Flashback bygger pepparkakshus!
2025-08-12, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Det är nog inte så vanligt nu för tiden nej. Men runt 2015-2016 var det inte ovanligt skulle jag säga:
- Boka sig på nyproduktion, säljer sedan förhandsavtalet (om det tilläts) eller bostadsrätten efter upplåtelse
I det fallet är det inte en bostad förrän man säljer den.
Det är inget exempel på det efterfrågade. Det handlade om att köpa en bostad och inte bo i den.

Det här handlar bara om att ta risk och hoppas på att få betalt för det.

Citat:
- Köpa renoveringsobjekt, renovera och sälja
Där saknades det spekulativa inslaget.
Där handlar det om att vilja få betalt för nedlagt arbete, och utgifter för material.

Citat:
- Köper en bostad man egentligen inte vill ha för att "komma in på marknaden" och ta del av resan
Där låter det iaf som att man köper för att bo i bostaden.
Och att man vill bo på östermalm men bara har råd att köpa något i Vallentuna gör inte att man köper av spekulation och inte för att bo.

Att köpa en bostad i spekulativt syfte (och inte för att bo i) bör rimligen handla om just att köpa en extra bostad som står tom och inte används. Där man tror att försäljningspriset minus skatter kommer vara större än kostnaden för innehav.

Tror att det är väldigt ovanligt. Och det kolliderar ju något extremt med andra påståenden om att folk är överbelånade. Då har dom inte råd att köpa en extra bostad.
Citera
2025-08-12, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Känner folk som kunnat långa till 10-12x årslönen, syftar då på hur det såg ut under t.ex. tidigt 2000-tal, detta var förstås höginkomsttagare som dessutom satt på bra säkerheter, dvs. inte vem som helst. Men min poäng var att det inte ser ut så idag. Finns ju många höginkomsttagare som har bra sparkapital, uppbackning från föräldrar osv. men som har svårt att låna ens till över 7x skuldkvot.
Fast det du skrev var att det bara var att knalla in på banken och låna 10-12 ggr årsinkomsten.
Nog låter det som det skulle gälla ordinära bolåntagare.

Jag skulle kunna köpa att den som kände Nalle och kontaktade honom kunde kanske få ett större lån på Nordea. Men då hanteras det inte i ordinarie process för bostadslån i banken.
Och då talar vi om ett enstaka antal per år som det handlar om.

Kan det möjligen vara så att du missuppfattar situationen och det är 2 personer som lånat motsv 10 årsinkomster för EN av dom. Dvs 5 ggr årsinkomstten var.
För då är det troligt.
Citera
2025-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har aldrig hört talas om någon som gjort det.

Tittar jag på villorna som säljs i Stockholm av folk i 40-50 års åldern så är pantbreven i regel aldrig mer än MAX 60% av bostadens värde. Oftast 30-40%. Så det du säger borde kunna härledas till en massa objekt du kan visa!

Det vissa gör är att låna upp/flyttar för att casha in barnen. Men aldrig så att de är över 60% belåningsgrad i regel.

Visa källa och data för dina påståenden.
Citera
2025-08-12, 10:56
Bannlyst
Citat:
Nu vet jag inte var du syftar på exakt, har du exempel på områden som folk köper bostad i där syftet inte är att bo? Dvs. man köper enbart för att det ska gå upp? Känner verkligen ingen sådan själv nämligen.
Nu är det snarare jag som inte vet vad du syftar på när du säger att det aldrig händer. Antingen shillar du medvetet och låtsas som att det här fenomenet aldrig funnits eller så kanske du inte riktigt passar som mod i ett forum om nationalekonomi.

Jag snackar alltså om en marknad där köp för att sälja dyrare är lika gammalt som själva bostadsbubblan. Att du inte känner någon själv säger absolut ingenting.

Det luktar mer plandemi retorik nu, låtsas du som att något aldrig hänt? "gått vidare" osv?

Min bullshitometer exploderade precis.

Marknaden är större än din bekantskapskrets
Citera
2025-08-12, 11:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Beror ju på när du menar. Bubblan kraschade för 8 år sedan. Dessförinnan köpte svensken spekulativt.

Till och med väldigt många av dem som "köpte för att bo" köpte sina objekt med intentionen att tjäna pengar, snarare än de bara värderade var/hur de helst vill bo.

Ja, absolut, en tid var det ju så men min poäng (som jag ser att du också är inne på) är att den mentaliteten dött ut, idag köper man ju för att bo. Och, som sagt, om man vill bo så bra som möjligt i framtiden tjänar man inte på skenande priser då lönen inte kommer att kunna täcka upp för de ökade stegringarna på bomarknaden, dvs. om priserna ligger still så får man mer för pengarna.

