Igår, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det är Iran och ryssland som spelar i samma liga liksom ryska marionetter som spelar i samma liga.
Vad en ukro nazze är för skum grupp har jag ingen aning om. Har du?
https://wwpw.pravda.com.ua/news/2026/03/09/8024536/
Hur ser din framtidsvision ut?
Varifrån får du dina "fakta" ?
Typiskt Shithole länder som har flygförbud i sina luftrum är i samma klubb.
Diktaturer och korrumperade stater.
Ukraina och iran.
Citera
Igår, 09:53
Medlem
Du är ju helt tappad..
Tror du det civila luftrummet stängs för att ett land är korrumperat eller en diktatur?
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukraina och iran.
Citera
Igår, 10:01
Medlem
Citat:
Ukraina och iran.

Korrupt är ditt dassrike RyZZland om något och än mer korrupt än Ukraina måste svida för en Vatnik som dig.
Senast redigerad av pettersson72 Igår kl. 10:07.
Citera
Igår, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMArookien
Hur kan man vara så blåst att påstå att Ryssland är de som angrips när konflikten hela tiden pågått på Ukrainas mark?

100 000 Ryska män stod vid gränsen till Ukraina 2022 och lovade att inte attackera och marscherade sedan mot kyiv. Hur man än vrider och vänder på detta så går det inte att få det till att ryssland är de som blivit attackerade.

Det är enkel mattematik, hade Ryssana inte gått in i Ukraina 2022 så hade det inte vart något krig. men ni kanske inte kan få ihop 1+1?

Läs mitt inlägg en gång till. Jag kan bara beklaga om ironin i mitt inlägg kanske kan missuppfattas.

Frihet, Demokrati och Rättvisa är alltid hot mot alla auktoritära ledare, inte minst mot en sådan som Putin. Jag är fullständigt på Ukrainas sida mot det ryska angreppet på landet.

Ukraina vill bygga sin egen framtid och Putin/Ryssland ska hålla sina smutsiga fingrar borta. De ska inte lägga sig i Ukrainas politik. Och alldeles särskilt inte med våld.

Ryssland skulle inte ha annekterat Krim eller underblåst oroligheterna i Donbass 2014. Men den korrupta ryska diktaturen ser Ukraina som en lydstat och Ukrainas frigörelse störde Putin enormt. Det var redan där 2014 som Ryssland angrep Ukraina. Att Ryssland i mångt och mycket kom undan med annekteringarna 2014 lade tyvärr grunden för kriget 2022.
Citera
Igår, 10:15
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ukraina och iran.

Hur i helvete kan du blanda ihop Iran och Ukraina, bland det mest korkade jag läst den senaste tiden!

Gå och lägg dig vatnik!
Citera
Igår, 11:44
Medlem
UPPDATERAS: Ukraina skyddar amerikanska baser i Jordanien – ryssar kapitulerar, inte fått mat på veckor och sårade evakueras inte utan dör
skriven av Lars Wilderang 2026-03-09 10:33

"Ukraina ska skickat jaktdrönarförmågor för att skydda amerikanska baser i Jordanien. Det rapporteras om ryssar som kapitulerar för de har inte fått mat på flera veckor och att dubbelt så många ryssar nu dödas som såras, eftersom evakueringar av skadade är obefintliga."

"Ryska förlsuter igår enligt Ukrainas generalstab blev höga 750 manskapsförluster (varav 65+% alltså kan antas dödats eller dö av sina skador i brist på evakuering), mycket svåra 188 transportfordon (vilket förmodligen inkluderar allt motordrivet ner till motorcyklar och fyrhjulingar), massiva 70 artillerisystem, två ovanliga salvpjäser, fyra ovanliga tunga luftvärnsystem, låga tio pansarskytte- och motorskytteforodn, tre stridsvagnar samt 2 224 större drönare på operationell och taktisk nivå. Även en båt eller fartyg anges som förlust. Totalt har Ryssland nu förlorat 166 640 större drönare sedan den fullskaliga invasionens start"
Mycket mer att läsa på bloggen.
https://cornucopia.se/2026/03/uppdateras-ukraina-skyddar-amerikanska-baser-i-jordanien-ryssar-kapitulerar-inte-fatt-mat-pa-veckor- och-sarade-evakueras-inte/
Uppdateras allteftersom.
Senast redigerad av Antistalk Igår kl. 11:52.
Citera
Igår, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
UPPDATERAS: Ukraina skyddar amerikanska baser i Jordanien – ryssar kapitulerar, inte fått mat på veckor och sårade evakueras inte utan dör
skriven av Lars Wilderang 2026-03-09 10:33

"Ukraina ska skickat jaktdrönarförmågor för att skydda amerikanska baser i Jordanien. Det rapporteras om ryssar som kapitulerar för de har inte fått mat på flera veckor och att dubbelt så många ryssar nu dödas som såras, eftersom evakueringar av skadade är obefintliga."

