Citat:
Håller med dig om att rysk vacklande ekonomi är det enda som kan bromsa in den ryska frammarschen. Deras olika reserver har sjunkit riktigt ordentligt Men varför skulle det bli lätt att ta tillbaka land för det?
Ett mer troligt scenarie är:
1) Ryska resurser sinar.
2) Ryssland skär ner de militära kostnaderna med 40%*.
3) Med 40% mindre resurser blir det omöjligt att ta mer mark
4) Istället byggs fortifikationer och drönare. (samt ryssen kan fortsätta spela kärnvapenkortet som sitt sista "line of Defense").
Antagligen görs detta gradvis, man går inte över från attack till försvar omedelbart. Vem vet, kanske Ryssland redan har avslutat all investering i nya produktionslinor till militären redan.
Det är minst lika svårt för AFU att ta tillbaka land som det är för ryssarna att ta land nu. De ska kunna tolerera att ta lika höga förluster som ryssarna gör nu i absoluta tal, vilket är helt omöjligt.
Enda sättet för Ukraina att återta territoriet blir därmed genom förhandlingar.
Ett mer troligt scenarie är:
1) Ryska resurser sinar.
2) Ryssland skär ner de militära kostnaderna med 40%*.
3) Med 40% mindre resurser blir det omöjligt att ta mer mark
4) Istället byggs fortifikationer och drönare. (samt ryssen kan fortsätta spela kärnvapenkortet som sitt sista "line of Defense").
Antagligen görs detta gradvis, man går inte över från attack till försvar omedelbart. Vem vet, kanske Ryssland redan har avslutat all investering i nya produktionslinor till militären redan.
Det är minst lika svårt för AFU att ta tillbaka land som det är för ryssarna att ta land nu. De ska kunna tolerera att ta lika höga förluster som ryssarna gör nu i absoluta tal, vilket är helt omöjligt.
Enda sättet för Ukraina att återta territoriet blir därmed genom förhandlingar.
Det förutsätter att styrkeförhållandena är de samma. Vilket jag inte är så säker på att de förblir.., Ukraina blir mer "hightech", medans Ryssland inte har samma förmåga..
Bara att jmf år för år, första året gick ju bäst för Ryssland.., sedan har det blivit mindre och mindre år efter år. Har tidigare sagt att jag tror att 2025 är "peak Russia". Sedan tror jag inte att Ukraina kan ta allt tillbaka 2026..
Citat:
Det är ju inte ens prat om vapenvila, för det ville inte Putin gå med på och Trump sa "ok" (blev en pinsam Taco). Det skall gå direkt till ett..ultimatum som jag ser det : -Skriv under här..
Så..nej..jag är inte enig i din beskrivelse..