2025-08-12, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nä jag trodde bara att dom var tvungna att ha styr raketer lite hela tiden . Bara sätta fart på den i rätt riktning då och fart då så snurrar den runt några år .

Så lite motstånd kan man inte riktigt sätta sig in i

Som sagt då blir inte så dyrt komma till månen det är bara landningar och start som kostar

Ja alltså de behöver göra finjusteringar av banan då och då med hjälp av lagrat bränsle (som är begränsat).
Citera
2025-08-12, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommartomte9909
Ja alltså de behöver göra finjusteringar av banan då och då med hjälp av lagrat bränsle (som är begränsat).
Jo, det är tydligen inte trycket på elden bakåt (finns inget motstånd) som får den att röra sig i rymden utan vikt förflyttningen på bränslet som får den att röra sig .
Lite svårt att fatta.

Men dom kanske måste sikta rätt bra i början annars hamnar dom i solens gravitation
Citera
2025-08-12, 09:42
Medlem
Citat:
Jo, det är tydligen inte trycket på elden bakåt (finns inget motstånd) som får den att röra sig i rymden utan vikt förflyttningen på bränslet som får den att röra sig .
Lite svårt att fatta.

Men dom kanske måste sikta rätt bra i början annars hamnar dom i solens gravitation
Det är lagen om kraft och motkraft som gäller.
Och om man studerar dockningsfilmerna så ser man att dom måste vara fejk.
Citera
2025-08-12, 12:08
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Det är lagen om kraft och motkraft som gäller.
Och om man studerar dockningsfilmerna så ser man att dom måste vara fejk.
Okunnigt skitsnack, men kraft och motkraft är iaf rätt.
Citera
2025-08-12, 13:26
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Lite svårt att fatta.
Vänta lite, jag vill bara kontrollera en sak. Är du en av dom där som tror att den där "skärmen" som fälls upp bakom planen på ett hangarfartyg är för att dom ska få lite extra fart iväg, nånting för motorn att trycka på?

Eller det där att du känner mer tryck från vattenslangen om du riktar strålen mot garageväggen?

Till dig vill jag ge tankeexemplet att du sitter i en båt med ett antal stenar i av okänd anledning. Det finns inte heller några åror .. men du kan ändå flytta dig genom att du hårt kastar iväg stenarna i den riktning direkt motsatt den du vill till. Det har ingen med luftmotstånd eller var den landar som är relevant, utan den impuls som 1 kilo sten du kastar med 10m/s ger båten - i exakt motsatt riktning.

Du är förmoligen med på allt detta redan, men formuleringen om "motstånd" väcker varningssignaler. Plus att det är roligt att skriva igen när nervstrulet i fingrarna gett med sig lite
Citera
2025-08-12, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Vänta lite, jag vill bara kontrollera en sak. Är du en av dom där som tror att den där "skärmen" som fälls upp bakom planen på ett hangarfartyg är för att dom ska få lite extra fart iväg, nånting för motorn att trycka på?

Eller det där att du känner mer tryck från vattenslangen om du riktar strålen mot garageväggen?

Till dig vill jag ge tankeexemplet att du sitter i en båt med ett antal stenar i av okänd anledning. Det finns inte heller några åror .. men du kan ändå flytta dig genom att du hårt kastar iväg stenarna i den riktning direkt motsatt den du vill till. Det har ingen med luftmotstånd eller var den landar som är relevant, utan den impuls som 1 kilo sten du kastar med 10m/s ger båten - i exakt motsatt riktning.

Du är förmoligen med på allt detta redan, men formuleringen om "motstånd" väcker varningssignaler. Plus att det är roligt att skriva igen när nervstrulet i fingrarna gett med sig lite
Hehe ja man kastar in stenar på kanten på båten för att svänga

Nä men det var faktiskt tänkbart skrivet!

När man släpper stenen spelar det ingen roll vad den träffar , på verkar inte mig hehe men lite så kan jag tänka.

Men antagligen för att en eldlågan tycks sitta ihop med flyget, men det är fel också alltså?
Senast redigerad av troligengud 2025-08-12 kl. 13:45.
Citera
2025-08-12, 13:43
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Hehe ja man kastar in stenar på kanten på båten för att svänga

Nä men det var faktiskt tänkbart skrivet!
Trollar du nu? Om du kastar stenar så att dom träffar båtens reling och trillar ner i båten igen, har du självklart exakt 0 påverkan på båten som helhet. Sluta stressa mig

Ser nu att du redigerat; men om du står i båtens för och svinhårt kastar en av kölstenarna rakt ut styrbord, så kommer båten svänga mot babord. Skitsamma vad du träffat, det e inte en del i detta. Så fort stenen lämnat ditt system (dig, båt, relingar ..) är det irrevant om den träffar grannbåten, en liten jäla kanot, stranden eller en extra stor våg ;P
Senast redigerad av iptrix 2025-08-12 kl. 13:46.
Citera
2025-08-12, 13:50
Medlem
Citat:
Trollar du nu? Om du kastar stenar så att dom träffar båtens reling och trillar ner i båten igen, har du självklart exakt 0 påverkan på båten som helhet. Sluta stressa mig

Ser nu att du redigerat; men om du står i båtens för och svinhårt kastar en av kölstenarna rakt ut styrbord, så kommer båten svänga mot babord. Skitsamma vad du träffat, det e inte en del i detta. Så fort stenen lämnat ditt system (dig, båt, relingar ..) är det irrevant om den träffar grannbåten, en liten jäla kanot, stranden eller en extra stor våg ;P
Om man går lite sakta framåt sen ökar man farten sakta och sen tvärnitar så har man en framfart.

Surfbräda tänkte jag nu, så det är hur nått rör sig , nä nu sprang jag in i väggen
Citera
2025-08-12, 13:56
Medlem
Citat:

Ja man kan tänka så fel. Men varför går väggen sönder då ? Nä .
Citera
2025-08-12, 13:57
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Om man går lite sakta framåt sen ökar man farten sakta och sen tvärnitar så har man en framfart.

Surfbräda tänkte jag nu, så det är hur nått rör sig , nä nu sprang jag in i väggen
Jag ska släppa detta nu, men ville bara inflika att om du inte snabbläser (vilket alla gör) mina senaste inlägg utan läser sakta o tänker igenom, så kanske, bara kanske, får en en flash av insight.

Jag vet ju att det jag skrivit är korrekt på en simpel nivå, det handlar bara om koncept (det är inte en matematiskt beräkning av acceleration som nerdnerd hade givit dig) :P
Citera
2025-08-12, 14:00
Medlem
14 sekunder in i klippet. Det räcker för mig: https://www.youtube.com/watch?v=IDBBUwdyz4I
Citera
2025-08-12, 14:01
Medlem
Citat:
Jag ska släppa detta nu, men ville bara inflika att om du inte snabbläser (vilket alla gör) mina senaste inlägg utan läser sakta o tänker igenom, så kanske, bara kanske, får en en flash av insight.

Jag vet ju att det jag skrivit är korrekt på en simpel nivå, det handlar bara om koncept (det är inte en matematiskt beräkning av acceleration som nerdnerd hade givit dig) :P
Är inte på nivån , så orkar inte räkna på det.
Om jag missat nerdnerd så är det nog att jag inte fattar matematik formlerna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in