Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
Det där drar iväg djävligt snabbt lite därför jag är tveksam till om singelraket är så bra lösning om man ska ha upp nåt tyngre
Om du har 1 raket, 3 som Apollo eller 33 som Starship Heavy spelar egentligen ingen roll, det handlar enbart om "hur mycket bränsle given processen du använder kan du oxidera per sekund". Såklart, har du 1 motor och den dör, kaos. Har du 3 motorer och 1 dör, förmodligen kaos. Har du 33 motorer och 1 dör, *borde* inte vara kaos - men vi har sett att 3 döda av 33 ställt till det.
Så pick your path and make it good. Ingen av Apollos motorer la av, medans drivor av SpaceX raptor har. Vi ÄR inte sämre nu än så, så det e nåt annat bakom.
Citat:
Ursprungligen postat av
Arne.Anka
samma sekund vi börjar få igång reaktorer som använder helium-III som bränsle så kommer vi åka till månen för att hämta bränsle och det blir inte länder & stater som gör det utan företag i vinstdrivande syfte.
Räcker med 75 ton helium-III för att tillgodose 1års energiförbrukning för jorden, det är grova pengar som ligger o väntar när fusionskraftverken kommer igång.
Det troliga för fusion om vi nånsin fixar det är deuterium och tritium som första stegen; helium-3 vore bra av andra orsaker men det är inte ens säkert att vi nånsin fixar fusionskraft.
Så det i sig är inte en anledning till månen, menar jag. Och krisar det har vi Helium-3 här eller kan skapa, läste jag nånstans (för mindre energi än vi skulle få ur det, ja).