2025-08-10, 13:32
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
I ett universum av sådana proportioner är det inte ''magkänsla'' att fundera över livets möjligheter – det är vetenskaplig nyfikenhet i sin renaste form.
Åh, nyfikenheten sprudlar. Men alla diskussioner där folk påstår "det måste finnas liv överallt, för det känns rätt" gör att skeptikern av och till måste reagera.

Att ni tar det som ett avståndstagande är lite synd, men relativt naturligt. Den som "känner" att universum är så stort att det måste finnas liv köper inte negativismen som dom ser det hos den som helt sonika säger "show me the money".

Så jag lämnar er med en video i samma ämne, där en skapligt erkänd vetenskapare förklarar hur det e med magkänslor. https://www.youtube.com/watch?v=knWcWISoQwY
Citera
2025-08-10, 19:02
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Åh, nyfikenheten sprudlar. Men alla diskussioner där folk påstår "det måste finnas liv överallt, för det känns rätt" gör att skeptikern av och till måste reagera.

Att ni tar det som ett avståndstagande är lite synd, men relativt naturligt. Den som "känner" att universum är så stort att det måste finnas liv köper inte negativismen som dom ser det hos den som helt sonika säger "show me the money".

Så jag lämnar er med en video i samma ämne, där en skapligt erkänd vetenskapare förklarar hur det e med magkänslor. https://www.youtube.com/watch?v=knWcWISoQwY

Att kräva 'show me the money' i en fråga där själva poängen är att vi ännu inte har tekniken att hitta sedeln. Det är som att säga att bakterier inte existerar innan mikroskopet var uppfunnet - bara för att man inte kunde se dem med blotta ögat.
Vetenskap handlar inte bara om att verifiera det redan funna, utan också om att väga sannolikheter och bygga hypoteser utifrån tillgängliga data. Just nu vet vi att byggstenarna för liv är spridda överallt, att miljöer som kan hysa liv inte är unika, och att evolution är en process som uppstår när förutsättningarna finns.
Skepticism är värdefull – men när den blir ett passivt ''visa mig bevis jag vet att du inte kan visa än'', är den inte längre vetenskaplig utan bara en retorisk bromskloss.

Btw,
Ni verkar besatta av att misstänkliggöra ordet ‘'magkänsla’' : som om det vore ett oseriöst infall. Men det ni egentligen pratar om är intuition, och den är en central del av vetenskaplig kreativitet.
Enormt många framsteg har börjat just där: hos forskare som anade ett mönster, såg en väg ingen annan såg, och sedan använde vetenskapliga metoder för att bevisa eller förkasta sin hypotes. Albert Einstein är ett lysande exempel, : hans relativitetsteori föddes inte ur en Excel-fil utan ur tankelekar och djärva idéer.
Att universum kan sprudla av liv är därför inte bara en ‘'känsla’' – det är en intuition grundad i observationer: byggstenarna för liv är kosmiskt spridda, planeter i beboeliga zoner är vanliga, och evolution är en bekräftad process.

Skillnaden mellan blind tro och intuition är natt och dag. Blind tro stannar vid påståendet : intuition söker bevisen. Den är gnistan som får vetenskapen att röra sig framåt. Utan den är forskningen bara bokföring av redan kända fakta.
Citera
2025-08-10, 19:03
Medlem
Masingas avatar
Varför skulle enbart våran planet vara bebodd?
Citera
2025-08-10, 19:23
Medlem
DrJolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wrossmol
Att kräva 'show me the money' i en fråga där själva poängen är att vi ännu inte har tekniken att hitta sedeln. Det är som att säga att bakterier inte existerar innan mikroskopet var uppfunnet - bara för att man inte kunde se dem med blotta ögat.
Vetenskap handlar inte bara om att verifiera det redan funna, utan också om att väga sannolikheter och bygga hypoteser utifrån tillgängliga data. Just nu vet vi att byggstenarna för liv är spridda överallt, att miljöer som kan hysa liv inte är unika, och att evolution är en process som uppstår när förutsättningarna finns.
Skepticism är värdefull – men när den blir ett passivt ''visa mig bevis jag vet att du inte kan visa än'', är den inte längre vetenskaplig utan bara en retorisk bromskloss.

