Sverige.

Har via röstsedeln röstat mest blodrött sedan massinvandringen infördes 1975.

Stått och flinat medan resten av Sverige fyllts av jordens värsta avskum.

Hur fan kan man göra så mot sina egna landsmän?

Norrlänningar är svin.
Fast nu är ju inte jag Norrlänning. Då är man infödd.
Jag har bott mer än 30 år i Stockholm så jag vet vad jag pratar om.
Sen är ju problemet att precis alla partier med något att säja till om är för invandring.
Glöm inte Fredrik Reinfeldt: Öppna era hjärtan!
Borgarna vill ha in invandrare så lönerna kan tryckas ner och S+V in ha invandrare så dom får fler väljare.
Det är bara inse att loppet är kört. Gör som jag köp ett hus i skogen. Långt från storstan.
Citera
2025-08-16, 22:07
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Fast nu är ju inte jag Norrlänning. Då är man infödd.
Jag har bott mer än 30 år i Stockholm så jag vet vad jag pratar om.
Sen är ju problemet att precis alla partier med något att säja till om är för invandring.
Glöm inte Fredrik Reinfeldt: Öppna era hjärtan!
Borgarna vill ha in invandrare så lönerna kan tryckas ner och S+V in ha invandrare så dom får fler väljare.
Det är bara inse att loppet är kört. Gör som jag köp ett hus i skogen. Långt från storstan.

Jag förstod det så absolut inte riktat mot dig.

Reinfeldt bjöd på groggen men Palme fyllde på groggvirket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in