2025-08-13, 12:57
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du har hittat den enda statistiken som inte är sammanställd av en politisk agenda? Bra jobbat.

Hur som helst pratar Trump skit som vanligt.

https://www.washingtonpost.com/dc-md...eral-takeover/
Aha du har en agenda och har inget emot att ljuga. Då kan man enklast strunta i dina inlägg i tråden.

Eftersom vi i Sverige med 10 gånger befolkningen tycker att antalet mord här är "out of control" så har Trump inte någon särskilt kontroversiell åsikt. DC hade 187 mord 2024, Sverige 92.
Citera
2025-08-13, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Notera att utsagan i tråden var "brottsligheten i DC är den lägsta på 30 år". Det påståendet är falskt hur du än vrider och vänder.

En enkel googling ger att DCs befolkning bara ändrats något 1980-2020.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr...ashington,_D.C.
Så "per capita" är samma som reella siffror.

Men varför just 30 år? Kanske var brotten på toppen då? Eller botten?

Siffrorna jag länkade går 10 år tillbaka så de har ingen agenda, och en del brott som mord har ökat annat har minskat.

Enskilda siffror har alltid en agenda. En tabell har ingen agenda.
En tabell tillbaka till säg 1989 skull säga dig att mordfrekvensen idag är en tredjedel av vad den var i slutet på 80-talet/början på 90-talet. I DC alltså.
Citera
2025-08-13, 13:00
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
En tabell tillbaka till säg 1989 skull säga dig att mordfrekvensen idag är en tredjedel av vad den var i slutet på 80-talet/början på 90-talet. I DC alltså.
Så det var alltså ännu värre än värst 1989. OK. Jag skulle ändå säga att deras mordfrekvens är Out of control jämfört med Sverige.
Citera
2025-08-13, 13:00
Medlem
klybans avatar
Citat:
Notera att utsagan i tråden var "brottsligheten i DC är den lägsta på 30 år". Det påståendet är falskt hur du än vrider och vänder.

En enkel googling ger att DCs befolkning bara ändrats något 1980-2020.
https://en.wikipedia.org/wiki/Demogr...ashington,_D.C.
Så "per capita" är samma som reella siffror.

Men varför just 30 år? Kanske var brotten på toppen då? Eller botten?

Siffrorna jag länkade går 10 år tillbaka så de har ingen agenda, och en del brott som mord har ökat annat har minskat.

Enskilda siffror har alltid en agenda. En tabell har ingen agenda.
Ingen idé att du ens försöker detta med mig, jag har aldrig påstått att det var det lägsta på 30år och för jag inte ens vet.

Antal brott per 100000, det berättar något.

Edit:
Och ~8% ökning, är 8% skillnad och det ger 8 mer brott.
Senast redigerad av klyban 2025-08-13 kl. 13:04.
Citera
2025-08-13, 13:01
Medlem
Citat:
Aha du har en agenda och har inget emot att ljuga. Då kan man enklast strunta i dina inlägg i tråden.
Du har alltså ingen agenda? Mina damer och herrar, vi har hittat den enda människan i världen som inte har en agenda. Hur gör Superman det? Låt mig gissa. Du kallar dig realist och röstar på SD?
Citera
2025-08-13, 13:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Nej. Inte sektmedlemmar.

Ok, på vilket fundamentalt sätt föreställer du dig att de skiljer sig i sin relation till Trump jämfört med hur en typisk sektmedlem förhåller sig till sin sektledare?

När jag tittar på det ser jag överensstämmelse på punkt efter punkt.

Citat:
Utan vanlig folk som är trötta på vänsterliberala skrikhalsar med lila hår och näsring som inte kan definiera vad en kvinna är. Att sen demokrater i allmänhet inte är sådana är en annan sak.

Jag är inte så säker på att det talar för din sak att medge att Trumpföljarna inte lever i verkligheten i förhållande till en av de mest centrala frågorna i MAGA-rörelsen. Det låter väl snarare som något som sektmedlemmar sysslar med, att se på alla utomstående som hemska fiender trots att det handlar om en klick? Inte sant?

Citat:
Vi lever i en tid där media och alternativ media karikerar sina fiender och skönmålar sina vänner. Därav polariseringen.

Polarisering finns det tveklöst. Men det är bara ena sidan som beter sig som sektmedlemmar i stor skala, på vänstersidan är det avsevärt färre. Så att skylla på polariseringen tycks mig då märkligt.

Citat:
Du har rätt i att det är metoden att råda bot på hemlöshet och missbruk som är avgörande för resultatet. För mycket piska blir problem. För mycket morot blir också problem. Trump krånglar inte till saker. Han vill ha en quick fix annars blir han sur. Han är nog inte den bäste att lösa hemlösheten. Tyvärr omger han sig med ja-sägare och rövslickare så där finns ingen hjälp. Och Musk, som ändå var självständig, är ju ute ur leken. Så antagligen kommer nog hemlöshetsprojektet att rinna ut i sanden. Får väl bli en delstatlig sak att handskas med så gott det går.

