2025-08-12, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Trollar du eller är du onykter?
Nej vad tänker du på??? en Blue-ray med en film är tex knappt 5Gb, eller ser du filmer grumligt med 360p????
Citera
2025-08-12, 03:29
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nej vad tänker du på??? en Blue-ray med en film är tex knappt 5Gb, eller ser du filmer grumligt med 360p????
https://sv.wikipedia.org/wiki/5G
Citera
2025-08-12, 04:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
https://sv.wikipedia.org/wiki/5G
Nja det verkar mera som att det diskuteras 5Gb som begränsning i abonnemanget om jag inte totalt har missförstått det....
Citera
2025-08-12, 04:11
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Nja det verkar mera som att det diskuteras 5Gb som begränsning i abonnemanget om jag inte totalt har missförstått det....
"5g är väl enda realistiska konkurrenten som håller ner priserna. Ockras det för mycket byter folk till trådlöst.
Majoriteten av kundbasen är inga storförbrukare av data och klarar sig på 5g."

5Gb i data-användning??? var din reaktion på citatet ovan. Så ja, du har missförstått det....
Citera
2025-08-12, 07:37
Medlem
Sagodjurs avatar
Trodde man kunde få bredband genom mobiltelefonen. Vad har hyresbolag med saken att göra?
Citera
2025-08-12, 11:26
Medlem
Citat:
5Gb i data-användning??? Tja kanske om du bara är inne på Flashback och Facebook.... Ser du en film så går lätt 5Gb, eller streamar musik som det flesta gör.
Ännu ett bajsinlägg från dig ser jag.

Av sammanhanget menar han ganska uppenbart 5G, inte 5 gigabyte.
Citera
2025-08-12, 23:42
Medlem
Citat:
"5g är väl enda realistiska konkurrenten som håller ner priserna. Ockras det för mycket byter folk till trådlöst.

5Gb i data-användning??? var din reaktion på citatet ovan. Så ja, du har missförstått det....
Hmm förstår inte riktigt vart du vill komma.... Det flesta ser ju TV via appar och då tar ju 5Gb slut på mindre än en kväll.
Citera
2025-08-12, 23:48
Medlem
Citat:

Ahhh! Nu ser jag mitt misstag! 5G inte 5Gb, my bad!
Citera
2025-09-26, 14:19
Medlem
jag har gamla comhem - nu är fiber indraget som jag inte nyttjar
därför får jag 67 kr mån i rabatt - varför får jag det - jo enda skälet
måzztte ju bara vara att just dessa 67 kr är hyresvärdens backprovision
Citera
2025-09-26, 16:30
Medlem
Jag kör helt trådlöst, via 4/5G alltså. Tror jag betalar 399:- mån för "fri" data. Fördelen är att jag kan ta med min lilla 4/5G dongel överallt.

Jag får ca 80-100mbit download.

det duger, och jag spelar inga spel där det krävs låg svarstid. Men visst ibland är det någon stor uppdatering etc och då tar det längre tid än 1000/1000 men då gör jag något annat under tiden. Och vissa spel har gigantiska uppdateringar typ 50 Gb. Aja då får det väl stå och tugga över natten.
Citera
2025-10-07, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattedral
Jag stötte faktiskt på Bredbandsupproret via reklam här på Flashback, och blev nyfiken och klickade. Och det talade till mig, för jag bor i en liten kattlåda där jag valde det billigaste internet jag kunde hitta eftersom jag har ansträngd ekonomi. Jag har tills nyligen betalat 337 kr för 10/10-uppkoppling, och detta med ett välkomsterbjudande för de första 12 månaderna.

Från Bredbandsupprorets hemsida:
"Sedan 2017 har bredbandspriset i hyresrätter ökat med hela 70 %, att jämföra med endast 5 % i bostadsrätter. Den stora skillnaden beror på att fastighetsägare ofta utnyttjar sin monopolställning genom att ta ut dolda avgifter från bredbandsleverantörer – kostnader som i slutändan hamnar på din faktura. Det fungerar i praktiken som en dold hyreshöjning."

För typ en månad sedan fick jag e-post från samma internetleverantör:

"Vi vill informera dig om att det kommer att ske en prisändring på din bredbandstjänst 2025-08-01.

Precis som andra tjänsteleverantörer behöver vi ibland justera våra priser, för att våra kostnader höjts till följd av nödvändiga investeringar i infrastrukturen eller för att leverantörer höjer sina priser gentemot oss.

Prisändringen avser 10/10 Mbit/s.
Nytt pris blir 430,00 kr/mån.

Priset ovan är inklusive moms.
"

Detta känns jättetokigt och inte okej. Finns det fler användare här som också bor i kattlåda och är jätteledsna över hur tokigt dyrt det blir med internet?

Bra iniativ!

Hyresvärdar (ofta kommunala) med riskkapitalägna nätägare till partners in crime, suger ut varenda öre ur sina hyresgäster. Fräscht.
Citera
2025-10-07, 12:06
Medlem
Graavargs avatar
Det finns ju massor med små lokala användarägda "bredbandsbolag" runtom i Sverige, dvs. "byaföreningar". Som upphandlar internet (ofta inkl. streaming-tjänster) och som faktiskt HAR utgifter, eftersom det finns en routercentral nånstans och de sköter om "uppkoppling" med allt från nedgrävning av kablar/fibrer ända till "modemet" i huset.

Skulle vara intressant att jämföra vad de har för månadsavgifter, jämfört med en fastighetsägare som redan har en modern CAT5/CAT6-struktur på plats för varje lägenhet.

Jag betalar t,.ex. 1300 i året för (obegränsad) 1G/1G fiber (in i huset) + "streaming" (alla öppna tv-kanaler + ett par sportkanaler, som ingick i erbjudandet). Har för mig att det avtalet löper till 2032 (så inga förväntade ökningar). Kan förstås lägga till mer streaming och/eller öka till upp till 10G mot en extra kostnad (but why?).

Jag kan dessutom själv helt välja hur jag bygger upp mitt eget "hussystem", det finns inga tekniska eller märkesbaserade krav på routrar, switchar etc. Alla får förstås en standardrouter (har samlat damm på hyllan sen den kom ), men från fibermodemets utgång får man göra som man själv vill (bara man själv tar ansvar för att det funkar).

Har förstås betalt/skött om nedgrävningen av fibern + fördelningsskåpet själv (ca. 16000, en fast utgift i samband med installationen, min fiberförening har den principen att alla betalar sin installationskostnad själv, dvs. föreningen "mellanfinansierar" inte utvidgningen av det lokala fibernätet).

Om vi i den här lilla byn klarar att komma ner till en sådan kostnadsnivå så är det extremt sannolikt att en massa husbolag "i stan" kryddar sina avgifter. De är ju dessutom direkt inpluggade i IT-infrastrukturen ("stadsnätet"). Och det är inte med några små procenter de kryddar heller...
Senast redigerad av Graavarg 2025-10-07 kl. 12:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in