2025-08-10, 16:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marqueso2
Ja, men om man vill se det lite mer nyanserat, tror du att Newcastle vill att Isak spelar kvar i klubben i tre år och sen går gratis? Alldeles oavsett spelarens missnöje och önskan bort alltså.

Det tvivlar jag starkt på, och ännu mindre troligt är det om de misstänker att de inte får ut max av Isak längre (och alternativet är hiskeliga summor pengar in på kontot). Tycker också att Howes senaste kommentarer signalerar att det är rätt kört att behålla honom.

Med tanke på de misslyckade värvningarna verkar det som att Newcastle letar i fel låda = de spelare de vill ha är inte intresserade.

Personligen tycker jag det är konstigt att de inte är så attraktiva men man får väl förmoda att en spelare som Sesko får mycket högre lön i Man U.

Om de inte vill/kan betala, så är det väl rätt att sälja och ersätta med billigare spelare.

Hur som helst, om det inte blir någon försäljning är jag säker på att både Isak och laget kommer att göra det bästa av situationen. Vissa nötter tycker att man ska bänka honom men det vore rena kapitalförstörningen.
Citera
2025-08-10, 17:25
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenshult
Isak har ett kontrakt och det är hans skyldighet att uppfylla det.

Annars har du rätt i att Newcastle tycks ha extremt svårt att attrahera spelare. Det är oklart vem som bestämmer i klubben efter att så många slutat. Det sägs att Eddie Howe och någon mer står för alla spelarköp och det verkar ju lite kaosartat.

Jo det är givet. Att är under kontrakt. Men om vi säger han blivit lovad det och det om han presterat bra. Sedan inte får det.

Det kan också vara att Isak skrev på för klubben med vissa garantier. Att man skulle satsa, att man skulle inom X antal år vara med och kämpa i den absoluta toppen. Att det inte blivit verklighet och han därför vill lämna. Inte bara för han är girig alltså utan att han vill spela i en klubb som är där i toppen.

Det som talar för det senare är just hur svårt Newcastle har att värva. De måste ju ha ett dåligt rykte bland toppspelarna. När vi ser spelare som tom går med på lägre lön än om de kritat på för Newcastle.
Citera
2025-08-10, 17:50
Medlem
Jag tror att en del i att Newcastle kan ha svårt med värvningar är själva staden och läget. En liten stad med långt avstånd till större städer och till alla bortamatcher.
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är givet. Att är under kontrakt. Men om vi säger han blivit lovad det och det om han presterat bra. Sedan inte får det.

Det kan också vara att Isak skrev på för klubben med vissa garantier. Att man skulle satsa, att man skulle inom X antal år vara med och kämpa i den absoluta toppen. Att det inte blivit verklighet och han därför vill lämna. Inte bara för han är girig alltså utan att han vill spela i en klubb som är där i toppen.

Det som talar för det senare är just hur svårt Newcastle har att värva. De måste ju ha ett dåligt rykte bland toppspelarna. När vi ser spelare som tom går med på lägre lön än om de kritat på för Newcastle.
Citera
2025-08-10, 18:03
Medlem
Pernambucanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Jag tror att en del i att Newcastle kan ha svårt med värvningar är själva staden och läget. En liten stad med långt avstånd till större städer och till alla bortamatcher.

Ambitionen och tränarens fel tror jag
Citera
2025-08-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Lite lustigt att det är just två svenskar som verkar hamna i gisslandrama i år.

Var ett jäkla om och men att få Gyökeres att lämna sporting och nu säger Newcastle till Isak att han ska ingenstans.

Det som gör det värre för Isak är att även om Newcastle kanske inte är den bästa klubben än så är de svinrika. Så länge de tycker att Isak är bland det bästa de kan få har de inga problem att slå ned bud på 2 miljarder. Pengar har dom.
Visst kan Isak spelvägra men då kanske han straffas då han har kontrakt samt att det inte ser bra ut för intressenter.

Nu vet man inte vad som är sant, allt man vet är vad som skrivs i media mer eller mindre. Men min åsikt är att det är helt okej att lägga fram en önskan om att bli trejdad, men efter det så ska man agera professionellt och respektera det kontraktet man faktiskt har skrivit på, i synnerhet då man är högavlönad. De är knappast så att de jobbar för slavlöner där de blev tvingade att skriva på något slavkontrakt. Sedan förstör man sitt arv helt i onödan som jag ser det. Samtidigt har jag ibland svårt att förstå klubbarna, de vill inte ge löneökningen, men de är villiga att köpa spelare för 500 miljoner till över 1 miljard och erbjuda liknade lön.

