Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-08-05, 14:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Men jag menar sommarkänsla med runt 20 grader och sol till mitten av september om man har tur.

Jaha, men sommarkänsla kan man ju ha redan i januari!
Citera
2025-08-05, 15:06
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Men jag menar sommarkänsla med runt 20 grader och sol till mitten av september om man har tur.

Men dom mörka kvällarna gör att det känns som höst ändå, perfekt för svamp och bärplockning dock och för promenader i naturen om det inte är mer än 20.
Citera
2025-08-05, 19:31
Medlem
Faronstreams avatar
Höstfeeling här i Närke endast 15-16c ikväll och väderstationen på taket blåste ner!
Citera
2025-08-05, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Men dom mörka kvällarna gör att det känns som höst ändå, perfekt för svamp och bärplockning dock och för promenader i naturen om det inte är mer än 20.

Här på Västkusten kan det ibland vara riktigt ljummet på kvällarna i september. Då brukar det kännas ganska somrigt även om det är mörkt.
Citera
2025-08-06, 02:12
Medlem
enlevandemans avatar
Det är fan i mig tragiskt att sommaren nu verkar vara över. Saknar den redan. Hösten är väl ok, men vintern kan dra åt helvete. Ingen normal människa gillar vinter.
Citera
2025-08-06, 03:30
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Det är fan i mig tragiskt att sommaren nu verkar vara över. Saknar den redan. Hösten är väl ok, men vintern kan dra åt helvete. Ingen normal människa gillar vinter.

Det var 25 grader igår
Citera
2025-08-06, 03:37
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
I Södra Sverige är det i genomsnitt sommar till mitten av oktober!

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/normalkartor/normal/arstid-start/host
Smhis sätt att mäta är för roliga.

Skulle det vara sommar om det är 11 grader på dagen och 9 på natten? Många som hänger på stranden i det vädret?

Medeltemperaturen för dygnet borde i alla fall vara 15 grader och inte 10.
Citera
2025-08-06, 03:43
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Det var 25 grader igår

Inte i norrland iaf. Och tittar man på alla vädersajter visar det 20-21c grader framöver. Summer is over.
Citera
2025-08-06, 07:47
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Smhis sätt att mäta är för roliga.

Skulle det vara sommar om det är 11 grader på dagen och 9 på natten? Många som hänger på stranden i det vädret?

Medeltemperaturen för dygnet borde i alla fall vara 15 grader och inte 10.

De använder 10c för att de flesta år skulle inte stora delar av norrland få meteorologisk sommar med deras klimat, hade varit bättre med en definition där det krävs minst att 3 av veckans 7 dagar har en maxtemperatur på 20c> och när det går under det är sommaren över.
Senast redigerad av Faronstream 2025-08-06 kl. 07:50.
Citera
2025-08-06, 09:11
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
De använder 10c för att de flesta år skulle inte stora delar av norrland få meteorologisk sommar med deras klimat, hade varit bättre med en definition där det krävs minst att 3 av veckans 7 dagar har en maxtemperatur på 20c> och när det går under det är sommaren över.

Det är en korrekt analys tycker jag!
Augusti har nästan försvunnit som sommarmånad sista åren, verkar inte bli något undantag denna gången heller, tempen orkar knappt över 20 grader, eller är strax under mitt på dagen. På kvällen får man ha på sig höstjackan, då är det inte sommar längre.

Jag kommer inte ihåg att det var så här förr, Augusti kunde vara den bästa månaden men numera är sommaren mer eller mindre över då. Något har hänt med Augusti som ingen pratar om. I September och Oktober då börjar dimmorna komma, och i Oktober kan det redan bli halvt som halvt vinter nu för tiden. Sista åren har Oktober varit kallt, ibland kallare än November.
Senast redigerad av niceweathertoday 2025-08-06 kl. 09:13.
Citera
2025-08-06, 15:08
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Det är en korrekt analys tycker jag!
Augusti har nästan försvunnit som sommarmånad sista åren, verkar inte bli något undantag denna gången heller, tempen orkar knappt över 20 grader, eller är strax under mitt på dagen. På kvällen får man ha på sig höstjackan, då är det inte sommar längre.

Jag kommer inte ihåg att det var så här förr, Augusti kunde vara den bästa månaden men numera är sommaren mer eller mindre över då. Något har hänt med Augusti som ingen pratar om. I September och Oktober då börjar dimmorna komma, och i Oktober kan det redan bli halvt som halvt vinter nu för tiden. Sista åren har Oktober varit kallt, ibland kallare än November.

Yes! Syns även i trenden för 2000-2024 med högsommardagar https://ibb.co/7dvCW24z
Citera
2025-08-06, 15:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Inte i norrland iaf. Och tittar man på alla vädersajter visar det 20-21c grader framöver. Summer is over.

Nej, det var i Haparanda, vart nu det ligger
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in