"Ryska förlsuter igår enligt Ukrainas generalstab blev höga 750 manskapsförluster (varav 65+% alltså kan antas dödats eller dö av sina skador i brist på evakuering), mycket svåra 188 transportfordon (vilket förmodligen inkluderar allt motordrivet ner till motorcyklar och fyrhjulingar), massiva 70 artillerisystem, två ovanliga salvpjäser, fyra ovanliga tunga luftvärnsystem, låga tio pansarskytte- och motorskytteforodn, tre stridsvagnar samt 2 224 större drönare på operationell och taktisk nivå. Även en båt eller fartyg anges som förlust. Totalt har Ryssland nu förlorat 166 640 större drönare sedan den fullskaliga invasionens start"
Mycket mer att läsa på bloggen.
https://cornucopia.se/2026/03/uppdateras-ukraina-skyddar-amerikanska-baser-i-jordanien-ryssar-kapitulerar-inte-fatt-mat-pa-veckor- och-sarade-evakueras-inte/
Uppdateras allteftersom.
Tillägg;
"Totalt har Ryssland nu förlorat 166 640 större drönare sedan den fullskaliga invasionens start."
Jo, jo.
Citera
Igår, 12:19
Medlem
Citat:
Precis allt har blivit sämre i ukraina sedan zelensky blev vald som president.

Och Rysslands invasion har alltså inget med saken att göra?

För upplysningens skull, så kan jag nämna att i så gott som alla länder som invaderats har invasionen lett till att det blivit sämre. Du ska se att saker och ting kommer att förbättras snabbt i Ukraina om Putin bara drar hem sina trupper.
Senast redigerad av Auric Igår kl. 12:59.
Citera
Igår, 14:15
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Och Rysslands invasion har alltså inget med saken att göra?

För upplysningens skull, så kan jag nämna att i så gott som alla länder som invaderats har invasionen lett till att det blivit sämre. Du ska se att saker och ting kommer att förbättras snabbt i Ukraina om Putin bara drar hem sina trupper.

För upplysningens skull kan jag nämna att ett lands ledning typiskt sett har inflytande på sannolikheten att bli invaderad, och på om invasionen fortsätter eller inte. Zelensky gick ju till val på att undvika invasion. Tyvärr var hans ledarskap och manövern inskränkt av etnonationalisterna. Som fick precis vad de ville, ett stort renande krig mot Moskva.
Citera
Igår, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
För upplysningens skull kan jag nämna att ett lands ledning typiskt sett har inflytande på sannolikheten att bli invaderad, och på om invasionen fortsätter eller inte. Zelensky gick ju till val på att undvika invasion. Tyvärr var hans ledarskap och manövern inskränkt av etnonationalisterna. Som fick precis vad de ville, ett stort renande krig mot Moskva.

Ett lands möjligheter att undvika att bli invaderat är ganska begränsade i realiteten. Landet befinner sig ju i en utpressningsliknande situation och nånstans någon gång måste man ju säga nej om man vill överleva som självständig stat. Du skulle ju få arbeta helt oavlönat - eller till och med tvingas betala för att få arbeta - om din chef när som helst hade rätt att sänka din lön utan att du opponerade dig.

En demokratiskt styrd stat är faktiskt i någon mening handikappad just på grund av att man har just demokrati. Har folk rätt att opponera sig mot regeringens politik och regeringen måste få parlamentets stöd för sina beslut så medför det med nödvändighet att regeringens eller presidentens manöverutrymme begränsas. Det tveklöst lättare att fatta snabba beslut i en diktatur, deras "beslutseffektivitet" kommer en demokrati aldrig att kunna matcha.

För enkelhetens skull kanske du kan ge exempel på vad Zelensky skulle ha gjort för att undvika den ryska invasionen och som samtidigt skulle ha säkrat Ukrainas självständighet. Och för att du ska vara tydlig kan du även kort berätta vad Iran skulle ha gjort för att undvika att bli bombade? Mullornas avgång hade kanske hjälpt, men jag känner mig ganska säker på att de inte skulle godta det "erbjudandet". Och du kan lämpligen även exemplifiera med några eftergifter som Sverige skulle göra om någon hotade invadera pss (USA, Kina, Ryssland, du kan välja själv). Och då också passa på att redogöra för hur Ulf K eller Magdalena A skulle få igenom dessa eftergifter i Riksdagen på ett lagenligt sätt (att minska Sveriges territorium kräver två omröstningar med mellanliggande val, om det ska göras på ett konstitutionellt korrekt sätt, så din lösning skulle vara mycket intressant att höra).
Citera
Igår, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor

På samma sätt som Polen, Finland, Estland, Lettland, Litauen råkade bli invaderade av Ryssland 1939-1940.

De borde ha undvikit det. Dumma dumma dom.
Citera
Igår, 14:58
Medlem
Citat:
Precis allt har blivit sämre i ukraina sedan zelensky blev vald som president.

Du menar efter Rysslands invasion av Ukraina?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in