Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-08-16, 13:45
Medlem
Vit-spades avatar
Jag gissar på Montenegro eller Nordmakedonien med Moldavien eller Albanien som bubblare i sammanhanget.

Bosnien och Kosovo har för många inrikespolitiska problem för att komma ifråga. Serbien hade kanske gått men då får de nog byta ledning först. EU tycker nog att den nuvarande är för auktoritär.

Turkiet har velat gå med sen 1987 så det lär väl inte hända nu heller.

Knappast Ukraina så länge det pågår krig i landet.

Georgien hade kanske kunnat vara en kandidat men med den ryskinspirerade så kallade agentlagen har de nog diskvalificerat sig själva för överskådlig tid.

Vad tror ni?
Senast redigerad av Vit-spade 2025-08-16 kl. 13:47.
Citera
2025-08-16, 14:17
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Jag gissar på Montenegro eller Nordmakedonien med Moldavien eller Albanien som bubblare i sammanhanget.

Bosnien och Kosovo har för många inrikespolitiska problem för att komma ifråga. Serbien hade kanske gått men då får de nog byta ledning först. EU tycker nog att den nuvarande är för auktoritär.

Turkiet har velat gå med sen 1987 så det lär väl inte hända nu heller.

Knappast Ukraina så länge det pågår krig i landet.

Georgien hade kanske kunnat vara en kandidat men med den ryskinspirerade så kallade agentlagen har de nog diskvalificerat sig själva för överskådlig tid.

Vad tror ni?
Jag är inte helt positiv till en utvidgning, men om jag fick välja så skulle Georgiens folk kasta av sig sitt proryska ok och närma sig väst, med EU-medlemskap som följd.
Citera
2025-08-16, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Jag är inte helt positiv till en utvidgning, men om jag fick välja så skulle Georgiens folk kasta av sig sitt proryska ok och närma sig väst, med EU-medlemskap som följd.

De har en narkotikapandemi i georgien där de de unga som går på klubbar fastnat i skiten snortar mephedrone och injicerar skiten och de kommer självklart direkt exportera skiten hit om de får gå med i eu precis som litauer tillverkar heroin och blev glada när de kom med i eu för att fritt kunna exportera skiten.
Senast redigerad av Blatteman 2025-08-16 kl. 14:52.
Citera
2025-08-16, 14:51
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Vad tror ni?

Kanada, Israel , Ukraina och Mexico hoppas jag blir nästa EU-Medlemmar. Europa är för stängt för att tillhöra Tyskland_bryssel som ställer alla villkor.
Man vill ha lite cirkus och få lite distans till den trötta rättfärdiga nonsens Protetant-EU dominerat av norra EU rikaste mest röststarka stater.

De har manövrerat in EU i något sorts mjäkig mellanmjölksväg som ingen vill ha , och som ingen annan respekterar globalt.
Vi har bjudit in till gängkrig på våra gator i alla våra EU-nationer men fortfarande ska föreläsa för alla om hur lyckade och framtidssäkert EU är egentligen
Senast redigerad av Upplyften 2025-08-16 kl. 14:57.
Citera
2025-08-16, 15:16
Medlem
Jordgubbes avatar
Finns en knippe länder som förberett och är "kandidater", såsom Ukraina (ansökt och fått kandidatstatus), Moldavien (likaså), Georgien: (samma), Serbien (i förhandlingar), Montenegro (i förhandlingar), Albanien (på gång), och Nordmakedonien (också på g). Synd att Grönland trilskas och bara är med på trekvart. Eu har en massa potentiella hot mot sig så vore intressant vilka nya som bäst kan hjälp till att stävja problem (Ryssland och Kina hotar, migration är ett trassel, finns nog en del inom det digitala också där man behöver kompetens, kraft och sammanhållning), dvs vad tycker Eu själva?
Citera
2025-08-16, 15:22
Medlem
oarligs avatar
In:

1 - Schweiz
2 - Albanien
3 - Bosnien
4 - Moldavien
5 - Liechtenstein

Ut:

1 - Finland
2 - Sverige
3 - Danmark

Skapar Skandinavisk union med Norge som 4:e land.
Citera
2025-08-16, 15:23
Medlem
Jag hoppas att rysspacket i transnistrien muppar sig mot ukraina så ukraina gör rent hus med slöddret så moldavien lan gå med i eu under ordnade former.