Citat:
Pratade man ekonomi vid middagsbordet pratade man alltså bostäder. Och alla hittepå-floskler som "bästa investering du kan göra" passade allas rationaliseringar och fick fäste som en myt. Tillsammans med lugnande fantasier som "alltid en bra affär på 10 års sikt".

Fast det är nog den bästa investering du kan göra fortfarande. Vad är alternativet, om man satsar på ett liv i Stockholm?
Citera
2025-08-12, 11:06
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Fast det du skrev var att det bara var att knalla in på banken och låna 10-12 ggr årsinkomsten.
Nog låter det som det skulle gälla ordinära bolåntagare.

Jag skulle kunna köpa att den som kände Nalle och kontaktade honom kunde kanske få ett större lån på Nordea. Men då hanteras det inte i ordinarie process för bostadslån i banken.
Och då talar vi om ett enstaka antal per år som det handlar om.

Kan det möjligen vara så att du missuppfattar situationen och det är 2 personer som lånat motsv 10 årsinkomster för EN av dom. Dvs 5 ggr årsinkomstten var.
För då är det troligt.

Nej gällde inte alla men många, de som hade det gott ställt med bra inkomster kunde utan problem belåna sig på en nivå som idag är helt utanför bankernas kreditpolicys. Detta gäller såklart även en vanlig Svensson, på den tiden kunde man låna till mycket högre skuldkvoter generellt, idag är bankernas kalkyler snäva och det förväntas en stor marginal på ett annat sätt. Plus, amorteringskraven tynger ju kalkylen, tror att det är svårt att förstå för dagens unga köpare att man för inte allt för länge sedan kunde ta jättelån utan krav på att ha nån plan på att betala tillbaka.
Citera
2025-08-12, 11:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaxxadlaneslav
Nu är det snarare jag som inte vet vad du syftar på när du säger att det aldrig händer. Antingen shillar du medvetet och låtsas som att det här fenomenet aldrig funnits eller så kanske du inte riktigt passar som mod i ett forum om nationalekonomi.

Jag snackar alltså om en marknad där köp för att sälja dyrare är lika gammalt som själva bostadsbubblan. Att du inte känner någon själv säger absolut ingenting.

Det luktar mer plandemi retorik nu, låtsas du som att något aldrig hänt? "gått vidare" osv?

Min bullshitometer exploderade precis.

Marknaden är större än din bekantskapskrets

Vi pratar alltså i nutid. Känner verkligen ingen som lägger in sitt livs besparingar i en bostad som man själv inte tänkt flytta in i. Plus, vart bor man under tiden då menar du?
Citera
2025-08-12, 11:10
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Faktiskt kloka ord. Det är precis som du beskriver och är i huvudsak ett storstadsproblem. Det är väl ingen som ser ex. en BR i Ånge som en investering för framtiden. Det tänket finns knappast hos en som bor i Ånge. Bostaden ses som en, kanske ibland, "besvärande" kostnad.

Man investerar i helt andra saker i Ånge. Investeringar som är betydligt mer lättsålda än bostäder. Du måste ändå bo på något sätt men en bunt obligationer eller aktier kan du bli befriad fr.o.m idag 09:00:01. Du är betydligt mer flexiblare än om du har låst in ditt kapital i en bostad.

Man får ju förstås även ta höjd för ev. hyresintäkter, en bostad i en växande storstad kan vara lönsam även i det avseendet (kanske inte på lång sikt men om man t.ex. flyttar in hos en partner, jobbar utomlands en tid, etc.), det är knappast problem att hitta hyresgäster i Stockholm trots höga hyror. I en stad där du kan köpa en lägenhet för typ 200 tkr är ju hyresmarknaden stendöd.
Citera
2025-08-12, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Så enligt Alpoxen så har de flesta svenskar så små lån att de inte behöver amortera.

Hur många håller med om det?
Jag kan få intrycket att en majoritet tvärtom menar att svenskarna har lånat mycket.

Mer korrekt till bankernas långivare.

För nog vet väl Alpoxen att bankerna lånar in allt det dom lånar ut?

Att banken gör rätt för sig och betalar ränta till sina långivare är att "slänga pengar i sjön" enligt alpoxen. Borde bankerna bara strunta i att betala ränta till sina långivare?

Det är väl så att de allra flesta har låga lån. De som bor i hyresrätt (en stor andel) har inga bostadslån alls utan på sin höjd ett billån. Billån har oftast kort löptid och det blir en rejäl amortering så de är inte problematiska egentligen.