Btw,
Ni verkar besatta av att misstänkliggöra ordet ‘'magkänsla’' : som om det vore ett oseriöst infall. Men det ni egentligen pratar om är intuition, och den är en central del av vetenskaplig kreativitet.
Enormt många framsteg har börjat just där: hos forskare som anade ett mönster, såg en väg ingen annan såg, och sedan använde vetenskapliga metoder för att bevisa eller förkasta sin hypotes. Albert Einstein är ett lysande exempel, : hans relativitetsteori föddes inte ur en Excel-fil utan ur tankelekar och djärva idéer.
Att universum kan sprudla av liv är därför inte bara en ‘'känsla’' – det är en intuition grundad i observationer: byggstenarna för liv är kosmiskt spridda, planeter i beboeliga zoner är vanliga, och evolution är en bekräftad process.

Skillnaden mellan blind tro och intuition är natt och dag. Blind tro stannar vid påståendet : intuition söker bevisen. Den är gnistan som får vetenskapen att röra sig framåt. Utan den är forskningen bara bokföring av redan kända fakta.

Exakt. Vetenskap utan intuition är som en bil utan ratt , du kan trycka på gasen men du vet inte vart du är på väg.
Det är alltid lätt att sitta och kräva laboratoriebevis för sånt vi ännu inte har verktyg att mäta. Samma människor hade på 1600-talet stått och flinat åt folk som pratade om mikroorganismer – ‘' jamen visa mig en bakterie då, jag ser ingen!'’.

Vi har redan en katalog med ledtrådar som skriker att liv inte är något unikt jordiskt partytrick:
- Organiska molekyler? Överallt. På kometer, asteroider, i interstellära moln.
– Planeter i beboeliga zoner? Inte bara vanliga – vi hittar dem på löpande band.
- Livets envishet? Extremofiler på jorden lever i kokande syra, under is, i radioaktiv strålning - naturen bryr sig inte om våra bekväma definitioner.

Statistiskt sett är det nästan löjligt att tro att vi är ensamma. Det är som att stå på en oändlig strand, titta på alla sandkorn och säga: '‘Tja jag är ganska säker på att mitt korn är det enda som har fått en myra att gå på det'’.

Skepticism är bra – men när den förvandlas till att sitta med armarna i kors och vänta på ett teleskop som ännu inte är byggt, då är det inte längre skepticism. Det är intellektuell lathet i vetenskaplig kostym.

Att vissa sitter fast i ‘'visa mig bevis''-mentaliteten är lika föråldrat som tron på att jorden är platt. Kanske dags att uppgradera både verktyg och tänk?
Citera
2025-08-10, 22:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Varför skulle enbart våran planet vara bebodd?
Varför skulle någon annan planet vara bebodd? Verkligheten är att vi inte vet.

Som DrJoll konstaterar har vi numera koll på några faktorer som att det finns massor av planeter där det i princip skulle kunna finnas liv, men vi har fortfarande inte någon bra koll på hur liv uppstår och hur sannolikt det är. Visserligen är universum stort, men krävs att ett antal aminosyror rent slumpvis hamnar i rätt följd så kan det lätt vara så osannolikt att det bara skett en gång i hela synliga universum.

Eller också finns genvägar som gör att liv kan starta med antingen relativt små molekyler som gradvis blir större när väl evolutionen kommit igång eller att det finns så många olika potentiella startmolekyler att det är troligt att någon av dem uppstår spontant.

Tills den dag någon antingen visar hur liv kan uppstå på ett sätt som gör det sannolikt eller vi hittar klara spår av liv på andra planeter vet vi inte.
Citera
2025-08-11, 14:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Exakt. Vetenskap utan intuition är som en bil utan ratt , du kan trycka på gasen men du vet inte vart du är på väg.
Det är alltid lätt att sitta och kräva laboratoriebevis för sånt vi ännu inte har verktyg att mäta. Samma människor hade på 1600-talet stått och flinat åt folk som pratade om mikroorganismer – ‘' jamen visa mig en bakterie då, jag ser ingen!'’.