Island kanske kan gå med de också.
Citera
2025-08-16, 15:25
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Vad tror ni?

Schweiz är nästa medlem.
Citera
2025-08-16, 15:30
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
Schweiz är nästa medlem.

Det skulle förstås vara positivt för EU, dock inte troligt.
Citera
2025-08-16, 15:31
Medlem
Hajlajfs avatar
Även om det geografiskt är helt galet så hade gärna sett Kanada med i EU och skippa alla östlander som bara tynger ned EU med skitimmigranter som bara tigger, luras och stjäl.
-Kulturellt väldigt lika med åtminstone delar av EU.
-Att hela norra nordatlanten blir EU:s ger stora strategiska fördelar.
-Motkraft till Tyskland som mer eller mindre ser EU som sin bakgård.
-Otrolig tillgång till naturresurser.
Citera
2025-08-16, 15:40
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajlajf
Även om det geografiskt är helt galet så hade gärna sett Kanada med i EU och skippa alla östlander som bara tynger ned EU med skitimmigranter som bara tigger, luras och stjäl.
-Kulturellt väldigt lika med åtminstone delar av EU.
-Att hela norra nordatlanten blir EU:s ger stora strategiska fördelar.
-Motkraft till Tyskland som mer eller mindre ser EU som sin bakgård.
-Otrolig tillgång till naturresurser.

Ryssland har större tillgång till naturresurser än EU och oss.
Citera
2025-08-16, 15:51
Medlem
Jag tror att flera länder kommer bli medlemmar i EU närmaste 10-15 åren. Självklart hoppas jag att länder som befinner sig geografiskt i Europa får vara med. Sedan har vi då Ukraina, Turkiet och Georgien.

Eftersom det börjar bli lite tydligt att vi lämnar Europa (Turkiet och Georgien tillhör inte europa geografiskt sett) så anar nog fler att även Kanada är intresserade.

Sedan har vi givetvis England och Norge.

Men ärligt för att EU ska bli lockande att bli medlem i, så finns det även interna problem inom EU som behöver lösas.

Man ställer mycket krav på blivande EU-medlemmar, men man får inte glömma att även EU har problem som måste lösas för att det ska bli en stabil grund att bygga på.

Ett av de stora problemen är givetvis massinvandringen. Det är inte hållbart att Afrika och mellanöstern löser sina överskottsproblem genom att de utvandrar till Europa. Vi går mot en framtid där behovet av mänsklig arbetskraft kommer att minska rejält.

Varje enskilt land i hela världen måste ta ansvar för sin befolkning.

Givetvis även i framtiden behövs arbetskraftsinvandring, men även där till största delen handlar det mer om att man arbetar i ett antal år i ett land och återvänder sedan till sitt hemland. Den permanenta invandringen bör för ett land av Sveriges storlek inte uppgå till mer än 10.000 - 15.000 personer varav de allra flesta då kommer från närliggande grannländer.

Sedan kan man nog räkna med att en stor del av arbetskraftsinvandring sker mellan länder med hög kompetens snarare än mellan länder med hög kompetens och ingen kompetens alls. Således det är mer naturligt att det kommer indiska IT-tekniker eller kineser till Sverige än att det kommer somaliska städare. 90% av all städning i framtiden kommer vi att automatisera och vi behöver inte längre några slavfolk.

Jag ser att EU kommer att expandera lite mer, men sedan ser jag nog hellre att speciellt länderna mellan Europa och Kina etablerar egna handelsunioner och balanserar upp världen. Vi behöver inte en värld som domineras av bara 2-3 giganter, vi behöver en värld där många länder samarbetar med varandra och att alla länder tar ansvar för sina folk och bygger upp stabila arbetsmarknader och en stabil grund för människor att bo och leva.

Tyvärr så har de flesta länder varit i högsta grad oansvariga i den frågan.
Senast redigerad av SecretGarden352 2025-08-16 kl. 15:54.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in