Citat:
Ursprungligen postat av
Cronack
Det är välkänt. Och har du någon gång träffat någon, eller åtminstone haft ett närmre förhållande med någon kluster B så vet du att de ständigt projicerar sina brister på andra.
Sitter på jobbet just nu och har inte tid att skriva, men jag har haft en närmre relation med en. Och det var en ständig projicering från den personens sida
Jag är inte övertygad. Det är dessutom stor skillnad på BPD och narcissism. Alla kluster B är väldigt olika.
Att skjuta över sina egna tillkortakommanden på andra är viktigt för personer med NPD eftersom de mest av allt behöver skydda sin självbild och bild inför omgivningen.
Jag har uppfattningen (kan ha fel) att BPD tar på sig allt själv eftersom vi är jagsvaga och saknar skyddet för att stå upp för oss själva. Vi har inte inbyggt behov att skydda bilden av oss (det kan vi ju uppenbarligen inte) medan narcissisten inte har annat än sin fasad och det blir skakigt när deras självbild rubbas. De går under om omgivningen inte ser dem, eller om de separerar och andra kan se misslyckandet, medan en Bpd går under om de lämnas eller riskerar att bli lämnade. Stor skillnad.
Om narcissisten behöver behålla en fasad utåt (jag är bäst, lyckad, har en perfekt familj, jag är den bästa pappan) så är allt lugnt. Tappar de förmågan att visa upp sin förträfflighet hamnar de på psykakuten. En bpd hamnar på psyk för att de känner sig som ett barn som lämnas åt sitt eget öde på savannen.
Antisocial och Histrionisk är annat skit som står långt bort från BPD. Histrionisk är lik npd eftersom de kräver omgivningens blick och uppmärksamhet.
Antisocial är en inverterad bpd.
Jag vet inte hur relevant ”kluster B” ens är eftersom ICD kommer bygga om sitt diagnossystem för psykiska sjukdomar