Exakt. Så varför skrev du att "det är bra att Trump gör något"?

Skulle också vilja tillägga att Trump AKTIVT sökt upp personer som är lojala mot samt AKTIVT vidtagit mängder med åtgärder som ämnar att få folk att rätta in sig i ledet. Så jag gillar inte uttrycket "omger sig med ja-sägare". Man brukar liksom säga "omger sig med ja-sägare" om personer som blir halvt förda bakom ljuset, typ Mike Tyson. I Trumps fall är det till 100 % ett aktivt val eftersom han blev sur över att de inte ville hjälpa honom göra en statskupp i jan 2021.
Citera
2025-08-13, 13:03
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ingen idé att du ens försöker detta med mig, jag har aldrig påstått att det var det lägsta på 30år och för jag inte ens vet.

Antal brott per 100000, det berättar något.
Antalet mord i DC per 100.0000 verkar vara 187 / 7 = 26

Antalet mord i Sverige per 100.000 verkar vara 92 / 100 = 0.92.

Så är antalet mord i DC "out of control" jämfört med Sverige?...
Senast redigerad av Paris24 2025-08-13 kl. 13:07.
Citera
2025-08-13, 13:05
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Du har alltså ingen agenda? Mina damer och herrar, vi har hittat den enda människan i världen som inte har en agenda. Hur gör Superman det? Låt mig gissa. Du kallar dig realist och röstar på SD?
Min agenda är Sanningen. Det tror jag gäller de flesta i tråden. Utgå inte ifrån dig själv.

SD är ett bra exempel på en parti som också har Sanningen som agenda. En sanning som t.ex alla i Vänstern avvisade för 10 år sedan men nu omfamnar.
Citera
2025-08-13, 13:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Antalet mord i DC per 1000 verkar vara 187 / 700 = 0.26

Antalet mord i Sverige per 1000 verkar vara 92 / 10.000 = 0.0092.

Så är antalet mord i DC "out of control" jämfört med Sverige?...
Ahh, du ska nu ge dig på vapenlagarna och ta deras vapen.
Ja, det låter som en utmärkt idé, men oops, det vill inte R.

Och som min edit ovan, så är 8% ökning samma som en skillnad mellan per capita och antal och på 8%.
Men om du anser det är inget, så ge 8% av din lön till mig, så får du se om du märker något.
För det gör man med 8% och då märker något i siffrorna.
Citera
2025-08-13, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok, på vilket fundamentalt sätt föreställer du dig att de skiljer sig i sin relation till Trump jämfört med hur en typisk sektmedlem förhåller sig till sin sektledare?

När jag tittar på det ser jag överensstämmelse på punkt efter punkt.

Jag är inte så säker på att det talar för din sak att medge att Trumpföljarna inte lever i verkligheten i förhållande till en av de mest centrala frågorna i MAGA-rörelsen. Det låter väl snarare som något som sektmedlemmar sysslar med, att se på alla utomstående som hemska fiender trots att det handlar om en klick? Inte sant?

Polarisering finns det tveklöst. Men det är bara ena sidan som beter sig som sektmedlemmar i stor skala, på vänstersidan är det avsevärt färre. Så att skylla på polariseringen tycks mig då märkligt.

Exakt. Så varför skrev du att "det är bra att Trump gör något"?

Skulle också vilja tillägga att Trump AKTIVT sökt upp personer som är lojala mot samt AKTIVT vidtagit mängder med åtgärder som ämnar att få folk att rätta in sig i ledet. Så jag gillar inte uttrycket "omger sig med ja-sägare". Man brukar liksom säga "omger sig med ja-sägare" om personer som blir halvt förda bakom ljuset, typ Mike Tyson. I Trumps fall är det till 100 % ett aktivt val eftersom han blev sur över att de inte ville hjälpa honom göra en statskupp i jan 2021.

MAGA är väl motsvarigheten till vad Pride-rörelsen är idag
Citera
2025-08-13, 13:07
Medlem
Citat:

Eftersom vi i Sverige med 10 gånger befolkningen tycker att antalet mord här är "out of control" så har Trump inte någon särskilt kontroversiell åsikt. DC hade 187 mord 2024, Sverige 92.
Typ 25 per 100.000 invånare. Illa så klart men klart lägre än 41 som det var 2021 och knappast en anledning att införa specialåtgärder med tanke på att St. Louis ligger på nästan 70
Citera
2025-08-13, 13:08
Medlem
Väldigt bra ide. Väldigt få som bryr sig om hemlösa. Jag såg en dokumentär om missbrukare igår från USA. Jag hoppas han tar tag i det också. Fulla kvarter med drogmissbrukare och det var kanyler överallt. Dom flesta hem var förstörda på dessa gator men vissa av dom var faktiskt fina på utsidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in