Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-15, 22:30
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlagenSvensk
Äntligen säger jag! Fast lägre temp i fjällen kan hända på sommaren, snö också.

niceweathertoday kan starta höst o vintertråden snart.

I norrland går temperaturen ner bit för bit från århundradets värmebölja till sensommartemp. Just nu blåst som höststorm faktiskt. Nu ser man hur avlångt landet är, sommar i söder snart höst fjällen.
Märklig sommar, juni var sval, juli het och augusti verkar bli huller om buller.

/SS

Det är hösttemp som gäller från tis och framåt för hela norrland temperaturen kommer inte orkar upp i tio grader och knappt 10 grader vid kusten. Metrologisk höst i stora delar av södra sverige då dygnsmedeltemperaturen kommer ligga under tio grader.

Hösten kommer komma ovanligt tidigt i år. Det skrev jag tidigare i år och jag fick rätt! Vi går mot en istid!
Senast redigerad av Klappasäften 2025-08-15 kl. 22:34.
Citera
2025-08-15, 22:49
Medlem
SlagenSvensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Det är hösttemp som gäller från tis och framåt för hela norrland temperaturen kommer inte orkar upp i tio grader och knappt 10 grader vid kusten. Metrologisk höst i stora delar av södra sverige då dygnsmedeltemperaturen kommer ligga under tio grader.

Hösten kommer komma ovanligt tidigt i år. Det skrev jag tidigare i år och jag fick rätt! Vi går mot en istid!

I skogslandet och kusten kommer det fler dagar med +15-20C, blir överraskad annars. Kan inte var varmt hela tiden, augusti måste trycka ner den vamra juli.
Det först i september som räknas som höstmånad. Har för mig att det krävs en vecka för att det ska bli höst.
Hoppas att du har rätt, vi är värda en riktigt vinter efter denna som förstördes av klimatförändringarna.

/SS
Citera
2025-08-16, 00:15
Citat:
I skogslandet och kusten kommer det fler dagar med +15-20C, blir överraskad annars. Kan inte var varmt hela tiden, augusti måste trycka ner den vamra juli.
Det först i september som räknas som höstmånad. Har för mig att det krävs en vecka för att det ska bli höst.
Hoppas att du har rätt, vi är värda en riktigt vinter efter denna som förstördes av klimatförändringarna.

/SS

Så är det nog, kommer säkert "värmeböljor" i September och även in i November.
Vintern är alltid trögstartad numera.
Citera
2025-08-16, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Vid 45 graders solvinkel ger solljuset 760 W/m2. Mot en vertikal yta blir effekten 540 W/m2. Mot en horisontell yta blir effekten också 540 W/m2.

Vid 55 graders solvinkel ger direkt solljus 800 W/m2. Mot en vertikal yta blir effekten 460 W/m2. Mot en horisontell yta blir effekten istället 650 W/m2.

Den totala energi som träffar dig mitt på dagen blir kanske 138 W om du är en hob.

Personligen tycker jag inte skillnaden mellan 45 och 55 graders solvinkel betyder särskilt mycket för upplevelsen. Det som däremot märks är att solens värmande effekt avtar tidigare på eftermiddagen/kvällen och att det blir mörkt tidigare.

Det kan jag iofs hålla med om. Den stora skillnaden kommer när vinkeln faller under 40 grader. Då känns det inte längre som sommar.
Citera
2025-08-16, 00:30
Medlem
Citat:
Jag har varit i tropikerna ett flertal gånger. Och det är klart att 90 graders solvinkel känns mycket varmare om du ligger på stranden. Men det som diskuterades var hur temperaturen upplevs om du är ute på en promenad. En människa som står upp fångar ganska lite solljus vid 90 graders solvinkel. Sätt dig ner och räkna på det annars är den här diskussionen meningslös.

Det går oavsett inte att jämföra Sverige och ekvatorn eftersom luftfuktigheten är mycket högre vid ekvatorn vilket höjer den upplevda temperaturen med 5-10 grader. Åk istället till ett bergsområde i Etiopien och upplev 90 graders solvinkel vid en temperatur/luftfuktighet som är jämförbar med Sverige under sommaren. Då hade vi fått en bättre jämförelse.

