Citat:
Ursprungligen postat av
TheFourthTurning
Hade Sverige och andra EU/västländer haft militärt samarbete inklusive stora vapen leveranser till den aggresiva och ockuperande sidan i någon av dom konflikterna du räknar upp kanske det hade varit ett större engagemang.
Tänk om Sverige hade haft pågående vapenleveranser till Ryssland och om kristdemokratiska vice statsministeren hade gått ut offentligt och föringat exempelvis massakern i Butcha. Hur hade det sett ut?
Sverige säljer vapen till Förenade Arabemiraten och Saudiarabien. Båda deltar i krigsbrott i Jemen, också det en ignorerad konflikt som är långt mycket dödligare än Palestina. Så nej, det beror inte på det.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
Ad hominem- argument är inte främst farliga utan oärliga och tjänar ett syfte, som jag påpekat. Du vill flytta fokus från konflikten och den rimliga kritiken mot Israel till att det istället borde handla om de som för fram åsikterna.
Utan tvekan vet du vad ad hominem är och vad det innebär, vilket innebär att du lånar dig medvetet till detta debattknep.
Att låtsas som om konflikten är obetydligt och att debatten istället borde handla om något annat - antisemitism i Sverige, pressetik, invandrarproblem i Sverige, konflikten i Sudan - vad som helst, utom kritik mot Israel, är ett annat vanligt debattknep bland Israelvänner.
I själva verket bryr du dig förstås mycket om konflikten i Palestina - eller om du mot förmodan inte gör det, så är argumentet hur som typiskt för israelvänner som bryr sig något så såpass och som - återigen - använder det för att flytta fokus från själva problemet till diskussionen om det som ifrågasätts i detta syfte.
Ad hominem är ju vad du sysslar med eftersom du fokuserar på mitt syfte, inte på sakfrågan. Och sakfrågan är väldigt enkel: Du bryr dig om denna konflikt eftersom det skrivs väldigt mycket om den i massmedia. Hade det inte gjort det hade du inte brytt dig ett skit. Hur vet jag det? Ja, du har aldrig visat minsta intresse under det senaste året för dessa afrikanska krig, trots den attack som pågick från Rwanda i östra Kongo eller att Darfur nu försöker proklamera självständighet från Sudan, en historisk händelse. Istället lägger du all din fokus helt och fullt på Palestina, och det märkliga här blir att du sedan inte kan motivera
varför denna konflikt enligt dig förtjänar mer uppmärksamhet är långt dödligare konflikter. För du är inte subjektiv där du exempelvis hade kunnat motivera detta med att denna konflikt rör upp känslor hos just
dig utan du tycker på riktigt att denna konflikt objektivt förtjänar mer uppmärksamhet än andra, och tycker man det borde man definition kunna motivera detta, men det kan inte du och då försöker du istället skifta fokus till att det ska handla om mig som person.
Men svaret är ja, jag vill skifta fokus från Palestina till dödligare krig och konflikter. Jag ser ingen som helst anledning till att Palestinakonflikten ska få mer uppmärksamhet än vad som pågår i dödligare krig, och det är av den enkla anledningen att det inte finns någon sådan anledning. Palestinakonflikten ska ses som vad det är: En av många krig och konflikter i världen som självklart är tragisk, men som inte är värre än kriget i exempelvis Etiopien. Men ditt andra påstående att jag är Israelvän säger du bara för att du vill rationalisera varför min kritik mot er Palestinaentusiaster bör ogiltigförklaras och inte tas på allvar. För sanningen är att jag varken är Palestinaentusiast eller Israelvän. Jag ser ingen anledning att ställa mig på ena eller andra sidan eftersom jag inte på något sätt känner att jag vill prioritera denna konflikt före dödligare krig eller krig som berör mig på djupet, som Ukrainakriget. Men detta är väldigt typiskt för människor som saknar argument. Man vet om att motparten har rätt i sak och då försöker man psykologiskt skjuta ifrån sig kritiken genom att hitta anledningar till att inte lyssna. Ett klockrent exempel på detta var när man anklagade var och varannan person för att vara rasist helt enkelt för att man inte kunde motivera varför Sverige skulle ha en gränslös invandring. Och varför ni lägger locket på beror på att ni är livrädda för kognitiv dissonans och skammen som följer av att ni avslöjas som några som bara följer media slaviskt.