Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Vadå flytta? Är du rädd för att den stackars gäddan ska bli vräkt?
Jag har hellre en cykeltjuv som granne än en gädda/pedofil.
Att du skulle önska tvärt om skulle inte förvåna mig det minsta.
Vi är olika.
Du läser saker som inte står med i text.
Allt jag sa är att inget lagligt kan tvinga någon annan att flytta, det ända lagliga man kan göra är att själv flytta.
Det finns massa saker du
kan göra för att få någon annan att flytta men allt går att rubricera som brott. Speciellt om din avsikt är att få någon vräkt eller att flytta.
Trakasserier och ofredande täcker stor del utav allt man kan göra emot någon för att försöka tvinga dem att flytta.
Men även saker som att sprida rykten och försöka få grannar att gå emot någon, går som sagt under förtal som är en rubricering som är känd i tråden.
Beroende på hur det görs kan verbala uttalanden om flytten utgöra hot.
Något jag nämnt flertalet gånger är hur Dumpen leder till påföljds brott vilket i sin tur leder till ökad press på brottssystemet som i sin tur leder till mindre resurser att lägga på barnrelaterade brott, något som du bevisar rätt tydligt.
Du yttrar påståenden om att du mer eller mindre skulle kunna begå vad som ifall din granne blev uthängd.
Straff
Hot, trakasserier, ofredande - upp till 1 år
Förtal - upp till 2 år
Grovt hot - 4 år
Grooming - 2 år men grovt upp till 6.
Det är bara några av möjligheterna, men de bär en liknande straffskala så prioriteringen är liknande. Vilket gör att polisen måste dela på sina resurser.
Vilket gör att så som Patrik gnällde om i sitt inlägg med att det kan ta 3 år för att få någon dömd, kan leda till 4 eller mer. Men om polisen själva hade fått jobba på detta utan att bli störda av Dumpen relaterade brott så hade det kanske varit 2. Istället kommer Patrik och säger det spelar ingen roll om folk blir dömda för riktiga brott mot barn utan deras straff är mycket bättre, deras sätt är det bästa.
Bästa hade väl ändå varit om folk som faktiskt har utredningar emot sig blivit dömda och fått vård?