Citat:
Ursprungligen postat av
n7qct34
jag tänkte åka till filippinerna för första gången.
tänkte kanske cebu och bohol?
jag gillar att köra scooter och se fina ställen. natur, vattenfall, viewpoints osv osv.
frågor:
1 - är cebu och/eller bohol fina ställen?
2 - hur är filippinerna jämfört med thailand och bali. jag trivdes jättemkt i bali.
3 - hört att hotell är mkt dyrare i filippinerna, stämmer det?
1. Staden Cebu är inget att se, storstad, stökigt och Taxichaffisar som undviker att sätta på taxametern. Däremot finns det flera fina ställen på ön, vattenfall med badmöjligheter och så. Bohol är helt grymt om man gillar storslagen natur, Chocolate Hills är grymt läckert att se. Billigt boende också så länge man undviker turistområdet kring Tagbilaran. 2 1/2 timme med båt från Cebu eller Dumaguete på Negros.
2. Öl, mat och scooterhyra är billigare än i Thailand, Bali har jag inte så bra koll på. Filippinska maten generellt på restauranterna är inte vad vi västerlänningar är vana vid. Thaimaten är överlägset mycket bättre.
3. När jag var där senast (2019) så var priserna ganska likvärdiga förutom i städerna. Hotellet i Cebu var rätt uselt men de tog rätt bra betalt. Bodde All-inkl på Bohol 1 vecka kostade i princip samma peng.