Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-08-16, 15:53
Medlem
Adelsdams avatar
Moldavien kommer inte kunna gå med i EU så länge inte konflikten med Transnistrien klaras upp. Ett land som vill gå med i EU får inte ha några pågående gränsdragningskonflikter.
Citera
2025-08-16, 15:54
Medlem
Jag tror Norge, Island och Schweiz.
Citera
2025-08-16, 16:17
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Moldavien kommer inte kunna gå med i EU så länge inte konflikten med Transnistrien klaras upp. Ett land som vill gå med i EU får inte ha några pågående gränsdragningskonflikter.

Utom Cypern då. De fick ju gå med fast Turkiet i praktiken ockuperat den norra delen.
Citera
2025-08-16, 16:21
Medlem
Adelsdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-spade
Utom Cypern då. De fick ju gå med fast Turkiet i praktiken ockuperat den norra delen.

Bra poäng. Det tänkte jag inte på. Har den grekcypriotiska delen övergett kraven på den turkcypriotiska delen?
Citera
2025-08-16, 16:30
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Bra poäng. Det tänkte jag inte på. Har den grekcypriotiska delen övergett kraven på den turkcypriotiska delen?

Tror snarare det är så att båda sidor säger att de vill ha ett återförenat Cypern men de är inte överens om vad ett "återförenat Cypern" ska innebära och hur det ska styras.
Citera
2025-08-16, 16:36
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
In:

1 - Schweiz
2 - Albanien
3 - Bosnien
4 - Moldavien
5 - Liechtenstein

Ut:

1 - Finland
2 - Sverige
3 - Danmark

Skapar Skandinavisk union med Norge som 4:e land.

Och Island som 5:e då eller?
Citera
2025-08-16, 16:36
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oarlig
Schweiz är nästa medlem.

Utveckla gärna!
Citera
2025-08-16, 16:41
Medlem
Vit-spades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tror att flera länder kommer bli medlemmar i EU närmaste 10-15 åren. Självklart hoppas jag att länder som befinner sig geografiskt i Europa får vara med. Sedan har vi då Ukraina, Turkiet och Georgien.

Eftersom det börjar bli lite tydligt att vi lämnar Europa (Turkiet och Georgien tillhör inte europa geografiskt sett) så anar nog fler att även Kanada är intresserade.

Sedan har vi givetvis England och Norge.

Men ärligt för att EU ska bli lockande att bli medlem i, så finns det även interna problem inom EU som behöver lösas.

Man ställer mycket krav på blivande EU-medlemmar, men man får inte glömma att även EU har problem som måste lösas för att det ska bli en stabil grund att bygga på.

Ett av de stora problemen är givetvis massinvandringen. Det är inte hållbart att Afrika och mellanöstern löser sina överskottsproblem genom att de utvandrar till Europa. Vi går mot en framtid där behovet av mänsklig arbetskraft kommer att minska rejält.

Varje enskilt land i hela världen måste ta ansvar för sin befolkning.

Givetvis även i framtiden behövs arbetskraftsinvandring, men även där till största delen handlar det mer om att man arbetar i ett antal år i ett land och återvänder sedan till sitt hemland. Den permanenta invandringen bör för ett land av Sveriges storlek inte uppgå till mer än 10.000 - 15.000 personer varav de allra flesta då kommer från närliggande grannländer.

Sedan kan man nog räkna med att en stor del av arbetskraftsinvandring sker mellan länder med hög kompetens snarare än mellan länder med hög kompetens och ingen kompetens alls. Således det är mer naturligt att det kommer indiska IT-tekniker eller kineser till Sverige än att det kommer somaliska städare. 90% av all städning i framtiden kommer vi att automatisera och vi behöver inte längre några slavfolk.

Jag ser att EU kommer att expandera lite mer, men sedan ser jag nog hellre att speciellt länderna mellan Europa och Kina etablerar egna handelsunioner och balanserar upp världen. Vi behöver inte en värld som domineras av bara 2-3 giganter, vi behöver en värld där många länder samarbetar med varandra och att alla länder tar ansvar för sina folk och bygger upp stabila arbetsmarknader och en stabil grund för människor att bo och leva.

Tyvärr så har de flesta länder varit i högsta grad oansvariga i den frågan.

Nja, en ytterst liten del av Turkiet liksom en ytterst ytterst liten del av Georgien ligger faktiskt i Europa. Det är väl det dom motiverar sitt närmande till EU med. Däremot ligger inte Armenien alls i Europa men de brukar ändå "få vara med" när Georgien och Azerbajdzjan (som också har en pytteliten bit i Europa) diskuteras.

Och Cypern ska vi inte ens prata om. Ett asiatiskt land som alla tror ligger i Europa. Därtill medlem i många europeiska organisationer som Europarådet, EU o.s.v.
Citera
2025-08-16, 16:54
Medlem
pn222jws avatar
Storbritannien - exportindustrin och LibDem vill tillbaks. Island är också nära.
Citera
2025-08-16, 17:40
Medlem
Citat:
Utveckla gärna!
Trump tariffer slår hårt mot Schweiz , dess president var i Washington nyligen, fick träffa Usa utrikesminister. Deras självbild fick en rejäl knäck, lägg på det guld och medicin industrin. Det går fort i hockey
Citera
2025-08-16, 18:11
Medlem
oarligs avatar
Citat:
Utveckla gärna!

Schweiz är positivt för EU, och är tänkbara.
Citera
2025-08-16, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Jag hoppas att rysspacket i transnistrien muppar sig mot ukraina så ukraina gör rent hus med slöddret så moldavien lan gå med i eu under ordnade former.

Island kanske kan gå med de också.

Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Storbritannien - exportindustrin och LibDem vill tillbaks. Island är också nära.

Klart Island kan gå med men 2015 så drog dom tillbaks sin kandidatur. Faktiskt det land med flest slutförhandlade kapitel. Dessutom medlemmar av såväl Schengen som EES. skulle säkert bara ta en sisådär 4-6 år för dom att komma med.
Senast redigerad av MuppetMinnieMe 2025-08-16 kl. 18:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in