Citat:
Ursprungligen postat av
cutepsycho
Jag kollade en video av Tyler Oliveira om invandringen i Sverige och började tänka lite och behöver hjälp att förstå problemet invandrare säger att dom har i Sverige.
Vi sätter dom i utsatta ställen -> vart ska vi ge dom boende? Låta de gå före i bostadskön eller köpa bostadsrätter åt dom eller slänga ut redan boende ur deras hem och ge bort hemmen?
Vi hjälper dem inte att få jobb -> ska vi ge dom jobb som de inte är kvalificerade för? En född svensk får inte heller det?
Hade jag flyttat till ex Italien eller what ever så får jag väl betala själv för den standarden jag vill ha annars hamnar jag väl självklart på sämsta möjliga plats
Många fel här.
Man får inte gå före i bostadskön eller får bostadsrätter köpta åt dom, och man slänger inte ut boende ur deras hem för att andra ska bo där istället. Och man "får" inga jobb heller
Sen blandar du ihop invandrade med flyktingar. Invandrade får inga bostäder. Invandrar man till sverige måste man ordna boende och jobb själv. Det ingår i immigrationsprocessen. Flyktingar däremot, placeras i första hand på flyktingförläggningar, och kan i senare skede slussas ut till mer temporära enskilda boenden. Så gör alla länder.
Invandrade får inte heller jobb gratis. Flyktingar kan däremot få delta i sysselsättningsverksamheter, främst till gagn för kommunen där dom finns. I långa loppet är det upp till flyktingar att ordna med arbete ifall dom vill ha det, och ifall deras uppehållstillståndssituation tillåter det. Och ingen kommer anlita någon överhuvudtaget - invandrad eller flykting - om för kvalificerade arbeten som dom uppenbart inte fixar.
I övrigt så är det lätt att man blir klagande och frustrerad när möjligheterna i ett samhälle är mindre än det man är van ifrån. Känner sig segregerad osv, vilket en hel del personer från utlandet är.
Så gör svenskar också, när dom kommer utomlands och inte har några solida förberedelser och planer på boende och arbete. Då blir det klagande och gnällande på "varför måste man lära sig språket så jävla bra hela tiden för?" och liknande. Folk reagerar så för 'det känns så jobbigt'.
Något som är mer unikt för Sverige och Skandinavien är dock att dom formella procedurerna och kvalifikationerna är så inåt helsike överdrivna, dryga och dyra här. Testa t.ex. ta körkort i USA eller England, och sen gör samma sak i Sverige, så ser man det väldigt tydligt. Man ska ha papper på precis allt man kan, och det man inte har papper på, det kan man således inte. Och alla människor - i synnerhet utlänningar - vet vilket genomgående bullshit det är. Och det blir man ännu mer frustrerad över och klagar och gnäller på; liksom vi svenskar gör.