Högre solvinkel = Starkare strålning och större mängd solenergi når jordytan. Det är vetenskapliga fakta. Att du sen "upplever" nåt annat är pseudovetenskap.
Citera
2025-08-16, 08:47
Citat:

/SS

Söndag och Måndag så når det nog upp i 19-20 grader efter kusten, men sen är det över på riktigt, det är väl sista resterna av varmluft som ligger kvar.

Efter Fredagens och Lördagens stormväder kommer det klarna upp och tillfälligt orka upp i "sommar temperaturer" dagtid.

Ser man 2 veckors prognosen så är det inte så rolig läsning om man gillar varmt väder, kallt nattetid också. Att havet värmdes upp i somras kommer nog hjälpa lite.

Vattentempen i sjöarna har drastiskt sjunkit med ca 10 grader, från 22-23 till 12 grader på några dagar.
Citera
2025-08-16, 14:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Söndag och Måndag så når det nog upp i 19-20 grader efter kusten, men sen är det över på riktigt, det är väl sista resterna av varmluft som ligger kvar.

Efter Fredagens och Lördagens stormväder kommer det klarna upp och tillfälligt orka upp i "sommar temperaturer" dagtid.

Ser man 2 veckors prognosen så är det inte så rolig läsning om man gillar varmt väder, kallt nattetid också. Att havet värmdes upp i somras kommer nog hjälpa lite.

Vattentempen i sjöarna har drastiskt sjunkit med ca 10 grader, från 22-23 till 12 grader på några dagar.

Vattentemperatur 18.3 grader

https://badbojen.se/vattentemperatur/Dyket
Citera
2025-08-16, 16:33
Medlem
StigEngstroms avatar
Vi kan summera det med att stockholm har haft en grym sommar.
Hög temp och många soltimmar.
Nu tycks hösten vara på ingång.
Citera
2025-08-16, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Högre solvinkel = Starkare strålning och större mängd solenergi når jordytan. Det är vetenskapliga fakta. Att du sen "upplever" nåt annat är pseudovetenskap.

Läs mitt inlägg igen. Diskussionen handlar inte om jordytan utan om hur mycket solenergi som en stående person tar emot.

Att jordytan tar emot mest energi från solen vid 90 graders solvinkel är självklart. Och detsamma gäller för en person som ligger ner på en plan yta. Men inte för en person som står upp.
Senast redigerad av Jal16 2025-08-16 kl. 18:15.
Citera
2025-08-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Alla som älskar arktiskt klimat kan glädjas från tisdag och framåt. Hösten kommer skölja över hela sverige!

Även söder kommer sommaren ge upp! Fram med vinterkläderna för nu väntar tio månader arktisk kyla! Inte ens augusti gör skäl för sitt namn när bitande hösttemperaturer kommer flera veckor innan månaden når sitt slut.

"Bitande" hösttemperaturer på 15-18 grader.

Och du lovade ju i juni att det skulle bli max 15-20 grader resten av sommaren?
Citera
2025-08-16, 18:29
Citat:
"Bitande" hösttemperaturer på 15-18 grader.

Och du lovade ju i juni att det skulle bli max 15-20 grader resten av sommaren?

Juli 2025 var bara 1 grad varmare i medeltemp än 2024, 16 respektive 17 grader.
Första delen av Juli 2025 var kall och drog ner rejält på medeltempen.

Just nu är det bitande hösttemperaturer som påminner mer om slutet på September.
Flera träd har blåst omkull i stormen som varit nu idag och igår.

Vädret är jäkligt svajigt i överlag, ingen årstid är stabil längre.

I vinter kommer det säkert pendla mellan -25 och +5 grader, alla vintermånader.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-16 kl. 18:33.
Citera
2025-08-16, 18:59
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Vi kan summera det med att stockholm har haft en grym sommar.
Hög temp och många soltimmar.
Nu tycks hösten vara på ingång.

3:e skitsommaren i rad och inget plats har haft fler än 20st högsommardagar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in