Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
OK bro. Ryssarna erövrar ingen mark. Menar du att de infiltrerar de ukrainska försvarslinjerna som fortfarande ligger vid Avdeevka men har blivit bättre och bättre på att smyga?
Jag trodde själv f ö att ryssarna skulle ta Pokrovsk vid nyår, så det har gått långsammare än vad jag trodde. Det var ett analytiskt misstag att försöka förutse var AFU och RFA skulle satsa på att anfalla vs. försvara.
Som du själv säger så går det ganska långsamt med erövringarna. Otaliga ggr har moskoviterna påstått att de erövrat områden men sedan flera månader senare så säger de fortfarande att de erövrar alldeles strax samma område. Det blir lite tjatigt i längden.
Men jag tror själv att moskoviterna är överraskade av att rycka framåt i långsammare takt än en snigel.
De senaste veckornas framryckningar verkar ha skett med relativt små grupper, därav att man kan ifrågasätta om området är erövrat eller omstritt. Flera av de här grupperna är så långt fram att de har inga försörjningslinjer samt så har vi minst ett exempel på en motti.
Men jag kan hålla med om att nu i augusti har den ryska sommaroffensiven varit mer intensiv och kanske även lite mer framgångsrik än den varit under hela övriga sommarens offensiver. När är det försent? Vi har otaliga exempel på att krigsförande i detta område mer eller mindre fastnar i lervälling pga säsonger. Det blir inte roligt att fastna mitt i en stor offensiv med drönare som svärmar över en. Det är också något som ryssarna inte verkar ha tänkt på att man vill ha tid att gräva ner sig innan vintern kommer. Har de tänkt att erövra ukrainska befästningar som redan är grävda?
Att vara uppe i en offensiv mot helt nya ukrainska befästningar och övergett sina egna och istället ligga helt blottade på slagfältet är inte heller en höjdare alltså, vi kanske kan räkna med att moskoviterna finner det är bästa att dra sig tillbaka till de ursprungliga befästningarna för att överleva hösten och vintern?