Citat:
Ursprungligen postat av
HeyItsJimmy
Enligt min väninna finns det ett forum på internet som utgör en slags samlingsplats för folk som ångrar sitt beslut att skaffa barn. Tydligen skriver folk under anonymitet och beklagar sig över hur mycket svårare deras liv blivit sedan de blev föräldrar samt uttrycker en önskan att göra barnens födslar ogjorda.
Jag har själv inga barn än och kan därför inte besvara ovan frågeställning. Undrar dock som titeln lyder - ångrar ni någonsin att ni fick barn?
Här har du, ånger per dess korrekta definition:
https://www.reddit.com/r/regretfulparents/
Sedan kan jag informera alla er som romantiserar föräldraskap om följande:
-bland diagnosbarnen finns det gott om ångerfulla föräldrar. Föräldrar som mår dubbelt så dåligt bara för att de skuldbelägger sig själva för att de önskar att de fick leva om sitt liv och inte skaffa barn - för att yppa att man ångrar sina barn är i det närmaste en dödssynd.
Sedan verkar det som folk inte är öppna för att diskutera en annan variant, folk kanske inte ångrar sina barn men de hatar att vara föräldrar, att föräldraskapet förstör deras liv. Kvinnor har ett annat dilemma, upp till 10% får sina underliv förstörda, på det alla som får andra delar av kroppen förstörd. Sådana bitar kan också resultera i just "ånger".