Vi har redan en katalog med ledtrådar som skriker att liv inte är något unikt jordiskt partytrick:
- Organiska molekyler? Överallt. På kometer, asteroider, i interstellära moln.
– Planeter i beboeliga zoner? Inte bara vanliga – vi hittar dem på löpande band.
- Livets envishet? Extremofiler på jorden lever i kokande syra, under is, i radioaktiv strålning - naturen bryr sig inte om våra bekväma definitioner.

Statistiskt sett är det nästan löjligt att tro att vi är ensamma. Det är som att stå på en oändlig strand, titta på alla sandkorn och säga: '‘Tja jag är ganska säker på att mitt korn är det enda som har fått en myra att gå på det'’.

Skepticism är bra – men när den förvandlas till att sitta med armarna i kors och vänta på ett teleskop som ännu inte är byggt, då är det inte längre skepticism. Det är intellektuell lathet i vetenskaplig kostym.

Att vissa sitter fast i ‘'visa mig bevis''-mentaliteten är lika föråldrat som tron på att jorden är platt. Kanske dags att uppgradera både verktyg och tänk?
Utan krav på evidens är det inte vetenskap. Kan väl tänkas att någon trodde på bakterier (eller liknande) innan det fanns några observationer eller ens möjligheter att observera, men isf var der ju bara ren spekulation och inte alls vetenskap.

Notera dock att det faktiskt är tillåtet att tro på vad som helst ändå. Det står dig fritt att tro att det kryllar av utomjordiskt liv, men innan det finns något empiriskt stöd för det så spekulerar du bara. Det är inte vetenskap.
Citera
2025-08-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Utan krav på evidens är det inte vetenskap. Kan väl tänkas att någon trodde på bakterier (eller liknande) innan det fanns några observationer eller ens möjligheter att observera, men isf var der ju bara ren spekulation och inte alls vetenskap.

Notera dock att det faktiskt är tillåtet att tro på vad som helst ändå. Det står dig fritt att tro att det kryllar av utomjordiskt liv, men innan det finns något empiriskt stöd för det så spekulerar du bara. Det är inte vetenskap.

Jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig.

Jag anser dock att spekulationer är själva grunden till vetenskapen. Att forma en ny hypotes kräver alltid man spekulerar. Det viktiga är att hypotesen man formulerar är falsiferbar. Att den går att testa experimentellt och går att förkasta om de experimentella resultaten inte överensstämmer med teorin.
Citera
2025-08-11, 23:24
Medlem
DrJolls avatar
Citat:

Vetenskap handlar inte om att vänta på att bevis ska dyka upp av sig själva innan man ens får formulera en idé. Den bygger på hypoteser, modeller och teoretiska antaganden som testas och utvecklas successivt.

Att säga att det inte är vetenskap förrän empiriska bevis finns är att missförstå vetenskapens kärna. Vetenskap är en process där vi hela tiden arbetar med ofullständig information, ställer frågor och söker svar ...inte en väntsal där man passivt avvaktar en handfast bekräftelse.

Om man bara accepterade saker när det finns slutgiltiga bevis, skulle all upptäckt stanna upp och ingenting nytt skulle någonsin kunna bevisas.

Så att påstå att något inte är vetenskap förrän empiriska bevis finns är en grundläggande missuppfattning av hur vetenskap fungerar. Vetenskap är en metodisk process där hypoteser formuleras utifrån observationer och teoretisk förståelse, för att sedan testas och omprövas kontinuerligt. Utan hypoteser och teoretiska antaganden skulle vetenskaplig forskning inte kunna drivas framåt. Att vägra erkänna detta är inte bara ovetenskapligt, utan antyder att ni faktisk har en total brist på förståelse för vetenskapens natur. Men självklart, om du vill leva i en värld där ingen får tänka förrän alla svar är hundraprocentigt fastställda - lycka till med det.
Senast redigerad av DrJoll 2025-08-11 kl. 23:32.
Citera
2025-08-12, 02:42
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Citat:

Vetenskap handlar inte om att vänta på att bevis ska dyka upp av sig själva innan man ens får formulera en idé. Den bygger på hypoteser, modeller och teoretiska antaganden som testas och utvecklas successivt.

