Citat:
Ursprungligen postat av
MannenP
Att bo i hus är billigt.
Efter ett års renovering så har vi värderat om och kommit under 50% belåning. Jag bad om att slippa amortering på lånet på 2 miljoner och fick ok på det. Så nu bor vi riktigt fint för 3025 kr i månaden i ränta och driftkostnader utöver det på kanske 4000 kr per månad. Men vi har även hyresintäkter på 10.000 i månaden vilket nästan är skattefritt. Så vi bor gratis med ett litet överskott varje månad.
Sverige är fantastiskt.
Det är bara billigt om man inte vet hur man räknar. Du säger att ni har 50% belåning. Med 3025kr i ränta (gissar att det är efter avdrag) och runt 3% ränta så har du runt 1,8 miljoner i kapital låsta i bostaden. Effektivräntan du betalar på det är runt 5%, dvs din alternativkostnad är 7500kr per månad.
Dessutom är din driftkostnad alldeles för låg, återigen så vet du antingen inte hur man räknar eller så ljuger du bara.
Fastighetsavgift: ~800kr per månad
VA: ~600kr per månad
Ränta: 3025kr
Alternativkostnad: 7500kr per månad
Så utan att ta hänsyn till någon el, uppvärmning, sophämtning, hemförsäkring, eller liknande så betalar du 12000kr per månad. Ett vanligt svennehus kostar runt 5000kr per månad i reparationer och underhåll över tid.
Och ja, jag har hus och jag vet vad det faktiskt kostar att bo i hus.