Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Tänker likadant att de kan faktiskt ha haft någon kontakt inledningsvis, men sen klarade han inte av att bli avfärdad och började stalka henne efter det.
Ja eller något hon själv inte minns. Ofta så kan vi människor ändå ha sociala möten som vi inte lägger mycket i utan att veta hur andra upplever dem
Jag föreställer mig själv att människor som gjort intryck på mig kanske genast glömt bort mig helt för att jag inte väckt någon större reaktion och sedan så är jag själv jättedålig på att lägga människor överlag på minnet (ansikten och namn) vilket gör att människor som minns mig kan vara okända i min värld. Jag har dock ett mycket gott minne för händelser och möten. Min poäng är att är någon galen så kan en mycket liten sak trigga vansinnet. Jag editerade därför bort det med flört eller ONS eftersom jag upplevde det som victimblaming att sitta och spåna om "något hon gjort" då det inte var min intention utan att mer fundera kring vad som var starten i hans vanföreställningar.
Exempelvis så hade jag en som förföljde mig som ung som tycktes anse att jag skulle förstå av att han kom hem till mig och gav mig en tidning ibland. Jag förstod inte ens att jag hade en stalker först när jag en morgon drog upp rullgardinen och han stod vid min brevlåda. Jag hade hela tiden burit in de tidningar jag fått och lämnat i trapphuset i tron att någon grannes tidning hamnat fel. Jag mindes att jag när jag haft en mycket aggressiv pojkvän, mött min stalker när jag gått ut för att möta upp min pojkvän, några år innan. Jag fick ofta när jag lämnade min pojkvän tysta samtal och sedan även hotsamtal där någon kille påstod sig se mig och att jag skulle passa mig jävligt noga (vilket min pojkvän erkände var hans kompis). Att den okända killen var samma tror jag inte även om han var återhållet arg. Det för att jag mött honom även när jag var onykter och ensam någon tidig öde morgon när han var på väg hem till mig (isåfall bprde han tagit sin chans) men jag hade uppenbart triggat den killen ordentligt. Jag gissar att det hörde ihop med min tidigare pojkvän därför. När jag blev hotad så bröt sig någon in till min dåvarande pojkvän samma natt vilket var en historia jag aldrig fick något grepp om eftersom min dåvarande var så opålitlig och jag litade inte på hans ord.
Men det som kan ha triggat mot mig kan ha varit saker som rörde min pojkvän och då alltifrån gräl, eller att han och hans bekanta pratat om mig osv och han som började förfölja mig kan då ansett att jag borde se rakt av i tidningen vad han tänkte och förstå något.
När det gälller stalkers vet man aldrig vad de tänker då det inte alls överensstämmer med det man själv upplever och tänker.