Det finns ju massor med små lokala användarägda "bredbandsbolag" runtom i Sverige, dvs. "byaföreningar". Som upphandlar internet (ofta inkl. streaming-tjänster) och som faktiskt HAR utgifter, eftersom det finns en routercentral nånstans och de sköter om "uppkoppling" med allt från nedgrävning av kablar/fibrer ända till "modemet" i huset.
Skulle vara intressant att jämföra vad de har för månadsavgifter, jämfört med en fastighetsägare som redan har en modern CAT5/CAT6-struktur på plats för varje lägenhet.
Jag betalar t,.ex. 1300 i året för (obegränsad) 1G/1G fiber (in i huset) + "streaming" (alla öppna tv-kanaler + ett par sportkanaler, som ingick i erbjudandet). Har för mig att det avtalet löper till 2032 (så inga förväntade ökningar). Kan förstås lägga till mer streaming och/eller öka till upp till 10G mot en extra kostnad (but why?).
Jag kan dessutom själv helt välja hur jag bygger upp mitt eget "hussystem", det finns inga tekniska eller märkesbaserade krav på routrar, switchar etc. Alla får förstås en standardrouter (har samlat damm på hyllan sen den kom

), men från fibermodemets utgång får man göra som man själv vill (bara man själv tar ansvar för att det funkar).
Har förstås betalt/skött om nedgrävningen av fibern + fördelningsskåpet själv (ca. 16000, en fast utgift i samband med installationen, min fiberförening har den principen att alla betalar sin installationskostnad själv, dvs. föreningen "mellanfinansierar" inte utvidgningen av det lokala fibernätet).
Om vi i den här lilla byn klarar att komma ner till en sådan kostnadsnivå så är det extremt sannolikt att en massa husbolag "i stan" kryddar sina avgifter. De är ju dessutom direkt inpluggade i IT-infrastrukturen ("stadsnätet"). Och det är inte med några små procenter de kryddar heller...