Vetenskap börjar med att formulera hypoteser och pröva dem mot verkligheten. Bevis är resultatet av processen, inte startpunkten.

Om vi bara erkände det som redan är bevisat, skulle ingen ny kunskap kunna uppstå. Att avfärda idéer enbart för att bevis saknas är att förväxla vetenskap med dogm.

Att kräva färdiga bevis innan man ens vågar tänka är inte vetenskap - det är intellektuell självstympning, och det enda man bevisar med den hållningen är sin egen oförmåga att förstå hur vetenskap fungerar.

Notera dock att det faktiskt är tillåtet att tro på vad som helst. Det står dig fritt att tro att vi är ensamma i universum, men innan det finns något empiriskt stöd för det är det just spekulation — inte vetenskap.
Senast redigerad av blibbottczkhentzhk 2025-08-12 kl. 03:35.
Citera
2025-08-12, 04:05
Medlem
semizones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einh
Jag förstår vad du menar och håller till viss del med dig.

Jag anser dock att spekulationer är själva grunden till vetenskapen. Att forma en ny hypotes kräver alltid man spekulerar. Det viktiga är att hypotesen man formulerar är falsiferbar. Att den går att testa experimentellt och går att förkasta om de experimentella resultaten inte överensstämmer med teorin.

Vetenskapliga hypoteser måste vara falsifierbara och testbara, men ibland saknar vi helt enkelt teknologin eller metoderna för att göra det, åtminstone för tillfället. Det betyder inte att hypotesen är ogiltig eller ren spekulation för alltid, utan att vi får acceptera att vissa frågor ligger utanför vårt nuvarande undersökningsområde.

Detta är särskilt relevant i diskussioner om liv på andra planeter och i universum, där bevis fortfarande är svåra eller omöjliga att samla in med dagens teknik.

Så när någon påstår att något är inte vetenskap för att det inte går att testa just nu, missar de att vetenskapen ofta är en process i flera steg där teorier utvecklas parallellt med teknologin som kan testa dem.
Citera
2025-08-12, 05:31
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Att säga att det inte finns liv utanför vårt solsystem är inte vetenskapligt försvarbart i nuläget, eftersom det handlar om en negativ slutsats utan bevis.

Vetenskapligt sett kan man bara säga:
Vi har inga bevis för liv utanför vårt solsystem hittills.

Vi har inte observerat det, men det kan finnas.

Att definitivt hävda "det finns inget" är att göra ett starkt påstående som kräver starka bevis.. och sådana saknas helt.

Så, att säga "det finns inget liv utanför vårt solsystem" är snarare en spekulativ ståndpunkt eller en personlig tro, inte en vetenskaplig slutsats.
Citera
2025-08-12, 08:23
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk

Vetenskap börjar med att formulera hypoteser och pröva dem mot verkligheten. Bevis är resultatet av processen, inte startpunkten.

Om vi bara erkände det som redan är bevisat, skulle ingen ny kunskap kunna uppstå. Att avfärda idéer enbart för att bevis saknas är att förväxla vetenskap med dogm.

Att kräva färdiga bevis innan man ens vågar tänka är inte vetenskap - det är intellektuell självstympning, och det enda man bevisar med den hållningen är sin egen oförmåga att förstå hur vetenskap fungerar.

Notera dock att det faktiskt är tillåtet att tro på vad som helst. Det står dig fritt att tro att vi är ensamma i universum, men innan det finns något empiriskt stöd för det är det just spekulation — inte vetenskap.
1. Jag tror inte att vi är ensamma i universum
2. Hade jag trott det hade det inte heller varit vetenskap
3. Jag tror inte heller att vi inte är ensamma i universum
4. Ja, i vetenskap ställer vi upp hypoteser, som vi söker evidens för, men ofta ännu hellre försöker falsifiera
5. Det ÄR helt ok att tro på t ex en hypotes innan det finns evidens för den, eller att tro på Gud eller på ett liv efter detta eller på reinkarnation eller att tRump öht har en aning om vad han sysslar med, men det är inte vetenskap
6. Ditt inlägg är intill förväxling likt det föregående...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in