2024-10-30, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vill man ha en satellit som man t ex skall rikta en parabol mot så vill man ha den i geostationär omloppsbana så att man kan rikta parabolen mot den och så fungerar det. Månen ligger ju inte på samma plats hela tiden så du måste rikta om parabolen typ varannan minut. Dessutom går det precis som du säger åt mer bränsle att åka till månen än till geostationära omloppsbanan då månen ligger mycket längre bort. Vad skulle meningen vara att skicka satelliter till månen när man kan ha dem i omloppsbana runt jorden?
Varför skulle slängda stativ behöva vara fejkat?
Satteliterna kanske flyger lite av sig självt då runt jorden , ingen tankning?
Satellit vet jag inte om dom kan besöka innuti men station då.

På månen står man man helt gratis det var så jag tänkte.
Senast redigerad av troligengud 2024-10-30 kl. 16:48.
Citera
2024-10-30, 17:21
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Lite konstigt att inte ha en station på månen istället för en satellit runt jorden eller runt månen när den ändå kunde stå på månen.

Men det är nog längre en man tror och kräver mycket mer bränsle än man tror för att ta sig dit.

Men nått teleskåp borde dom ju kunna ha där iaf som sänder bilder.

Det kanske går åt för mycke energi att sända så långt?

Jag kolla mycke klipp på youtube för länge sedan var spännande vad folk hittat för onaturlig.

Men det konstigaste var nått klipp där austronataerna bevisa att dom var på månen ock började kasta utrustning på månen stativ och sånt det måste ju vara fejkat.
Först, avståndet till månen är känt på millimeternivå. Men det ökar varje år med runt 3.8 cm om året. Varje år sedan miljarder år - you do the math.

Sen, nej, det är varken längre eller tar mer "bränsle" än man tror. Vi vet exakt hur mycket energi som går åt. Och att sända nåt till den stationära satellitbanan eller månen kan kvitta, energimässigt. Bra antenner gör att det inte går åt speciellt mycket energi.

Eller, se det som "en solcellsdriven satellit skickar ner TV till miljoner mottagare". Det kräver inte mycket, om man är snar i frekvensomfånget.

Den största anledningen till att man inte placerar satelliter på månen är dock (förutom att den inte står still, som sagt) och att den ÄR en djup gravitationsbrunn som det är svårt att landa på - är att det inte finns nån anledning. En satellit i synkronbanan ligger i samma punkt på himlen, i sin bana ovanför ekvatorn. Alla våra paraboler pekar söderut, men på ställen under ekvatorn pekar dom rakt upp.

Och fördröjningen för att nå månen och tillbaka är ca 2.6 sekunder. Det spelar roll för en massa saker, kanske inte streamad sparkboll för all del. Men en kvarts sekund eller 2.6 sekunder spelar roll för en massa tjänster.

Det finns ingen anledning för, och sjutton anledninger *mot*, att sätta satelliter på månen.
Citera
2024-10-30, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Först, avståndet till månen är känt på millimeternivå. Men det ökar varje år med runt 3.8 cm om året. Varje år sedan miljarder år - you do the math.

Sen, nej, det är varken längre eller tar mer "bränsle" än man tror. Vi vet exakt hur mycket energi som går åt. Och att sända nåt till den stationära satellitbanan eller månen kan kvitta, energimässigt. Bra antenner gör att det inte går åt speciellt mycket energi.

Eller, se det som "en solcellsdriven satellit skickar ner TV till miljoner mottagare". Det kräver inte mycket, om man är snar i frekvensomfånget.

Den största anledningen till att man inte placerar satelliter på månen är dock (förutom att den inte står still, som sagt) och att den ÄR en djup gravitationsbrunn som det är svårt att landa på - är att det inte finns nån anledning. En satellit i synkronbanan ligger i samma punkt på himlen, i sin bana ovanför ekvatorn. Alla våra paraboler pekar söderut, men på ställen under ekvatorn pekar dom rakt upp.

Och fördröjningen för att nå månen och tillbaka är ca 2.6 sekunder. Det spelar roll för en massa saker, kanske inte streamad sparkboll för all del. Men en kvarts sekund eller 2.6 sekunder spelar roll för en massa tjänster.

Det finns ingen anledning för, och sjutton anledninger *mot*, att sätta satelliter på månen.
Jag satelliter är bara för tv eller sändningar tänkte verkligen kort där !
Intressant iaf.
Citera
2024-10-30, 18:12
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Satteliterna kanske flyger lite av sig självt då runt jorden , ingen tankning?
Satellit vet jag inte om dom kan besöka innuti men station då.

På månen står man man helt gratis det var så jag tänkte.
Tankning? Läs på lite om hur satelliter fungerar innan du uttalar dig. Satelliter behöver bara motorkraft under uppskjutningen. När de väl ligger i omloppsbana så fortsätter de i den eftersom luftmotståndet är i princip noll på den höjden så de förlorar ingen fart.
Citera
2024-10-30, 18:24
Medlem
Citat:
Tankning? Läs på lite om hur satelliter fungerar innan du uttalar dig. Satelliter behöver bara motorkraft under uppskjutningen. När de väl ligger i omloppsbana så fortsätter de i den eftersom luftmotståndet är i princip noll på den höjden så de förlorar ingen fart.
Nä jag trodde bara att dom var tvungna att ha styr raketer lite hela tiden . Bara sätta fart på den i rätt riktning då och fart då så snurrar den runt några år .

