2025-08-17, 10:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Håller med dig om att rysk vacklande ekonomi är det enda som kan bromsa in den ryska frammarschen. Deras olika reserver har sjunkit riktigt ordentligt Men varför skulle det bli lätt att ta tillbaka land för det?

Ett mer troligt scenarie är:
1) Ryska resurser sinar.
2) Ryssland skär ner de militära kostnaderna med 40%*.
3) Med 40% mindre resurser blir det omöjligt att ta mer mark
4) Istället byggs fortifikationer och drönare. (samt ryssen kan fortsätta spela kärnvapenkortet som sitt sista "line of Defense").

Antagligen görs detta gradvis, man går inte över från attack till försvar omedelbart. Vem vet, kanske Ryssland redan har avslutat all investering i nya produktionslinor till militären redan.

Det är minst lika svårt för AFU att ta tillbaka land som det är för ryssarna att ta land nu. De ska kunna tolerera att ta lika höga förluster som ryssarna gör nu i absoluta tal, vilket är helt omöjligt.

Enda sättet för Ukraina att återta territoriet blir därmed genom förhandlingar.

Det förutsätter att styrkeförhållandena är de samma. Vilket jag inte är så säker på att de förblir.., Ukraina blir mer "hightech", medans Ryssland inte har samma förmåga..

Bara att jmf år för år, första året gick ju bäst för Ryssland.., sedan har det blivit mindre och mindre år efter år. Har tidigare sagt att jag tror att 2025 är "peak Russia". Sedan tror jag inte att Ukraina kan ta allt tillbaka 2026..

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Zelensky och C/O vill desperat ha vapenvila nu och jag tror du förstår varför.

Det är ju inte ens prat om vapenvila, för det ville inte Putin gå med på och Trump sa "ok" (blev en pinsam Taco). Det skall gå direkt till ett..ultimatum som jag ser det : -Skriv under här..

Så..nej..jag är inte enig i din beskrivelse..
Citera
2025-08-17, 10:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Ja känns bra! Snart behöver Putin ta snabblån då pengarna till kriget snart är slut!

Det gör han redan; bankerna tvingas köpa statsobligationer mot sin vilja.
Citera
2025-08-17, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det förutsätter att styrkeförhållandena är de samma. Vilket jag inte är så säker på att de förblir.., Ukraina blir mer "hightech", medans Ryssland inte har samma förmåga..

Bara att jmf år för år, första året gick ju bäst för Ryssland.., sedan har det blivit mindre och mindre år efter år. Har tidigare sagt att jag tror att 2025 är "peak Russia". Sedan tror jag inte att Ukraina kan ta allt tillbaka 2026..

Det är ju inte ens prat om vapenvila, för det ville inte Putin gå med på och Trump sa "ok" (blev en pinsam Taco). Det skall gå direkt till ett..ultimatum som jag ser det : -Skriv under här..

Bara en av många artiklar från världen över, sök fler själv och läs.

Trump drops Ukraine ceasefire demand after Putin summit
https://www.thejakartapost.com/world/2025/08/17/trump-drops-ukraine-ceasefire-demand-after-putin-summit.html
Citera
2025-08-17, 10:31
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det gör han redan; bankerna tvingas köpa statsobligationer mot sin vilja.

Mm-m.., det kan mycket väl vara Putins sista ultimatum, som han lägger fram (via Trump) till Zelensky.
Citera
2025-08-17, 10:33
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nej, de erövrar inte mark, däremot så har de lyckats att infiltrera försvarslinjerna och komma bakom med mindre grupper. Steget därifrån till att erövra ett område är ganska stort och kommer kräva många fler strider.

Men såklart att moskoviterna säger de erövrat. De har väl erövrat Pokrovsk ett 20-tal ggr redan?

OK bro. Ryssarna erövrar ingen mark. Menar du att de infiltrerar de ukrainska försvarslinjerna som fortfarande ligger vid Avdeevka men har blivit bättre och bättre på att smyga?

Jag trodde själv f ö att ryssarna skulle ta Pokrovsk vid nyår, så det har gått långsammare än vad jag trodde. Det var ett analytiskt misstag att försöka förutse var AFU och RFA skulle satsa på att anfalla vs. försvara.
Citera
2025-08-17, 10:33
Medlem
Citat:
Zelensky och C/O vill desperat ha vapenvila nu och jag tror du förstår varför.
Inte är det för att ryssarna är efetiva
hur mycket mark och inflyttande har ni tagit i Ukraina under snart 4 år eller mer exakt 1 267 dagar?
Citera
2025-08-17, 10:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Girkin är en ryss som ledde ett gäng ukrainska separatister, på samma vis som Syrsky är en ryss som leder en armé Kyiv-lojalister.

Frågorna är: Vem stöttade Girkin från början? Ryska staten eller ryska imperialister?

Girkin är både f.d. rysk militär och rysk underrättelsetjänst inblandad i olika konflikter för Rysslands räkning (Tjetjenien och Bosnien). Han är ingen slumpmässig ryss som råkar gilla separatister i Ukraina, han har hållit på med detta hela livet.
Citera
2025-08-17, 10:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Mm-m.., det kan mycket väl vara Putins sista ultimatum, som han lägger fram (via Trump) till Zelensky.

Vilket?
Citera
2025-08-17, 10:40
Medlem
Citat:
Bara en av många artiklar från världen över, sök fler själv och läs.

Trump drops Ukraine ceasefire demand after Putin summit
https://www.thejakartapost.com/world/2025/08/17/trump-drops-ukraine-ceasefire-demand-after-putin-summit.html
Har Trumpeten redan tagit beslut, har det gått 16 dagar sedan fredagen 15 augusti 2025?
Citera
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:

https://imgur.com/a/gXeQ7jo

Det blir inte mindre och mindre för varje år, se denna graf, per kvartal (Q3 inte slut än). Trenden är tydlig, ryssarna tar mark.

Jag har inte med Q1-Q4 2022 för de är så stora att det blir missvisande, men jag kan plotta en sådan också om du vill.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Jo, men detta var 2014 när den nya regimen i Kiev skickade trupper till Donbas.
Gjorde antagligen Ryssland också men några protester mot det i Donbas har jag inte sett.

Nej, jag pratar om videos som skapades 2022.
Citera
2025-08-17, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russophobia
Inget vidare bra enligt då de serigösa och uppdaterare internationella militärbloggarna på nätet.

Kanske det bara är en tillfällig svacka nu medans Nassarna springer upp till Chicken Kiev och hämtar ut nya flaggor för att sätta upp i alla de här byarna som de enligt Ukro Jerk Off har erövrat de senaste dagarna.
Springer ryssarn till kiev? Behöver de lära sig krigsföring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in