Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Jag tror att flera länder kommer bli medlemmar i EU närmaste 10-15 åren. Självklart hoppas jag att länder som befinner sig geografiskt i Europa får vara med. Sedan har vi då Ukraina, Turkiet och Georgien.
Eftersom det börjar bli lite tydligt att vi lämnar Europa (Turkiet och Georgien tillhör inte europa geografiskt sett) så anar nog fler att även Kanada är intresserade.
Sedan har vi givetvis England och Norge.
Men ärligt för att EU ska bli lockande att bli medlem i, så finns det även interna problem inom EU som behöver lösas.
Man ställer mycket krav på blivande EU-medlemmar, men man får inte glömma att även EU har problem som måste lösas för att det ska bli en stabil grund att bygga på.
Ett av de stora problemen är givetvis massinvandringen. Det är inte hållbart att Afrika och mellanöstern löser sina överskottsproblem genom att de utvandrar till Europa. Vi går mot en framtid där behovet av mänsklig arbetskraft kommer att minska rejält.
Varje enskilt land i hela världen måste ta ansvar för sin befolkning.
Givetvis även i framtiden behövs arbetskraftsinvandring, men även där till största delen handlar det mer om att man arbetar i ett antal år i ett land och återvänder sedan till sitt hemland. Den permanenta invandringen bör för ett land av Sveriges storlek inte uppgå till mer än 10.000 - 15.000 personer varav de allra flesta då kommer från närliggande grannländer.
Sedan kan man nog räkna med att en stor del av arbetskraftsinvandring sker mellan länder med hög kompetens snarare än mellan länder med hög kompetens och ingen kompetens alls. Således det är mer naturligt att det kommer indiska IT-tekniker eller kineser till Sverige än att det kommer somaliska städare. 90% av all städning i framtiden kommer vi att automatisera och vi behöver inte längre några slavfolk.
Jag ser att EU kommer att expandera lite mer, men sedan ser jag nog hellre att speciellt länderna mellan Europa och Kina etablerar egna handelsunioner och balanserar upp världen. Vi behöver inte en värld som domineras av bara 2-3 giganter, vi behöver en värld där många länder samarbetar med varandra och att alla länder tar ansvar för sina folk och bygger upp stabila arbetsmarknader och en stabil grund för människor att bo och leva.
Tyvärr så har de flesta länder varit i högsta grad oansvariga i den frågan.
Nja, en ytterst liten del av Turkiet liksom en ytterst ytterst liten del av Georgien ligger faktiskt i Europa. Det är väl det dom motiverar sitt närmande till EU med. Däremot ligger inte Armenien alls i Europa men de brukar ändå "få vara med" när Georgien och Azerbajdzjan (som också har en pytteliten bit i Europa) diskuteras.
Och Cypern ska vi inte ens prata om. Ett asiatiskt land som alla tror ligger i Europa. Därtill medlem i många europeiska organisationer som Europarådet, EU o.s.v.