Så lite motstånd kan man inte riktigt sätta sig in i

Som sagt då blir inte så dyrt komma till månen det är bara landningar och start som kostar
Senast redigerad av troligengud 2024-10-30 kl. 18:31.
Citera
2024-10-30, 18:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nä jag trodde bara att dom var tvungna att ha styr raketer lite hela tiden . Bara sätta fart på den i rätt riktning då och fart då så snurrar den runt några år .

Så lite motstånd kan man inte riktigt sätta sig in i

Som sagt blir inte så dyrt komma till månen det är landningarna och start som kostar
Man behöver komma upp i bra mycket högre fart = mer bränsle för att ta sig till månen än att bara komma upp i omloppsbana så det blir mycket dyrare.
Citera
2024-10-30, 18:34
Medlem
Citat:
Man behöver komma upp i bra mycket högre fart = mer bränsle för att ta sig till månen än att bara komma upp i omloppsbana så det blir mycket dyrare.
Jaha ok
Ps jag lär mig bara här av flashbackarna

Aha det skulle kunna gå att åka billigt till månen men det skulle ta för lång tid så därför måste man trycka på gasen och kostnaden

Nu tänkte jag jätte konstigt.
Cirkulerar dom i en hastighet över fall kraften mot jorden , alltså flera varv runt jorden till dom kommer upp till månens höjd.

Istället för hur man tänker dom siktar på månen och gasar.

Det vet nog du ?
Senast redigerad av troligengud 2024-10-30 kl. 18:48.
Citera
2025-01-15, 13:22
Medlem
lunarluddes avatar
För ett par år sen skulle vi gjort en ny månlandning med människor innan 2024 men självfallet så blir det inställt och ett datum längre fram i tiden sätts, jag börjar ge upp hoppet om att vi kommer få uppleva en ny månlandning under våran livstid, tyvärr.

Skulle vara en dröm att se högupplösta 4K live filmer där en människa befinner sig på månen och vi får se live film från själva ytan.
Citera
2025-04-11, 04:06
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Avslöjade Elon Musk av misstag sanningen om Apollo 11-månlandningen? I den här kontroversiella videon bryter vi ner ett färskt uttalande från Musk som har konspirationsteoretiker och rymdentusiaster surrande. Kan SpaceX:s egen teknik undergräva NASA:s historiska månuppdrag?

Ett bra klipp om att vi aldrig varit på månen. Det är endast gammelmedia som tror att vi har varit där.

https://www.youtube.com/watch?v=C4i8VPiyFvw
Citera
2025-04-11, 20:22
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ett bra klipp om att vi aldrig varit på månen. Det är endast gammelmedia som tror att vi har varit där.

Orkade bara höra namnet Elon så tröttnade jag direkt tyvärr... Han står inte högt i kurs just nu för min del.

Men samtidigt måste du förstå vad skillnaden mellan att typ att åka till månen lätt som en fjäder (med en gigantisk raket som von Brown egentligen ville åka till Mars med) och exempelvis Artemis programmet som är väl i slutändan tänkt som en start på en faktiskt bas på månen... vi snackar typ 2-3 ton till månen jämfört med +200 ton.. så på dom få sekunder jag hörde på detta klipp lät det som att det skulle ske en del tankningar av bränsle i omloppsbana... Vilket inte skedde första gången.

Och det är en enorm skillnad på att skicka upp 2 ton "payload" än till exempel 4 ton payload... (kan/orkar inte räkna exakt) men för 2 ton kanske behövs 5 ton bränsle, för 4 ton behövs 15 ton bränsle osv... skall man då skicka 200 ton payload så ja det behövs en shit ton of fuel...

Detta är ju för att du behöver även ha bränsle för att flytta vikten av bränslet typ... ond spiral helt enkelt...

Det går helt enkelt inte att skapa en "bas" på månen med en 1960 tals månlandare...
Citera
2025-08-08, 17:59
Medlem
lunarluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson

Fast om USA inte hade varit på månen hade Ryssland och Kina avslöjat det för länge sedan, var ju verkligen rymdkapplöpning på den tiden, dom hade blivit förlöjliga utan dess like och utskrattade, dessa länder hade nog mer än gärna fått avslöja det så USA kan ställa sig i skamvrån.

Undrar verkligen om man får uppleva någon månlandning under sin livstid, börjar tappa hoppet, känns som att mänskligheten var mer disciplinerade och tuffare förr i tiden, detsamma gäller väl NASA..
Kan tänka mig att många astronauter är villiga på att ställa upp för NASA och åka till månen.
Citera
2025-08-12, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lunarludde
Kan tänka mig att många astronauter är villiga på att ställa upp för NASA och åka till månen.
Det är mycket möjligt.

Mindre troligt är att deras arbetsgivare och försäkringsbolag är intresserade av utbetalningar pga. ett eventuellt misslyckande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in