Har man varit inne på bostadsmarknaden länge så har ju lånen minskat i betydelse med tiden. Det gäller nog för de allra flesta. Efter att man blivit lite äldra byter man varken jobb eller bostad särskilt ofta. Det är många som är i den situationen och sitter på ett boende med stort värde men låga lån.

Sedan finns en problematisk grupp och det är status hungrande medelklass som verkligen utnyttjat värdeuppgången till att lyxrenovera, köpa båt, och skaffa en extra sportbil. I värsta fall har de flyttat ofta och maxat lånen varje gång för en bostadskarriär. Sådana finns helt klart men tror knappast att de är vanliga. Senast jag såg statistik var det kanske 2% av befolkningen högst. Dock en grupp som syns mycket. Inget att tycka synd om...

Sedan är det yngre familjer som har tvingats låna för att kunna skaffa tillräckligt stort boende för att få plats med familj och tillräckligt nära till jobbet för att få livet att gå ihop. Den gruppen har fösts in i systemet. Är det bara 5-10 år sedan de försökte slå sig in på bostadsmarknaden har de ännu inte hunnit minska ner lånen särskilt mycket. Den gruppen är det synd om men eftersom det rör ett litet antal årskullar blir det heller inte särskilt stor del av befolkningen.

Tror inte att det är mer än kasnke högst 10% av befolkningen som har lånat för mycket för att det skall riskera att bli problematiskt över huvudtaget.

Att svenskarna är överbelånade betyder bara att lånen totalt är så stora att de riskerar att skapa problem för samhället i stort om många samtidigt börjar amortera istället för att konsumera. Lånen är ojämt fördelade och några få har helt klart för mycket lån medans de flesta har inga eller låga lån.
Citera
2025-08-12, 11:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Finns några få som haft nån nytta med värdeökningarna.

Stämmer. Många i tråden verkar utgå ifrån att scenariot att man ska få en stor värdeökning på en köpt bostad är en förutsättning för att gå in i marknaden. En ganska stor del av livet (uppemot en ålder av 45-50 år ca) så har man ju ett mer eller mindre ständigt behov av en större bostad, och då är ju inte stora värdeökningar till godo då man hade haft råd med mer om värdeökningen uteblivit, just för att lönerna inte hänger med i det läget, dvs. man får mer livskvalitet av låga/inga värdeökningar och kan då köpa bättre bostäder lite senare.

För min egen del ser jag inte värdeökning som det primära, syftet är att bo, om priserna ligger still ett par år kan jag bo bättre, om priserna går upp så kan det bli svettigt att hänga med i svängarna.

Det är egentligen bara relationen mellan köpare och hyrestagare som förändras vid stora värdeökningar, dvs. klyftan växer mellan dessa. Vi som äger ett boende konkurrerar ju med andra som också gör det och de får också värdeökningar, underförstått att om man vill köpa dyrare/större så är deras värdeökning större än min.
Citera
2025-08-12, 11:18
Medlem
Citat:
Fast det är nog den bästa investering du kan göra fortfarande. Vad är alternativet, om man satsar på ett liv i Stockholm?
Det är ju inget snack om att det är det bästa man kan göra om det finns något man kan köpa där man vill bo med sin familj. Det kan kosta i princip hur mycket som helst (givet att man har råd) och ändå vara ett bra köp. Men det gör det inte till en bra monetär investering.

I sverige får vi ganska extrema exempel på grund av att enheter med makt (i synnerhet staten) indirekt tvingar dig att köpa genom att göra alla andra alternativ bedrövliga. Har du inga politiska arv får du troligen inte tag på något dugligt alternativ, så om du inte vill/kan köpa blir alternativet att bosätta dig på något sätt du absolut inte vill göra.
Citera
2025-08-12, 11:20
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Det är ju inget snack om att det är det bästa man kan göra om det finns något man kan köpa där man vill bo med sin familj. Det kan kosta i princip hur mycket som helst (givet att man har råd) och ändå vara ett bra köp. Men det gör det inte till en bra monetär investering.

I sverige får vi ganska extrema exempel på grund av att enheter med makt (i synnerhet staten) indirekt tvingar dig att köpa genom att göra alla andra alternativ bedrövliga. Har du inga politiska arv får du troligen inte tag på något dugligt alternativ, så om du inte vill/kan köpa blir alternativet att bosätta dig på något sätt du absolut inte vill göra.

Fast just det där fokuset att det ska vara en monetär investering är ju ett feltänk från första början. Vi som köper vill som sagt inte ha ständigt stigande priser om syftet är att byta upp sig i framtiden. Man köper för att bo, anledningen till att priserna i Stockholm gått upp är pga. en stor efterfrågan, alla vill bo här.

Jag köper för att bo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in