Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djupfrys
Håller helt med. Danskar är livsfarliga på motorvägar. Tyskar har i regel järnkoll, problemet är att de förväntar sig att danska turister också har det
Och då smäller det.
Alla danskar på motorväg verkar ju påverkade av öl och cannabis

Ja, det måste vara öl och cannabis som är anledningen till att Danmark har det fjärde lägsta antalet trafikdöda per 1 000 000 invånare i EU:

https://vignetteswitzerland.com/da/m...at-kre-i-2024/
Citera
2025-08-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kendra
Svenskar kör otroligt sakta och respekterar i regel hastighetsgränserna vilket är jobbigt för någon som mig som bor utomlands där alla i regel kör 10-20 km över hastighetsgränsen.

Sant, men jag har också märkt en tendens till att svenskar kör allt snabbare. Körde en sträcka på 400 km och det var rätt många somn höll 140 på 120 väg. T om majoriteten av förarna under en sträcka. Bara det talar för att det är dags att öka hastigheten till åtminstone 130.
Citera
2025-08-16, 15:32
Medlem
Uncorruptables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Resno
Otroligt komiskt att kalla tyskar för sopor när Sverige ser ut som skit på alla sätt och vis jämfört med Tyskland 😂
Fast där har du fel (igen). Du är en person som inte ofta har rätt när du tänker va? Jag kallar inte alla tyskar för sopor. Men att vissa tyskar som åker på motorvägen deras är riktiga sopor av egen erfarenhet.
Citera
2025-08-16, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Ja, det måste vara öl och cannabis som är anledningen till att Danmark har det fjärde lägsta antalet trafikdöda per 1 000 000 invånare i EU:

https://vignetteswitzerland.com/da/m...at-kre-i-2024/

Danmark har friheter som DDR-Sverige bara kan drömma om och de är också generellt mer framgångsrika.
Citera
2025-08-16, 15:33
Medlem
Ökad hastighet blir fler dödsolyckor, de flesta fattar detta.
Citera
2025-08-16, 15:35
Medlem
MrMarios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iceblade02
Det påståendet som du gör här är helt felaktigt. Du utesluter den allra viktigaste nackdelen, vilket är ökade restider, något som har reella kostnader både i enorma mängder tid som kollektivt slösas bort i trafiken och ekonomiskt i form av ökade kostnader från transporter både av varor och inom arbete. Hänvisar till ett tidigare inlägg som jag gjorde...

Löjligt att ha så bråttom. Restid är en del av livet, inget man "slösar bort".
Och det handlar för övrigt om extremt små tidsvinster. Att köra 50 mil med en genomsnittshastighet av 120 tar 4h20min, att köra samma sträcka i 130 sparar knappt en halvtimme, försumbart. Och det är ju sträckor folk främst åker på semester och dylikt då man har oändligt med tid. Vid vanliga jobbpendlingsavstånd blir tidsvinsterna bara minuter. Och med lägre hastigheter sparar vi mycket större och mer betydelsefulla värden; människoliv och miljö. Finns inga legitima skäl egentligen med högre hastigheter än ca. 100 km/h.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Fast där har du fel (igen). Du är en person som inte ofta har rätt när du tänker va? Jag kallar inte alla tyskar för sopor. Men att vissa tyskar som åker på motorvägen deras är riktiga sopor av egen erfarenhet.

Där har du fel (igen). Det verkar vara en vana för dig.

Och nej, ”egen erfarenhet” av att någon tysk inte blinkade när han bytte fil är inte ett argument för att hela deras system är sämre än vårt. Alla länder har idioter på vägarna: skillnaden är att tyskarna har ett system som fungerar trots det, medan vi har byggt hela vår trafikpolitik utifrån att alla ska behandlas som idioter.

Så du kan fortsätta peka på enstaka ”sopor” du stött på i Tyskland, men det ändrar inte faktum: deras vägar flyter, våra står still.

Jag är för övrigt helt säker på att det är du som är nollan i Tyskland. Generellt bör sosse-svennar hålla sig låååångt bort från autobahn med tanke på hur efterblivet det körs här hemma.
Citera
Medlem
Citat:
Säger killen som drog statistik ur röven och som helt saknade relevans.

Det krävs ingen forskningsrapport för att konstatera att Tyskland och Danmark både har högre fartgränser och bättre disciplin. Det ser man direkt om man kört mer än mellan E4:an och ICA.

Och ditt ”väglag”-argument är lika pinsamt. Tror du inte att Tyskland och Österrike har snö, is, dimma och bergsvägar? Skillnaden är att de inte använder klimatet som ursäkt för att hålla vuxna människor i koppel. Man anpassar helt enkelt hastigheten som en vuxen människa med hjärna. Ni sossar är däremot som lydiga robotar som bara klarar att leva efter direkta instruktioner från staten.

När det gäller IQ och funktionsnivåer var poängen inte att visa dig en tabell från SCB, det var att peka på det uppenbara: kördisciplinen i Sverige är på dagisnivå jämfört med grannländerna. Men du verkar behöva siffror på precis allt för att förstå ens det mest uppenbara, och det i sig bevisar ganska väl min poäng.

Att kalla någon sosse utan grund bevisar bara. Vilket jävla spån du är. Håll dig saklig eller dra. Du vill att jag tar hänsyn till alla aspekter i ett inlägg. Jag tänker inte skriva en bok till dig. Men du däremot drar bara fram ditt eget tyckande som fakta. Grattis till din låga begåvning.
Citera
2025-08-16, 15:36
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Jag kan avslutningsvis erkänna att länder som Danmark och Tyskland har riktigt efterblivna lagar de med som är väldigt mycket striktare än svenska, men när det kommer till just saker som individuell frihet - fart, alkohol, prostitution, ja då står Sverige där som det mest kastrerade landet av dem alla.
Det är riktigt att du ska bo i Danmark om du gillar cigaretter, alkohol, köra för fort, knark, sunkiga kvarter, prostitution. Om du flyttar så stiger IQ i båda länderna.

Du kanske borde bo i Bulgarien eller Rumänien, där kör de som dårar. Du känns lite Bulgarisk. Ca fem gånger högre risk att dö i trafiken där mot Sverige och Norge. Ett toppbetyg helt enkelt.
https://vignetteswitzerland.com/sv/f...tt-kra-i-2024/
Senast redigerad av Paris24 2025-08-16 kl. 15:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ökad hastighet blir fler dödsolyckor, de flesta fattar detta.

”De flesta fattar detta”… jo, det låter ju fint, men det är en slogan, inte fakta.

Statistiken visar att på tyska motorvägar, där hastigheterna är högre, är dödstalen per körd kilometer lägre än på svenska motorvägar. Varför? För att trafikkulturen bygger på disciplin istället för dagisregler.

Så nej, högre fart i sig betyder inte fler dödsolyckor. Det som dödar är brist på uppmärksamhet, dåliga förare och idioter som blockerar vänsterfilen. Men det är klart, det är enklare att upprepa en klyscha än att förstå hur verkligheten faktiskt ser ut.
Citera
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ge det lite tid och allt fler välbärgade och produktiva svenskar kommer att göra det. Kvar blir bara ni fattiga sossar och muslimer 😂

Oj då, ytterligare en karlakarl. Grattis Polen!
Citera
2025-08-16, 15:37
Medlem
På motorvägen mellan Brasilia och närliggande två miljoners staden Goiania har de rejäla fartbulor var femte kilometer. Där kör man och kör om i den fil man känner för.

Vid varje infart till en rondell finns en skylt om stopplikt som jag aldrig har sett någon bry sig om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in