Sedan kommer han in i säsongen utan att ha spelat träningsmatch, detta känns som det inte gynnar någon förutom lagen de möter. Newcastle har inte precis sett bra ut under försäsongen.
Citera
2025-08-10, 19:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camelot
Newcastle är väl ingen liten stad? Centrum i en av Englands storstadsregioner.. Möjligen avsides läge där i nordost. Men stor arena och passionerad publik till skillnad från andra engelska storklubbar.

Annars är väl dom tydligt bakbundna av FFP?
Citera
2025-08-10, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Ja vi vet inte hela sanningen. Lite samma visa hörde man om viktor, han blev lovad att säljas till ett visst pris. Det är ju svårt för oss att ta ställning till, men man kanske bör få det på papper i den mån det går istället för bara lita på dem. Att lägga till en utköpsklausul i kontraktet som aktiveras om ett år bör väl inte vara någon direkt omöjligt.

Om du jämför med chelsea, liverpool, city, arsenal och united så ja då har de ett sämre rykte, men efter dem så står de väl sig bra.
Citera
2025-08-10, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pernambucano
Ambitionen och tränarens fel tror jag

Tror absolut inte att han har något emot Eddie Howe.

Tror han är förbannad för att klubben inte håller sina ord och sedan tidigare sagt att han inte vill stanna kvar. Men när Liverpool kom in angående Ekitike och Newcastle verkar ha varit för stolta för att säga ja så blev Isak arg nog att han bestämde sig för att protestera.
Citera
2025-08-11, 04:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagjag2
Ja vi vet inte hela sanningen. Lite samma visa hörde man om viktor, han blev lovad att säljas till ett visst pris. Det är ju svårt för oss att ta ställning till, men man kanske bör få det på papper i den mån det går istället för bara lita på dem. Att lägga till en utköpsklausul i kontraktet som aktiveras om ett år bör väl inte vara någon direkt omöjligt.

Om du jämför med chelsea, liverpool, city, arsenal och united så ja då har de ett sämre rykte, men efter dem så står de väl sig bra.
Viktor: "kanske bör få det på papper" - jag har också reagerat på att detta är så 100% självklart att om man inte har det så blir det 0% trovärdigt från Viktors sida att försöka åberopa något som INTE finns på papper.

Isak: Jag förstår att det smärtar in i hjärteroten på alla I Newcastle när Isak motiverar med att han vill till Liverpool för att vinna titlar. Det måste kännas egoistiskt för alla i Newcastle eftersom de själva rekryterat Isak (och betalat honom bra och vill höja lönen ytterligare) just med det syftet. Och de har säkert fortfarande kvar de ambitionerna.

Den 26 augusti 2022 värvades Isak av Newcastle. Enligt rapporter låg övergångssumman på 740 miljoner kronor, vilket gjorde honom till Newcastles dyraste nyförvärv någonsin. Tydligen sträcker sig kontraktet ända till 2028 vilket kan förklara den då höga köpeskillingen. Isak kanske ska fundera lite till i framtiden på vad det innebär i form av ansvar mot klubben att skriva på ett sexårskontrakt.
Senast redigerad av lont 2025-08-11 kl. 05:09.
Citera
2025-08-11, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lont
Viktor: "kanske bör få det på papper" - jag har också reagerat på att detta är så 100% självklart att om man inte har det så blir det 0% trovärdigt från Viktors sida att försöka åberopa något som INTE finns på papper.
I samband med Arsenal-övergången sa hans manager något i stil med att det fanns på papper men att det skulle bli för tidskrävande med en juridisk process för att reda ut det. Får man väl tro vad man vill om i och för sig.
Citera
2025-08-12, 11:03
Medlem
Nu följer jag inte internationell fotboll, men läser åtminstone rubrikerna när det kommer till turerna kring Isak och Gyökeres.
Är det generellt så här rörigt med övergångar för spelare på den här nivån, eller är vår svenska landslagsduo krångligare än genomsnittet?
Citera
2025-08-12, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Nu följer jag inte internationell fotboll, men läser åtminstone rubrikerna när det kommer till turerna kring Isak och Gyökeres.
Är det generellt så här rörigt med övergångar för spelare på den här nivån, eller är vår svenska landslagsduo krångligare än genomsnittet?

Gällande Isak så är det väl en mix. Isak har tagit detta väldigt långt men samtidigt så är Newcastle väldigt envisa på extremt hög övergångssumma vilket är uppbådet till situationen.

Tror i princip alla andra klubbar i den situationen som Newcastle är i hade tagit vinsten på 700-800 miljoner kronor som dom skulle göra på affären men Newcastle insisterar på att han är värd cirka 2 miljarder om han är till salu alls.

Gällande Gyökeres så skulle jag nog säga att det var någorlunda normalt med tanke på situationen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in