2025-07-26, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
https://www.swedenabroad.se/sv/om-ut...-Filippinerna/
Allmänna säkerhetsläget
I delar av Mindanao och i Suluarkipelagen förekommer väpnade oroligheter mellan den filippinska militären och muslimska separatistorganisationer. Strider mellan militär och kommunistrebeller kan förekomma i hela landet, främst på landsbygden. Även om stridigheterna är begränsade till vissa områden kan civilbefolkningen drabbas. Resenärer uppmanas vara särskilt försiktiga och uppmärksamma på platser med folksamlingar och vid bruk av kollektiva transportmedel. Flera kidnappningar av västerlänningar har ägt rum, framför allt i södra Filippinerna.
Citera
2025-07-26, 20:42
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyschen
Hej tänkte bara fråga om någon vet något om Argao? är det farligt där? och är det fint där? värt att åka dit?
Inte farligt ! Har passerat stället flera gånger från Cebu City till Santander för att ibland ta båt till Dumaguete
Senast redigerad av DjStef 2025-07-26 kl. 20:48.
Citera
2025-08-01, 09:47
Medlem
r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Inte farligt ! Har passerat stället flera gånger från Cebu City till Santander för att ibland ta båt till Dumaguete
Stanna till på Eden i Santander nästa gång så bjuder jag på en öl. Är dock inte nere förrän slutet av Oktober igen.
Citera
2025-08-12, 15:58
Medlem
Ska vara i Thailand 3 månader tills man blir utslängd...

Funderar att efter det ta 1 månad i Filippinerna.
Men lite orolig över säkerheten där?
Känns lite hårdare samhälle och risker större än Thailand?

Vart åka om man vill träffa tjejer och sola bada?
Budget boende max 10 tusen för en månad, går det?

Manilla bay beach är det bra område för första gången resenär?
Senast redigerad av Goldmansach 2025-08-12 kl. 16:10.
Citera
2025-08-13, 20:39
Medlem
DjStefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r2d2
Stanna till på Eden i Santander nästa gång så bjuder jag på en öl.
Ska självklart göra det igen...Måste kolla vilket år jag bokat o fira nyår där ( kanske 2010) oavsett så rekommendera alla vettiga personer besöka Eden.. Vet att min polare boende på Negros vart där oxo..kanon Mr D
Citera
2025-08-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Jag tycker inte man behöver vara orolig gällande säkerhet.
Filippinska tjejer? Dom finns ju överallt. Men är det party du vill ha?
10000 på boende ger dig gott om alternativ välja mellan på dom flesta ställen.
Citera
2025-08-14, 05:51
Medlem
r2d2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjStef
Ska självklart göra det igen...Måste kolla vilket år jag bokat o fira nyår där ( kanske 2010) oavsett så rekommendera alla vettiga personer besöka Eden.. Vet att min polare boende på Negros vart där oxo..kanon Mr D
Vi håller på och expanderar lite.
Jag har tillsammans med min vän Budoy byggt en ny musikbar, Sigbin Haus, i anslutning till Eden. Med en dorm för 24 man när det kommer större grupper för konserter eller live DJ framträdande vi har varje lördag.
Blir förhoppningsvis lite livligare där nu :-)
Citera
2025-08-14, 10:51
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmansach

Boracay drar du till i December fram till April, Maj alt. Puerto Galera (?), Cebu eller Bohol. 10K SEK räcker om du inte letar beach front i Peak Season.
Manilla bay beach bara du promenerar vid om du stannar några dagar i Manila. Undik helst Manila över huvud taget. Flyg direkt till Cebu i stället.
Nämnda turist ställen är i princip lika säkert som Thailand. Cebu city bör du dock tänka till när det gäller taxi dock.
Senast redigerad av Nicke08 2025-08-14 kl. 10:59.
Citera
2025-08-14, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Boracay drar du till i December fram till April, Maj alt. Puerto Galera (?), Cebu eller Bohol. 10K SEK räcker om du inte letar beach front i Peak Season.
Manilla bay beach bara du promenerar vid om du stannar några dagar i Manila. Undik helst Manila över huvud taget. Flyg direkt till Cebu i stället.
Nämnda turist ställen är i princip lika säkert som Thailand. Cebu city bör du dock tänka till när det gäller taxi dock.

Vart någonstans börjar det bli lite obehagligt/farligt då, vilka öar söderut/österut?
Citera
2025-08-15, 09:14
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinkelConnoisseur
Vart någonstans börjar det bli lite obehagligt/farligt då, vilka öar söderut/österut?
Jag undviker hela Mindanao. Pga Muslimer. Jag är lång och vit. Smälter inte in osedd. Varit där flera gånger, men det finns ingen anledning eftersom landet har bättre ställen utan Moskéer.

I övriga Filippinerna runt rurist ställen är säkerheten att jämföras med i Thailand.

Finns flera i tråden som har en annan bild av Mindanao. Lyssna med dem också.
Citera
2025-08-19, 21:36
Medlem
jag tänkte åka till filippinerna för första gången.

tänkte kanske cebu och bohol?

jag gillar att köra scooter och se fina ställen. natur, vattenfall, viewpoints osv osv.

frågor:
1 - är cebu och/eller bohol fina ställen?
2 - hur är filippinerna jämfört med thailand och bali. jag trivdes jättemkt i bali.
3 - hört att hotell är mkt dyrare i filippinerna, stämmer det?
Citera
2025-08-20, 16:29
Medlem
Stoolers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n7qct34
jag tänkte åka till filippinerna för första gången.

tänkte kanske cebu och bohol?

jag gillar att köra scooter och se fina ställen. natur, vattenfall, viewpoints osv osv.

frågor:
1 - är cebu och/eller bohol fina ställen?
2 - hur är filippinerna jämfört med thailand och bali. jag trivdes jättemkt i bali.
3 - hört att hotell är mkt dyrare i filippinerna, stämmer det?

1. Staden Cebu är inget att se, storstad, stökigt och Taxichaffisar som undviker att sätta på taxametern. Däremot finns det flera fina ställen på ön, vattenfall med badmöjligheter och så. Bohol är helt grymt om man gillar storslagen natur, Chocolate Hills är grymt läckert att se. Billigt boende också så länge man undviker turistområdet kring Tagbilaran. 2 1/2 timme med båt från Cebu eller Dumaguete på Negros.

2. Öl, mat och scooterhyra är billigare än i Thailand, Bali har jag inte så bra koll på. Filippinska maten generellt på restauranterna är inte vad vi västerlänningar är vana vid. Thaimaten är överlägset mycket bättre.

3. När jag var där senast (2019) så var priserna ganska likvärdiga förutom i städerna. Hotellet i Cebu var rätt uselt men de tog rätt bra betalt. Bodde All-inkl på Bohol 1 vecka kostade i princip samma peng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in