Citat:
Ursprungligen postat av
Wrossmol
Att kräva 'show me the money' i en fråga där själva poängen är att vi ännu inte har tekniken att hitta sedeln. Det är som att säga att bakterier inte existerar innan mikroskopet var uppfunnet - bara för att man inte kunde se dem med blotta ögat.
Vetenskap handlar inte bara om att verifiera det redan funna, utan också om att väga sannolikheter och bygga hypoteser utifrån tillgängliga data. Just nu vet vi att byggstenarna för liv är spridda överallt, att miljöer som kan hysa liv inte är unika, och att evolution är en process som uppstår när förutsättningarna finns.
Skepticism är värdefull – men när den blir ett passivt ''visa mig bevis jag vet att du inte kan visa än'', är den inte längre vetenskaplig utan bara en retorisk bromskloss.
Btw,
Ni verkar besatta av att misstänkliggöra ordet ‘'magkänsla’' : som om det vore ett oseriöst infall. Men det ni egentligen pratar om är intuition, och den är en central del av vetenskaplig kreativitet.
Enormt många framsteg har börjat just där: hos forskare som anade ett mönster, såg en väg ingen annan såg, och sedan använde vetenskapliga metoder för att bevisa eller förkasta sin hypotes. Albert Einstein är ett lysande exempel, : hans relativitetsteori föddes inte ur en Excel-fil utan ur tankelekar och djärva idéer.
Att universum kan sprudla av liv är därför inte bara en ‘'känsla’' – det är en intuition grundad i observationer: byggstenarna för liv är kosmiskt spridda, planeter i beboeliga zoner är vanliga, och evolution är en bekräftad process.
Skillnaden mellan blind tro och intuition är natt och dag. Blind tro stannar vid påståendet : intuition söker bevisen. Den är gnistan som får vetenskapen att röra sig framåt. Utan den är forskningen bara bokföring av redan kända fakta.
Exakt. Vetenskap utan intuition är som en bil utan ratt , du kan trycka på gasen men du vet inte vart du är på väg.
Det är alltid lätt att sitta och kräva laboratoriebevis för sånt vi ännu inte har verktyg att mäta. Samma människor hade på 1600-talet stått och flinat åt folk som pratade om mikroorganismer – ‘' jamen visa mig en bakterie då, jag ser ingen!'’.
Vi har redan en katalog med ledtrådar som skriker att liv inte är något unikt jordiskt partytrick:
- Organiska molekyler? Överallt. På kometer, asteroider, i interstellära moln.
– Planeter i beboeliga zoner? Inte bara vanliga – vi hittar dem på löpande band.
- Livets envishet? Extremofiler på jorden lever i kokande syra, under is, i radioaktiv strålning - naturen bryr sig inte om våra bekväma definitioner.
Statistiskt sett är det nästan löjligt att tro att vi är ensamma. Det är som att stå på en oändlig strand, titta på alla sandkorn och säga: '‘Tja jag är ganska säker på att mitt korn är det enda som har fått en myra att gå på det'’.
Skepticism är bra – men när den förvandlas till att sitta med armarna i kors och vänta på ett teleskop som ännu inte är byggt, då är det inte längre skepticism. Det är intellektuell lathet i vetenskaplig kostym.
Att vissa sitter fast i ‘'visa mig bevis''-mentaliteten är lika föråldrat som tron på att jorden är platt. Kanske dags att uppgradera både verktyg och tänk?