Citat:
Ursprungligen postat av
Loudpipe77
Roade mig med att läsa Rickard Anderssons blogg,han har ju b la skrivit en bok om kokainets väg till Sverige där mycket handlar om Playa. Men jag vet inte,jag tror mycket är skit av det han skriver. Att Falk skulle vara pank,att han beordrat mord i Portugal,där han hänvisar till Sky-meddelanden,men jag tycker då inte att det bevisar nått. Falk vet att han är avlyssnad på alla tänkbara kanaler och så korkad är han inte. Möjligt att han är skyldig till precis allt som påstås,men ska han dömas så ska det vara fair play. Inte pga poliser och åklagare som vill sätta dit honom bara för att.
Han var med när man körde dead drop med lappar. Kriminella som han lär sig av sina misstag – på Playa hade han till exempel Blackberry, det fanns inte ens iPhone då. Det här var 2006–2010. När han greps var det efter en flera år lång operation.
Rickard Andersson har ingen aning om vem det här är. Hör i rättegångspodden att han inte verkar vara särskilt god med honom och den gamle rånaren Mikael Rönnqvist, som han citerar. Rönnqvist var mer inne i rånet 2009, Umeå-depånrånet. Då bodde han hos Jonas.
Och för er som är intresserade – det finns dokumentären om rånet här, där benämns tiderna i Stiges, Barcelona etc om Falk indirekt:
🔗
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/ny-ranarligan-och-skottdramat-i-umea
Det finns en podd om rånet, och att span kom från Jonas – pengarna skulle säkerligen, om allt gick som det skulle, investeras med Jonas.
Hur som helst – hans andra kamrat i Playa-målet, Andreas Niklasson, blev dömd för lasten i Höganäs, kokainet som flöt upp på land. Han och 2–3 till, plus arbetarna, torska. Niklasson avtjänar sitt straff i Grekland. Sen att han outar privata saker i rättegången… vet jag inte, det är inget jag hade gjort oavsett vad. Något han helt enkelt kunde skippat.
Ja, Jonas Falk må vara en tyngre lirare och bla bla, men snubben har suttit inne mer än han levt – under hårda förhållanden, bunkerhäktet och så vidare. Pierre Dadak, hans kompis, är en bedragare och inget annat. Han leker vapensmugglare men är i själva verket en sol-och-vårare.
Tillbaka till det här med meddelanden och att han ubt skulle vara så dum och skriva saker – ja, absolut, Sky-materialet är kodat och dylikt. Men det finns säkert positioneringar, alias, loggar, och annat som räcker för narkotikadom i rätten.
Kollar man helheten: har han 88 SMS på 30 dagar och man under dessa dagar vet att kokain är på väg med segelbåt från A till B, och han har kontakt med någon på Sky – det räcker med något litet för att fälla. Bli inte förvånade.
Många tillät ju ändå Sky-telefonerna. Och visst, han har inte skrivit allt där. Men med annan bevisning… och vad man glömmer är att han verkar inte vara själv. Det räcker med att någon av de andra gör ett misstag, vilket de förmodligen gjort – så är han rökt.