Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-16, 19:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
3:e skitsommaren i rad och inget plats har haft fler än 20st högsommardagar.
Fråga, bor du i Stockholm?
ALLA mina kollegor håller med om att sommaren har varit bra.
Citera
2025-08-16, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Läs mitt inlägg igen. Diskussionen handlar inte om jordytan utan om hur mycket solenergi som en stående person tar emot.

Att jordytan tar emot mest energi från solen vid 90 graders solvinkel är självklart. Och detsamma gäller för en person som ligger ner på en plan yta. Men inte för en person som står upp.

Du tror alltså att du blir brunare av stå upp i 3 graders solvinkel än att stå upp i 90 graders vinkel?
Nej du har fel.
Du bortser från flera saker - Vi har en atmosfär runt jorden som filtrerar, reflekterar och delvis blockerar solstrålning. Vid hög solvinkel har strålarna kortare väg genom atmosfären = strålningen och värmeenergin som passerar blir högre än vid låg vinkel då strålarna har en lång väg genom atmosfären och mycket strålning absorberas upp/reflekteras bort.
Den indirekta strålningen som når hela din kropp även om du står upp bortser du också från.
Dessa faktorer har långt långt större inverkan än hurvida du står eller ligger.
Citera
2025-08-16, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Du tror alltså att du blir brunare av stå upp i 3 graders solvinkel än att stå upp i 90 graders vinkel?
Nej du har fel.
Du bortser från flera saker - Vi har en atmosfär runt jorden som filtrerar, reflekterar och delvis blockerar solstrålning. Vid hög solvinkel har strålarna kortare väg genom atmosfären = strålningen och värmeenergin som passerar blir högre än vid låg vinkel då strålarna har en lång väg genom atmosfären och mycket strålning absorberas upp/reflekteras bort.
Den indirekta strålningen som når hela din kropp även om du står upp bortser du också från.
Dessa faktorer har långt långt större inverkan än hurvida du står eller ligger.

Solens strålar har nästan ingen energi vid 3 graders solvinkel. Och vi diskuterar inte heller mängden uv-strålning som passerar. Värmestrålningen från marken är större vid 90 graders solvinkel (eftersom marken är varmare). Men fortfarande inte lika stark som direkt solljus.

Du överskattar hur mycket solstrålning som absorberas/reflekteras av atmosfären. Vid 90 graders vinkel ger direkt solljus 1000 W/m2 jämfört med 760 W/m2 vid 45 graders solvinkel.
Citera
2025-08-16, 20:11
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom

Stockholmare är endast 15% av Sveriges befolkning och representerar inte den genomsnittliga svenskens upplevelse av hur sommaren har varit.
Citera
2025-08-16, 22:44
Medlem
Är ute på min kvällspromenad och för första gången på ett bra tag så känns det verkligen som höst. Minus löv på marken då men det blåser kyligt, bäcksvart ute (förutom lite ljusare vid horisonten som förstörde en del av promenaden) och månen lyser mellan molnen. Fryser om fingrarna gör jag också.

Nästa vecka sjunker temperaturen ner till 7 också här i Uppsala
Citera
2025-08-16, 22:51
Medlem
Jag måste ha nån form av säsongsdepression, är nästan helt övertygad om det. Jag mår inte dåligt så men jag ”blommar” inte ut på våren/sommaren lika som jag gör på hösten. Märker att när det blir kallt o mörkt så blir jag glad o positiv, o jag känner ett lugn inom mig. Nån annan?
Citera
2025-08-16, 22:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Jag är född, uppväxt och bor där. Sommaren har varit bra. Inte jättebra. 7,5/10 solstrålar. Lite för ojämnt för att nå högre.
Citera
2025-08-16, 23:14
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Stockholmare är endast 15% av Sveriges befolkning och representerar inte den genomsnittliga svenskens upplevelse av hur sommaren har varit.
Jo men nu skrev jag gällande stockholm och då kontrade du att det varit piss.
Inte ens norrlänningarna kan väl klaga på sommaren i år...
Citera
2025-08-17, 00:14
Medlem
snillet_1s avatar
Fantastiskt väder på västkusten idag. 23-24 grader, strålande sol och svag bris.

En spaning jag gjort på senare år är att jag finner solen skönast i augusti. Inte för svag som i april, men inte heller för stark som i juni...bara precis rätt. Perfekt att ligga och läsa en bok i solstolen nu.
Citera
2025-08-17, 00:19
Citat:
Jo men nu skrev jag gällande stockholm och då kontrade du att det varit piss.
Inte ens norrlänningarna kan väl klaga på sommaren i år...

Juni och Augusti blev ingen höjdare förutom någon enstaka dag här där.
Juli blev nästan för varm istället
Citera
2025-08-17, 00:37
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Fantastiskt väder på västkusten idag. 23-24 grader, strålande sol och svag bris.

En spaning jag gjort på senare år är att jag finner solen skönast i augusti. Inte för svag som i april, men inte heller för stark som i juni...bara precis rätt. Perfekt att ligga och läsa en bok i solstolen nu.
Solen är lika stark nu som ca 24 april, men det är varmare nu
Citera
2025-08-17, 05:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Juni och Augusti blev ingen höjdare förutom någon enstaka dag här där.
Juli blev nästan för varm istället

Augusti varmare än normalt

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/kartor-avvikelse-hittills/avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in